Friday, April 19, 2024
0.7 C
Calgary

بازار مسکن کلگری در نیمه دوم سال چگونه می‌شود؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نويسنده: مهرداد باقرى، مشاور املاك در شهر كلگرى

به طور کلی تا به این جای سال و بعد شیوع کرونا و افت اقتصادی، بازار مسکن خیلی بهتر از پیش بینی‌ها عمل کرده است. در حالی که سازمان CHMC خبر از افت ۱۲ تا ۲۵ درصدی برای آلبرتا می‌داد، قیمت‌ها به طور متوسط تنها ۱.۲٪ کمتر از سال گذشته است، حتی برای خانه‌های مستقل رشد قیمت کمی هم در ماه جولای اتفاق افتاده است.

نکته مهم در مورد بازار مسکن، توانایی این بازار در کاستن از آثار افت ناگهانی در اقتصاد است. به این معنا که در صورت کاهش قیمت‌ها، فروشندگان کمتری در بازار خواهند آمد و این امر باعث کاهش عرضه و سرعت افت قیمت‌ها می‌شود.

در ماه جولای تعداد کل معاملات با رشد ۱۲٪ نسبت به سال قبل همراه بود در حالی که تعداد خانه برای فروش نسبت به سال قبل ۱۰٪ کمتر است، به همین دلیل افت قیمت کمی را شاهد هستیم. کاهش زیاد نرخ سود بانکی وام مسکن هم مشوق بزرگی است برای حضور خریدارن بیشتر که از خرید خانه با قیمت‌ها کمتر حداکثر استفاده را می‌برند.

در حال حاضر بازار مسکن در کلگری در محدوده بازار متعادل است. تعداد معاملات برای خانه‌های مستقل و نیمه مستقل در ماه جولای ۱۷٪ و ۳۷٪ بیشتر بود اما برای تاون‌هاس و آپارتمان این تعداد ۲٪ و ۱۰٪ افت را نشان می‌دهد.

البته با وجود افزایش قابل توجه تعداد معاملات در دو ماه گذشته، همچنان تعداد کل معاملات تا به اینجای سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل ۱۵٪ کمتر است.

بازار برای قیمت‌های کمتر از ۵۰۰ هزار دلار بهتر از سال قبل و بهتر از هر بازه قیمتی دیگر است.

البته همچنان با وجود نرخ بیکاری بالا و کمک زیاد دولتی به کسب و کارها، عدم اطمینان در بازار وجود دارد. نکته تعیین کننده در ۶ ماه دوم سال، سرعت برگشت شغل‌های از دست رفته و روند کاهشی یا افزایشی شیوع کرونا است. البته که قطع کمک دولتی و بانک ها برای تاخیر در پرداخت وام مسکن، تاثیر منفی در بازار خواهد داشت.

منبع: CREB