Friday, April 26, 2024
2.5 C
Calgary

پنج تاثیر احتمالی نتیجه انتخابات ایالات متحده بر کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

خروجیِ انتخابات امریکا می‌تواند کشورهای مختلفی در سرتاسر دنیا را تحت تاثیر قرار دهد و شروع آن، همسایه شمالی ایالات متحده خواهد بود.

در برخی از مسائل موثر بر کانادا، جو بایدن و دونالد ترامپ دیدگاه‌های کاملا مخالفی دارند و ما در اینجا به تاثیر نتیجهٔ این انتخابات بر کانادا برای شما خواهیم نوشت.

انرژی و محیط زیست

Keystone xl pipeline

تفاوت میان ترامپ و بایدن در این حوزه بسیار زیاد است. ترامپ قول استخراج بیشتر نفت، احداث خطوط انتقال انرژی بیشتر، و حذف قوانین اضافه را داده است. اما جو بایدن در آن سوی رقابت، می‌گوید که قصد دارد مجوز ترامپ برای امتداد خط لوله Keystone XL از کانادا را لغو کند.

بایدن خواهان سرمایه‌گذاری زیاد در انرژی‌های پاک، بازگشت به توافق اقلیمی پاریس، و از همه مهمتر تنبیه کشورها با وضع تعرفه‌های سبز برای کاهش آلاینده‌های فسیلی است.

اینها ۵ مورد مهم اختلاف بین این دو کاندیدای ریاست جمهوری امریکا هستند.

تجارت بین‌الملل

Covid cda us students 20200727

برخی اختلافات بی‌تاثیر از نتیجه انتخابات امریکا، بین دو کشور باقی می‌ماند. برای مثال بایدن هم مثل ترامپ قول داده به کالاهای امریکایی بهای بیشتری دهد و اختلاف در مورد صادرات الوار نیز به قوت خود باقی است.

اما بایدن می‌گوید که دست از سیاست‌های مقابله‌جویانه ترامپ با متحدین نزدیک خود بر خواهد داشت، از جمله وضع تعرفه آهن و آلومینیوم بر اساس توجیهات امنیت ملی. او همچنین اشاره کرده که شاید به پیمان تجاری اقیانوس آرام هم برگردد.

دولت ترامپ سیاست تجاری خود که همراه با تعرفه‌های مختلف است را جزو افتخاراتش می‌داند و عملا سیستم حل اختلاف سازمان تجارت جهانی را به محاق برده است. تیم تجاری ترامپ می‌گوید که هدفی بلندمدت دارد؛ اما منتقدین می‌گویند که کارهایش فقط به آشوب انجامیده است.

دفاع ملی

Attack tradecenter

سیاستگذاری کانادا در حوزه دفاعی بر پیش‌فرض محکم اتحاد با ایالات متحده استوار است. اما گاهی اتحادهای قدیمی ناگهان ضعیف می‌شوند. ترامپ با انتقاد از متحدینش در ناتو، که به ادعای او هزینه دفاعی کافی را انجام نمی‌دهند، فرضیات قدیمی را به چالش کشیده است.

دولت‌های قبلی امریکا هم چنین انتقادی داشتند و باید گفت که در نتیجه انتقادهای ترامپ، متحدین ناتو هزینه‌های خود را افزایش داده‌اند. اما برخی تحلیلگران دفاعی می‌گویند که هنوز ترسِ خروج ترامپ از ناتو وجود دارد. این تردیدها باعث تعویق عزیمت نیروهای دفاعی کانادا به اروپای شرقی نیز شده است.

بایدن یکی از مدافعین سرسخت پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و این نیز می‌تواند چالشی دیگر برای کانادا باشد زیرا باید در مورد یک پروژه مهم تصمیم بگیرد: آیا دولت کانادا بالاخره حاضر می‌شود با صرف میلیاردها دلار، سیستم راداری جدیدی را برای پایش قطب شمال نصب کند یا خیر؟

چین

Usa china tariffs

وقتی دو ابرقدرت جهانی درگیر می‌شوند، ریسک آسیب دیدن در میانهٔ نزاع آنها هست. کافی است از کانادایی‌هایی بپرسید که در سلول‌های زندان چین گیر افتاده‌اند، یا از مزرعه‌دارانی که گوشت خوک، کُلزا و … تولید می‌کنند و به خاطر دستگیری دختر موسس هوآوی در کانادا، با چالش‌های صادراتی روبرو شده‌اند.

درگیری چین-امریکا شامل مسائل زیادی می‌شود. از اختلاف در اداره سازمان بهداشت جهانی و سازمان تجارت جهانی گرفته تا کشاورزی، پذیرش دانشجو، آزادی خبررسانی، فناوری‌های جدید و ممنوعیت صادرات. ترامپ این مشکلات را در اولویت نخست قرار داده است.

بایدن اما می‌خواهد با روش دیگری مشکلات را حل کند. برای مثال خواهان همکاری نزدیکتر با متحدین قدیمی است. او می‌خواهد اجلاس‌های متعددی برگزار کند تا راه‌حل‌هایی با مشارکت جهانی راه‌هایی به دست آورد و با کمک دولت‌ها، کمپانی‌های خصوصی مثل بانک‌ها و شبکه‌های اجتماعی، در مقابل استبداد جهانی بایستد.

چیزی که ترامپ هنوز جواب صریحی برای آن ندارد و بایدن در آن بهتر است، پاسخ به این پرسش است: برنامهٔ بلندمدت ایالات متحده برای همزیستی با چین چیست؟

مهاجرت

ترامپ می‌گوید که در دوره دوم ریاست‌جمهوری‌اش قصد دارد که برخی از ممنوعیت‌های موقت اعطای ویزای کار را تمدید کند. برای مثال، او تغییری بزرگ در برنامه ویزای H1-B را وعده داده است. همچنین به دنبال پایان دادن به حمایت انسان‌دوستانه از هزاران مهاجری است که در معرض دیپورت قرار دارند. از جمله اهداف او، کاهش تعداد پناهندگانی است که به امریکا وارد شده‌اند و این می‌تواند فشار زیادی روی مرزبانان کانادایی قرار دهد.

اما بایدن می‌گوید که دوباره برنامه ویزای H1-B را به اجرا در خواهد آورد، تصمیم پایان حمایت انسان‌دوستانه از مهاجرین را لغو می‌کند، ممنوعیت ورود شهروندان ۷ کشور مسلمان به امریکا را بر می‌دارد، و ظرفیت پذیرش پناهندگان را به ۱۲۵,۰۰۰ نفر افزایش می‌دهد.

منبع: CBC