Thursday, April 25, 2024
14.5 C
Calgary

رونق بازار مسکن کلگری شما را متعجب کرده است! این مقاله را بخوانید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نويسنده: مهرداد باقرى، مشاور املاك در شهر كلگرى

در ابتدا اجازه بدهید از آمار معاملات در ماه قبل شروع کنیم تا درک خوبی از بازار امروز کلگری داشته باشیم.

تعداد معاملات در سپتامبر به ۱۷۰۲ واحد رسید که نسبت به سال قبل ۲۵٪ بیشتر است و داغ‌ترین سپتامبر از سال ۲۰۱۴ است. این در حالی است که تعداد کل خانه برای فروش در بازار نسبت به سال قبل ۱۲٪ کمتر است. به سادگی متوجه خواهید شد چرا در بعضی مناطق قیمت‌ها در حال رشد و یا افت قیمت‌ها بسیار کند شده است.

البته داغ بودن یا نبودن بازار به شدت وابسته به بازه قیمتی خانه ‌و نوع خانه است. در حال حاضر بازار در کل کلگری در محدوده متعادل است.

شاخص کل قیمت‌ها در کلگری با رشد نسبت به ماه قبل در حد قیمت‌ها در سال قبل است و برای خانه‌های مستقل حتی ۱٪ بیشتر از پارسال است.

حالا شاید برای شما این سوال پیش آید که با خواندن روزنامه‌ها و اخبار این احساس دست می‌آید که همه چیز تیره و تار است پس چرا بازار مسکن جور دیگری خود را نشان می‌دهد؟

با خواندن مطالب زیر جواب را خواهید دانست

۱- صرفه‌جویی بیشتر
بر اساس آمار سازمان آمار کانادا، کانادایی‌ها در سه ماه‌ اول سال و سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ به ترتیب ۷.۶ و ۲۸.۲ درصد خالص درآمد ماهانه خونه را پس‌انداز کرده‌اند که عدد بسیار بالایی است در مقایسه با نرخ متوسط ۳٪ در سال‌های قبل. با توجه با شرایط کنونی که افراد پول کمتری خرج میکنند، توانایی بیشتری برای خرید ایجاد شده است.

۲-پایین‌ترین نرخ سود بانکی در طول تاریخ کانادا
شاید شما هم این خبر را شنیده باشید که نرخ سود بانکی وام مسکن کمترین است در طول تاریخ ولی شاید با یک مثال عددی باید مفهوم آن را درک کرد.
برای مثال اگر کسی در سال ۲۰۱۹ خانه را خرید باشد با ۵۰۰ هزار دلار وام مسکن و نرخ سود بانکی ۳.۱٪ که در سال قبل موجود بود باید ماهیانه تقریبا ۲۴۰۰$ قسط پرداخت می‌نمود در حالی که همان شخص اگر در حال حاضر همان خانه را با نرخ ۱.۸٪ بخرد هر ماه باید ۲۰۷۰ دلار پرداخت کند، یعنی ۳۳۰ دلار صرفه‌جویی ماهانه برای ۵ سال آینده یا حدود ۲۰ هزار دلار در مجموع. با این صرفه‌جویی میتوان در ۵ سال پول ماشین نویی در پرداخت کرد.

۳- تعویق وام‌های مسکن
در ابتدا همه اوضاع کنونی را یک رکود می‌دانستند ولی بانک مرکزی کانادا، تاثیر شیوع ویروس کرونا را شبیه ضربه یک فاجعه طبیعی می‌داند که اثر تخریبی زیاد ولی کوتاه مدت دارد در مقابسه با رکود که فرآیند طولانی مدت است. اقدام دولت در تعویق وام‌های مسکن یکی از دلایل بزرگ در کم شدن اثر اوضاع کنونی در بازار مسکن است.

۴- بازار خانه‌های اجاره‌ای پر رونق
بر اساس آمار سایت Rentfaster، در ابتدا سال جاری میانگین زمان برای اجاره یک خانه در کلگری ۸۸ روز بوده در حالی که الان این عدد تنها ۴۳ روز است، که خود نشانه سخت شدن اجاره کردن خانه و تمایل بیشتر افراد برای خرید است.

۵- کار از خانه
ترویج روند جدید کار از خانه، باعث شده افراد بیشتر زمان خود را در خانه باشند و در نتیجه میل بیشتری برای ارتقا نوع و شرایط خانه خود داشته باشند.

در آخر همچنان شرایط در آینده غیر قابل پیش‌بینی است، سرعت بازگشت کارهای از دست رفته در ۶ ماه آینده بسیار تاثیرگذار است و می‌تواند بازار مسکن را به هر طرفی ببرد.

اگر قصد خرید یا فروش در آینده را دارید حتما سعی کنید از الان شروع به بررسی اوضاع کنید تا در آینده غافلگیر نشوید.