Thursday, March 28, 2024
1 C
Calgary

حمایت دولت آلبرتا از توسعه خط هایپرلوپ با سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کمپانی کانادایی TransPod که در حوزه حمل‌و‌نقل هایپرلوپ کار می‌کند، با دولت آلبرتا توافقی امضا کرده که طی آن از تلاش‌های اولیه برای توسعه یک سیستم حمل‌و‌نقل فوق-سریع حمایت خواهد شد.

سه‌شنبه، این توافق امضا شد تا زمینه‌های ساخت یک خط هایپرلوپ بین کلگری و ادمونتون بررسی شود. فناوری مورد استفاده TransPod در این طرح می‌تواند جابه‌جایی با سرعت ۱,۰۰۰ کیلومتر بر ساعت را میسر کند.

این تفاهمنامه بین TransPod و دولت آلبرتا قرار است سرمایه‌گذاری خصوصی در استان را تسریع کند تا این پروژه چند میلیارد دلاری به سرانجام برسد. به گفته TransPod این پروژه طی ۱۰ سال ۳۸,۰۰۰ شغل می‌سازد و آلایندگی کربنی استان را ۳۰۰,۰۰۰ تُن در سال کاهش می‌دهد.

ریک مَک‌آیوِر، وزیر حمل‌و‌نقل آلبرتا می‌گوید:

«دولت آلبرتا از فرصت‌های جدید و جذاب برای اشتغال‌زایی و نوآوری حمایت می‌کند.»

«با حمایت از طرح تحقیقاتی TransPod وزارت حمل‌و‌نقل آلبرتا اطلاعات جدیدی برای پیشبرد، توسعه، تست، و ساخت یک خط بین-شهری بین ادمونتون و کلگری را فراهم می‌کند. ما امیدواریم این تفاهمنامه زمینه را برای پیشتازی آلبرتا در انتقال سریع‌تر کالا و مسافر فراهم کند.»

این تفاهمنامه به TransPod امکان می‌دهد کارهای لازم برای توسعه فناوری‌اش در آلبرتا را جلو ببرد. همچنین داده‌های لازم برای کمک به TransPod را در اختیار این شرکت می‌گذارد تا امکان اجرای این طرح را ارزیابی کند، زمین‌ها و مسیرهای قابل استفاده را شناسایی نماید، و اجرای آزمایشی آن را پیگیری نماید.

دولت آلبرتا تعهد مالی یا تشویقی برای این طرح نداده است. اما فازهای پروژه TransPod در آلبرتا به این شرح تعریف شده‌اند:

  • کوتاه-مدت: امکان‌سنجی پروژه (۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲)
  • کوتاه-مدت: فاز تحقیق و توسعه (۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴)
  • میان-مدت: ساخت مسیر آزمایشی و تست‌های سریع‌السیر (۲۰۲۲ تا ۲۰۲۷)
  • بلند-مدت: ساخت یک مسیر کامل بین ادمونتون و کلگری (شروع از ۲۰۲۵)

سیستم TransPod یک فناوری پاک و بی‌نیاز از سوخت‌های فسیلی است و کاملا با الکریسیته کار می‌کند. به گفته کمپانی، شبکه فوق‌سریع TransPod می‌تواند با سرعتی فراتر از یک جت حرکت کند و با اینکه روی زمین است کاملا در مقابل تغییرات جوی محافظت‌شده است.

TransPod می‌گوید: «آسانی سفر با هایپرلوپ، مشابه سوار شدن به مترو است و هیچگاه مانند پروازها با اختلال یا تاخیر روبرو نمی‌شود، در عین حال سرعتش ۳ برابر قطارهای امروزی ست.»

با این روش حمل‌و‌نقل که استان‌های دیگر هم به دنبال آزمایش آنند، فاصله بین مونتریال و تورنتو را می‌توان ۴۰ دقیقه زودتر از روش‌های امروزی پیمود.

در مارچ ۲۰۱۹ دولت فدرال کانادا در تحقیق روی هایپرلوپ سرمایه‌گذاری کرد. آن زمان وزارت حمل‌و‌نقل فدرال اعلام کرد که قصد آشنایی بهتر با این فناوری و مزایای اقتصادی، فنی، عملیاتی، و ایمنی آن را دارد و می‌خواهد ملزومات اجرای آن را بهتر برآورد کند.

منبع: Daily Hive