Thursday, March 28, 2024
0.3 C
Calgary

اتوماسیون آینده شغلی بومیان کانادا را تهدید می‌کند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

طبق گزارش منتشر شده توسط شورای Aboriginal Business حدود 250،000 فرصت شغلی بومیان کانادا در بیش از 33 حوزه صنعتی توسط ربات‌‎ها تهدید می‌شوند.

این شورا با بررسی اطلاعات دستمزد متعلق به پنج صنعت عمده توانسته 131،000 موقعیت شغلی که در اختیار بومیان است را شناسایی کند و درآمد آن‌ها را 2.43 میلیارد دلار تخمین زده است. بگفته CCAB این افراد و خانواده‌هایشان سالانه مجموعا حدود 30 میلیارد دلار درآمد دارند و اتوماسیون می‌تواند 8.1 درصد از کل درآمدشان را نابود کند.

پنج حوزه صنعتی که شاغلین آن‌ها بیش از دیگران در خطر هستند عبارتند از: خدمات غذایی – خرده‌فروشی – ساخت‌وساز – حمل‌ونقل و انبارداری – مدیریت، اجرا و مشاغل حمایتی.

موقعیت جغرافیایی نیز یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار در این بررسی بوده است. در Prince Edward Island، بریتیش‌کلمبیا و New Brunswick شهروندان بومی بیشتری در مشاغل در معرض خطر فعالیت می‌کنند. از طرفی شاغلین بومی در Nunavut، بریتیش‌کلمبیا، Prince Edward Island، Northwest Territories، اونتاریو و آلبرتا نیز بیش از همکاران غیربومی خود در خطر جایگزین شدن با ربات‌ها هستند.

به عقیده CCAB باید تحقیقات و بررسی‌های عمیق‌تری بر روی پراکندگی بومیان شاغل در بخش‌های مختلف صنعت انجام شود تا بتوان درباره وضعیت آن‌ها نظری قطعی داد. بعلاوه باید بررسی جامعی بر تاثیر اجتماعی استفاده از ربات‌ها، برآورد هزینه‌ آموزش مجدد کارکنان و میزان رشد بازدهی پس از جایگزین شدن ربات‌ها انجام شود.

در این گزارش آمده: آگاهی درباره تغییرات پیش رو برای کارفرمایان بومی، کارکنان و سیاست‌گذاران بسیار مهم است تا بتوانند خود را برای آن‌ها آماده کنند و وضعیت پس از اتوماسیون بر اقتصاد بومیان را بسنجند.

به گفته CCAB باید مسیرهای جدیدی را برای آموزش و توسعه مهارت‌ها در جوامع بومی شناسایی کرده و به کارکنان کمک کرد تا رزومه خود را برای فرصت‌های شغلی جدید تکمیل کنند. به این ترتیب خطر از دست دادن شغل برای آن‌ها کاهش خواهد یافت. لازم به ذکر است که دانشجویان بومی در مقایسه با دیگران نرخ فارغ‌التحصیلی بالاتری در کالج‌ها و دوره‌های آموزشی دارند و در نتیجه شانس موفقیت آن‌ها در موقعیت‌های شغلی جدید بیشتر است.

منبع: Daily Hive