Friday, March 29, 2024
-6.9 C
Calgary

پدیده لانینا می‌تواند زمستان بسیار سردی را به کانادا بیاورد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نه که تا اینجا سال ۲۰۲۰ خیلی آرام و دوست‌داشتنی بوده، گویا باید خودمان را برای زمستانی سردتر و خیس‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی هم آماده کنیم!

سه‌شنبه اداره ملی اقیانوسی و جَوی ایالات متحده (NOAA) اعلام کرد که پدیده لانینا از راه رسیده، پدیده‌ای که هر ۳ تا ۵ سال رخ می‌دهد.

لانینا (در اسپانیایی به معنی دختر کوچک)، حالتی است که آب‌های شرقی و مرکزی اقیانوس آرام، دمایی سردتر از معمول پیدا می‌کنند. در واقع، لانینا حالت متضاد ال‌نینو است.

لانینا زمانی رخ می‌دهد که بادهای با جهت غرب، در منطقه استوایی اقیانوس آرام —ساحل غربی امریکایی جنوبی— تشدید می‌شوند. این بادهای قوی‌تر باعث رانش آب‌های گرم سطحی به سوی اندونزی و استرالیا می‌شوند، و در نتیجه آب‌های سردتر در امتداد سواحل امریکای جنوبی، از عمق بالا آمده و روی اقیانوس قرار می‌گیرند.

هرچند که اکنون این پدیده در امریکای جنوبی در حال وقوع است اما می‌تواند تاثیری جدی بر آب‌و‌هوا و شرایط مختلف جوی امریکای شمالی و بقیه دنیا نیز داشته باشد.

لانینا در کانادا بیشتر روی بریتیش کلمبیا، دشت‌های کانادا، اونتاریو، و کبک تاثیر خواهد گذاشت و سایر نواحی شدتش را کمتر حس می‌کنند.

به احتمال فراوان بی.سی، اونتاریو و کبک زمستانی مرطوب‌تر را تجربه خواهند کرد و دشت‌های کانادا نیز سردتر خواهند بود.

البته قرار نیست سردی و رطوبت زمستان ۲۰۲۰ یک‌سره بر سر این مناطق فرود آید،  بلکه در برهه‌ها و مناطقی شدت آن زیاد خواهد بود. پس اگر در این نواحی هستید، پاروهای خود را آماده کنید.

و اما برسیم به نیو برانزویک، نوا اسکوشیا، پرینس ادوارد آیلند، و خطوط ساحلی خلیج سنت لورن و اقیانوس آتلانتیک. این نواحی به خاطر فاصله‌شان از اقیانوس آرام آنقدرها از لانینا تاثیر نخواهند گرفت.

درباره تاثیر جهانی لانینا نیز بدانید که شرایط ناشی از آن، زمینه را برای شکل‌گیری طوفان‌های بزرگتر و بیشتر در دنیا فراهم می‌کند. با اینکه این پدیده در اقیانوس آرام رخ می‌دهد، اما چرخه جوی کره زمین بسته است و هر پدیده‌ای در گوشه‌ای از آن، روی سایر نقاط نیز تاثیر می‌گذارد.

منبع: CTV News