Thursday, March 28, 2024
-1.9 C
Calgary

تاریخچه Labour Day

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

از سال 1894 اولین دوشنبه ماه سپتامبر در کانادا Labour Day نامگذاری شده و رسما تعطیل است. با اینحال تحولاتی که به شکلگیری این روز انجامید از بیست سال قبل‌تر و با تظاهرات اتحادیه‌ها در تورنتو و اتاوا آغاز شد. Labour Day روز گرامیداشت اعتصاب موفق سال 1872 کارگران صنعت چاپ تورنتو است. مبارزات اصناف در آن سال‌ها به تغییرات عمده‌‌ای مانند جرم‌زدایی از اتحادیه‌های کارگری و بهبود رفاه کارگران در حوزه‌های گوناگون انجامید. امروزه Labour Day پایان تابستان و آغاز سال تحصیلی جدید را نوید می‌دهد، فعالیت‌های کارگری در آن تعطیل است و همگی به استراحت و جشن می‌پردازند.

انگیزه مبارزات کارگری کانادا نیز مانند دیگر نقاط دنیا دستیابی به عدالت و رفاه بود. کارگران می‌خواستند ساعات کاری از 12 ساعت (هفته کاری 6 روزه) به 9 ساعت در روز کاهش یابد. کارفرمایان چاپخانه‌ها در چریان اعتصاب با پاسخ بی‌رحمانه و خشن پلیس روبرو شدند، رهبران اتحادیه‌ها به زندان افتادند و شرایط امرار معاش کارگران مختل شد. همین موضوع افکار عمومی را نیز با کارگران همراه کرد. سرانجام نخست‌وزیر جان مک‌دونالد با توجه به فرصت سیاسی پیش آمده برای جلب حمایت طبقه رو به رشد کارگران  و درست چند ماه پیش از برگزاری انتخابات فدرال، قانون Trade Union را به تصویب رساند. طبق این قانون فعالیت اتحادیه‌ها در کانادا قانونی شد و اعتصاب پایان یافت.

با وجود آنکه اتحادیه‌ها نتوانستند ساعات کاری را به 9 ساعت برسانند اما میراث آن‌ها ماندگار شد. در ادامه اتحادیه‌ها اینبار از جایگاه قانونی تقاضای دستمزدهای عادلانه، کاهش ساعات کاری و محیط‌های کار امن‌تر را مطالبه کردند. در نتیجه تظاهرات برای حمایت از نه ساعت کار در روز و واقعه اعتصاب صنعت چاپ به رویدادی سالانه در تورنتو و اتاوا تبدیل گشتند.

در سال 1882 دیدار یک کارگر آمریکایی از جشن‌های سالانه کارگران تورنتو در ماه مه او را تحت تاثیر قرار دارد. او سپس روز کارگر آمریکا را در تاریخ 5 سپتامبر همان سال برگزار کرد. محبوبیت این رویداد به سرعت در سرتاسر آمریکا افزایش یافت و در سال 1894 رئیس‌جمهور گراور کلیولند اولین دوشنبه ماه سپتامبر را Labor Day نامگذاری و تعطیلی رسمی فدرال اعلام کرد. این مراسم همچنان در 30 ایالت آمریکا برگزار می‌شود.

همین موضوع فشارها برای تعطیل رسمی اعلام کردن Labour Holiday در کانادا را بالا برد. نهایتا نخست‌وزیر جان تامسون در تاریخ 23 جولای 1894 قانونی را تصویب کرد که مطابق آن Labour Day تعطیلی رسمی شد. همان سال یک راهپیمایی بزرگ در وینیپگ برگزار گردید و سنت بزرگداشت Labour Day سریعا به دیگر نقاط کانادا نیز رسید.

امروزه صدها گروه در سرتاسر کانادا با برگزاری پیک‌نیک‌، تظاهرات، کنسرت‌ و راهپیمایی این روز را جشن می‌گیرند. اتحادیه‌ها نیز طبق سنت همیشگی در Labour Day موضوعاتی را با هدف پیشبرد حقوق کارگران و بهبود زندگی طبقه کارگر و خانواده‌هایشان مطرح می‌کنند.

امسال نیز یک فراخوان و مطالبه ملی برای انتشار برنامه جامع تجویز دارو (هزینه‌های دارو) برای هر کانادایی و در هر استان و منطقه، آغاز شده است. شما می‌توانید با رفتن به aplanforeveryone.ca در آن شرکت کنید.

منبع: Canadian Labour Congress