Thursday, March 28, 2024
-1.9 C
Calgary

کووید-۱۹: چرا کانادا مرزهای بین‌المللی‌اش را بسته نگه می‌دارد؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در حالی که بسیاری کشورها در حال بازگشایی مرزهای بین‌المللی خود هستند، کانادا همچنان مرزهایش را سفت و سخت بسته است و خارجی‌ها را راه نمی‌دهد.

بسیاری از مردم این رویکرد دولت در محدودیت سفرها را تحسین می‌کنند، زیرا تنها هدف آن جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ در کشور است.

اما برخی گروه‌ها که از این محدودیت آسیب دیده‌اند —مثل صنعت سفر و هتل‌داری— از دولت اوتاوا خواسته‌اند که برخی از محدودیت‌ها را کاهش دهد، البته به گونه‌ای که ریسک شیوع بیشتر کروناویروس را محدود کند.

قوانین کانادا چیستند؟

برای مواجهه با پندمیِ کووید-۱۹ دولت فدرال در ماه مارچ چندین دستور ضروری صادر کرد که تحت چتری به نام «قانون قرنطینه» هستند.

یک بخش آن به منظور جلوگیری از ورود خارجی‌ها از مرز ایالات متحده طراحی شده و بخش دوم نیز ورود اتباع دیگر کشورها را ممنوع کرده است، مگر آنکه سفر آنها برای کار یا تحصیل، ضروری تلقی شود. بخش سوم نیز قرنطینهٔ ۱۴-روزه افراد تازه‌وارد را الزامی می‌کند.

بسیاری از کشورها در ابتدا رویکرد مشابهی را برگزیدند ولی در تابستان این قوانین را آسان کردند. برای مثال کشورهایی از اتحادیه اروپایی—مثل هلند، فرانسه، آلمان، یونان و قبرس—حالا پذیرای مسافرین از کشورهایی‌اند که شیوع کووید در آنها کنترل شده است.

هر چند که دولت کانادا فعلا فقط اجازه ورود به کشور برای دیدار با خانواده درجه اول را می‌دهد، اما فشار افکار عمومی باعث شده که قول برخی مساعدت‌ها در این زمینه را نیز بدهد.

شرکت‌های هواپیمایی خواهان تغییرند

کمپانی‌های توریستی و مسافرتی از جمله گروه‌هایی‌اند که دولت را به بازگشایی امن مرزها تشویق کرده‌اند. اما حتی آنها هم خواهان ادامه ممنوعیت برای شهروندان کشورهایی با درجه شیوع بالا هستند.

ماه قبل مدیران چندین کمپانی هواپیمایی از اروپا، مدیران فرودگاه‌ها و کمپانی‌های مرتبط با گردشگری با ارسال نامه‌ای به دولت خواهان کاهش محدودیت‌ها برای بخش‌هایی از اروپا شدند.

در این نامه می‌خوانیم: «کانادا تلاش بزرگی برای کنترل این پندمی داشته ولی نمی‌توان تا ابد ایزوله ماند. ما بر این باوریم که کانادا می‌تواند برای بازگشایی استراتژیک مرزها به روی مسافرین از کشورهای کم خطر، به اروپا بپیوندد.»

اما دولت کانادا هنوز با این کار موافق نیست و سخنگوی آژانس سلامت عمومی کانادا (PHAC) می‌گوید: «ما این محدودیت‌های بزرگ و جهانی را برای ایمنی مردم به کار بسته‌ایم.»

چرایی این سیاست سختگیرانه

PHAC می‌گوید که دولت مرکزی با نظرخواهی از دولت‌های استانی، بررسی ظرفیت مراکز درمانی، و وضعیت پندمی در داخل و خارج از کشور این محدودیت‌ها را به کار گرفته است.

با اینکه کانادا موفق به اداره وضعیت و محدودسازی پندمی شده اما مقامات رسمی هشدار داده‌اند که در ماه پاییز شاید با افزایش چشمگیر مبتلایان روبرو شویم.

PHAC می‌گوید: «جلوگیری از ورود مسافرین خارجی همراه با قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی، تنها ابزارهای ما برای کاهش شمار مبتلایان به کووید-۱۹ است.»

بین ۳ تا ۱۳ آگوست، ۳۴ پرواز خارجی در کانادا به زمین نشسته و در آنها حداقل یک مبتلا به کووید-۱۹ وجود داشته است.

PHAC می‌گوید تا زمانی که خطری از ناحیه پندمی جهانی وجود داشته باشد مرزهای کانادا با قوانین اضطراری اداره می‌شوند.

برخی صاحب‌نظران نیز بر این نظرند که تا وقتی ایالات متحده موفق به کنترل کووید-۱۹ نشود، کانادا تمایلی به بازگشایی مرزهایش با کشورهای دیگر نشان نخواهد داد.

به هر حال، بستن مرزها بین مردم کانادا محبوبیت دارد و دولت کانادا فعلا تمایلی به تغییر رویکردش ندارد.

منبع: CBC