Saturday, April 20, 2024
-2 C
Calgary

آیا شاهد موج دوم شیوع کرونا در کانادا هستیم؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

ناکافی بودن دانش ما درباره ویروس COVID-19 باعث شده تا نتوانیم درباره احتمال شیوع موج دوم آن و بازگشت قوانین قرنطینه در کانادا با قطعیت صحبت کنیم. در هفته‌های اخیر استان‌های آنتاریو، بریتیش‌کلمبیا و آلبرتا شاهد رشد مبتلایان بوده‌اند، اما هنوز با آمار ماه‎‌های مارچ و اپریل فاصله زیادی داریم.

آژانس سلامت عمومی کانادا براساس داده‌های مدل‌سازی شده سناریوهای زیر را برای شیوع ویروس در پاییز و زمستان پیشبینی کرده است:

  • بهترین سناریو: در ماه‌های آینده تنها در چند مقطع تعداد مبتلایان با شیب ملایم افزایش خواهد یافت.
  • بدترین سناریو: در ماه‌های آینده موج دوم شیوع COVID-19 آغاز شده و سیستم درمانی مملو از بیماران می‌شود. سپس چند موج‌ کوچکتر شیوع ویروس در کشور رخ خواهد داد.

در ادامه سه پزشک و متخصص نظرات خود درباره احتمال آغاز موج دوم کرونا در کانادا را مطرح کرده‌اند.

دکتر الون ویزمن پزشک بیماری‌های عفونی و کنترل عفونت از دانشگاه Health Network تورنتو معتقد است با توجه به تدابیر اندیشیده شده و افزایش آمادگی عمومی احتمال شیوع مجدد بیماری کمتر از گذشته است. با اینحال او وقوع آن را کاملا رد نمی‌کند.

به باور ویزمن در صورت رشد مبتلایان شاهد توقف فعالیت‌های پرخطر خواهیم بود اما نباید انتظار قرنطینه کامل شهرها را داشت.

او بازگشایی مدارس را فاکتور بسیار مهم و تاثیرگذاری می‌داند که می‌تواند شیوع بیماری در کانادا را افزایش داده و مجددا مقررات سختگیرانه را بازگرداند. ویزمن در اینباره افزود: بازگشایی مدارس آزمون بزرگی برای کانادا خواهد بود زیرا پس از مدت‌ها بسیاری از خانواده‌ها را در تماس با دنیای خارج قرار می‌دهد و احتمال شکلگیری زنجیره انتقال بیماری افزایش می‌یابد. باید تا دو هفته آینده صبر کنیم تا شاهد اثرات ناشی از بازگشایی مدارس باشیم.

کشورهای اسراییل، کره‌جنوبی و برخی ایالت‌های آلمان دو هفته پس از بازگشایی کامل مدارس با رشد آمار مبتلایان مواجه شده و مجددا آن‌ها را تعطیل کردند. ممکن است چنین اتفاقی نیز در کانادا رخ دهد.

به اعتقاد ویزمن نمی‌توان بازگشت قرنطینه را رد کرد، اما باید خود را برای بدترین شرایط آماده کنیم و امیدوار باشیم بهترین سناریو رخ دهد.

کالین فرنس اپیدمیولوژیست و دستیار پروفسور دانشگاه تورنتو تعداد مبتلایان کنونی را نشانه بروز موج دوم بیماری نمی‌داند اما بنظر او آمار رشد سریعی دارند. فرنس معتقد است برای بروز موج دوم باید تعداد موارد جدید به حدی بالا رود که نتوان تماس افراد با بیماران را ردیابی کرد. در اینصورت شیوع بیماری از کنترل خارج خواهد شد.

او افزود: ایام تابستان همچون سپری قدرتمند جلوی شیوع ویروس را گرفت اما با سرد شدن هوا افراد بیشتری در منزل می‌مانند و می‌توان انتظار رشد چشمگیر ویروس را داشت. با اینحال او احتمال بازگشت به روزهای سخت ماه مارچ را ضعیف می‌داند.

در فصل بهار روند آزمایش و ردیابی بیماران در کانادا بهبود یافت، ابزارهای پیشگیری بیشتری میان مردم توزیع گردید و شاهد بهتر شدن وضعیت سیستم بهداشت عمومی و افزایش آمادگی آن برای واکنش در شرایط اورژانسی بودیم.

فرنس معتقد است موج‌های دوباره بیماری در راه هستند اما اینبار مجبور به ماندن در منزل نیستیم. او افزود: واکنش‌های بعدی ما هوشمندانه‌تر خواهد بود و حفاظت بهتری از خود در مقابل COVID-19 بعمل خواهیم آورد.

از طرفی کانادا از کشورهای دیگر که به نوعی با موج دوم بیماری درگیر شده‌اند درس‌های ارزشمندی گرفته است. اخیرا آمار مبتلایان در اسپانیا و فرانسه صعودی شد اما آمار مرگ‌ومیر و بستری بیماران چندان افزایش نیافت. این نشان می‌دهد که اقدامات صورت گرفته جلوی بازگشت به شرایط ماه‌های مارچ و اپریل را گرفته است.

در حال حاضر رعایت مسائل بهداشتی، پوشیدن ماسک و حفظ فاصله فیزیکی تنها ابزارهایی هستند که برای محافظت از خود در برابر ویروس داریم. فرنس استفاده از ماسک را بسیار مهم دانسته و از بابت افزایش مقبولیت آن در جامعه ابراز خوشنودی می‌کند. به باور او باید بر Health Canada فشار بیاوریم تا هرچه سریعتر مجوز استفاده از کیت‌های تست خانگی را صادر کند تا امکان تست برای افراد بیشتری فراهم شود.

دکتر پرابات جا پیدمیولوژیست در دانشگاه تورنتو بازگشت مقررات قرنطینه را تنها در حالتی متصور است که ظرفیت بیمارستان‌ها پر شود. او کاهش تماس شهروندان مسن با جوانان و ماندن سالمندان در قرنطینه را از عوامل کاهش آمار موارد بستری و مرگ‌ومیر در ماه‌های اخیر می‌داند.

از نظر او گسترش اپلیکیشن هشدار تماس با بیماران که COVID Alert نام دارد تاکتیک بسیار مهمی است. در ماه اول معرفی این اپلیکیشن بیش از 2.2 میلیون بار دانلود شد اما تاکنون تنها ابتلای 90 نفر از طریق آن ثبت شده که رقم بالایی نیست. جا معتقد است باید تبلیغات بیشتری برای COVID Alert انجام شود و رستوران‌ها و بارها نیز با در پیش گرفتن رویکرد no app, no entry به افزایش تاثیر آن کمک کنند.

منبع: Global News