Thursday, April 18, 2024
-2.7 C
Calgary

آیا آلبرتا 51امین ایالت آمریکا خواهد شد؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

از چند روز قبل تعدادی بیلبورد در ادمونتون و اتاوا با مضمون پیوستن آلبرتا به ایالات‌متحده نصب شده که چهره دونالد ترامپ و آدرس وبسایت Alberta USA را می‌توان بر روی آن‌ها دید.

پیتر داونینگ بنیانگذار کمیته سیاسی Alberta USA می‌گوید: اگر به آن دسته از شهروندان آلبرتا که به دلیل تصمیمات سیاسی ترودو متضرر شده‌اند نگاه کنید متوجه خواهید شد که روی کار آمدن نخست‌وزیر محافظه‌کار نیز شرایط را چندان تغییر نمی‌دهد.

به باور داونینگ جدا شدن آلبرتا تحولی طبیعی است. او در گفت‌وگو با دیلی‌هایو گفت: Wexit ابتدا حرکت بسیار کوچکی بود که جریان‌های سیاسی کانادا و آلبرتا آن را جدی نمی‌گرفتند. حال شرایط تغییر کرده و چهار حزب اصلی Western Canada ما را می‌بینند.

Wexit با رهبری جی هیل از سوی Elections Canada رسما بعنوان حزب ثبت شده (او از سال 1997 تا 2010 در حزب محافظه‌کار عضویت داشت) اما ارتباط مستقیمی با Alberta USA ندارد. بنا بر اظهارات داونینگ Wexit فاز اول برنامه‌ریزی‌های او برای آلبرتا بوده و پیوستن به ایالات‌متحده گام بعدی است.

او افزود: هرآنچه جیسون کنی و حزب UCP برایشان می‌جنگند با عضویت آلبرتا بعنوان 51امین ایالت آمریکا محقق خواهد شد. از طرفی افزایش سن جمعیت baby boomer منجر به رشد مالیات دریافتی از شهروندان آلبرتا و افزایش بهدهی‌های استان می‌شود که جدا شدن از کانادا را دشوارتر خواهد کرد، پس باید هرچه سریع‌تر دست بکار شویم.

داونینگ تبدیل شدن به یکی از ایالت‌های اقتصاد نخست دنیا را برای آلبرتا نجات‌بخش می‌داند.

داده‌های Abacus Data نشان می‌دهد حمایت شهروندان از جدا شدن آلبرتا در ماه جولای افزایش یافته است. بر این اساس 20 درصد شهروندان این ایده را دوست دارند، 26 درصد می‌توانند با آن کنار بیایند و 54 درصد نیز آن را وحشتناک می‌دانند.

بحث درباره جدا شدن استان‌های کشور اتفاق تازه‌ای نیست. در سال 1995 کبک یک رفراندوم با هدف جدا شدن از کانادا برگزار کرد که در نهایت با 49.42 درصد رای موافق و 50.58 درصد رای مخالف شکست خورد. پس از آن دولت کانادا با وضع قانون Clarity Act تشخیص “شفافیت پرسش مطرح شده در رفراندوم” و “تعیین سقف لازم برای پیروز اعلام کردن رفراندوم” را به عهده مجلس عوام واگذار کرد.

در نتیجه حتی اگر رفراندوم آلبرتا و دیگر استان‌های Western Canada با اکثریت آرای موافق خاتمه یابد نمی‌توان آن را پیروز اعلام کرد.

هرچند بسیاری موفقیتی فراتر از کسب کرسی‌های پارلمان را برای Canada USA متصور نیستند اما داونینگ همچنان امیدوار است: ما در دیگر شهرهای بزرگ کانادا نیز بیلبورد نصب خواهیم کرد. هم‌اکنون این بیلبوردها در ادمونتون و اتاوا نصب شده و در تورنتو، مونتریال، شهر کبک، ونکوور و کلگری نیز برپا خواهند شد.

باید منتظر بود و دید سرانجام تلاش‌های داونینگ به کجا ختم می‌شود. شما چه نظری دارید؟

منبع: Daily Hive