Saturday, April 20, 2024
-2 C
Calgary

توافق دولت کانادا با دو شرکت بین‌المللی برای تامین واکسن کرونا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دولت فدرال کانادا با دو کمپانی بین‌المللی در عرصهٔ داروسازی به توافق رسیده تا در صورتیکه واکسن‌هایشان به تایید نهایی رسید، توزیع آنها در کشور را به سرعت انجام دهند و به بحران کووید-۱۹ خاتمه دهد.

دو شرکت Pfizer و Moderna در صورت موفقیت در ساخت واکسن، قرار است میلیون‌ها دوز از واکسن‌ها را بین مردم کانادا توزیع کنند.

نام واکسن فایزر BNT162 است که بر مبنای mRNA توسعه یافته، اما واکسن مُدرنا mRNA-1273 است. مذاکرات با دیگر تامین‌کنندگان بالقوهٔ واکسن نیز در جریان است.

در بیانیه دولت می‌خوانیم: «دولت در حال مذاکره و امضای توافق با چند شرکت پیشروی داروساز است تا تامین واکسن‌های بالقوه را تضمین کند.»

فایزر اعلام کرده که با همکاری BioNTech SE در حال توسعه چند واکسن است. BioNTech یک شرکت بیوتِک در آلمان است که تمرکز اصلی‌اش روی درمان‌های اختصاصی برای سرطان بوده است.

دولت کانادا هنوز جزئیات توافق با فایزر را اعلام نکرده ولی می‌گوید که «بسته به زمان و حجم تحویل» با این شرکت به توافق مالی رسیده و البته ابتدا، تمام واکسن‌های بالقوه بایستی توسط اداره بهداشت کانادا تاییدیه بگیرند.

طبق تقاضای دولت کانادا، تحویل واکسن‌های نهایی برای سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده است.

آنیتا آناند، وزیر خدمات عمومی و تدارکات کانادا می‌گوید: «ما از پیشرفت‌های فایزر و BioNTech ستایش می‌کنیم. این توافق قدم مهم دیگری در راستای تلاش‌های دولت برای تامین سلامت و ایمنی بهداشتی مردم است و تلاش ما ادامه خواهد یافت.»

BioNTech در تولید این واکسن از فناوری اختصاصی خود به نام messenger RNA استفاده کرده و توسط فایزر حمایت و پشتیبانی می‌شود. در حال حاضر برنامه مشترک توسعهٔ واکسن در این دو کمپانی، ۴ واکسن بالقوه را در دست تکمیل دارد.

۲ مورد از این واکسن‌ها توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده نیز زیر نظر هستند و به گفته فایزر ساخت واکسن‌ها با استفاده از اطلاعات پژوهشگران امریکا و آلمان و پژوهش روی سیستم ایمنی حیوانات، جلو می‌رود.

با فرض اینکه واکسن‌ها در مرحله نهایی تست روی ۳۰,۰۰۰ داوطلب، جواب قطعی بدهند محصولِ هر دو کمپانی فایزر و BioNTech در اکتبر ۲۰۲۰ آماده بازبینی توسط سازمان‌های رسمی خواهد بود و سپس این شرکت‌ها ۱۰۰ میلیون دوز تا پایان ۲۰۲۰ و سپس ۱.۳ میلیارد دوز تا آخر ۲۰۲۱ را تامین خواهند کرد.

در این مدت، دولت کانادا نیز مشغول تامین تجهیزات و زیرساخت‌های لازم برای تولید نهایی، بسته‌بندی و توزیع واکسن‌ها در کانادا خواهد شد و تمام لوازم جانبی مثل سرنگ، سوزن، و پَد الکلی را نیز آماده خواهد کرد.

در ماه آوریل بود که دولت کانادا ۱ میلیارد دلار برای مبارزه با کروناویروس اختصاص داد از جمله سرمایه‌ای برای توسعه واکسن، تولید درمان‌ها، و رصد جمعیت مبتلا.

اما همچنان تا زمان کشف واکسنِ قطعی، تنها راه جلوگیری از شیوع کروناویروس، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، و شست‌و‌شوی مکرر دست‌ها در طول روز است.

منبع: Daily Hive