Friday, April 19, 2024
-1.2 C
Calgary

۵ دلیل خوب برای مهاجرت از ایالات متحده به کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بیش از ۱۰,۰۰۰ شهروند و مقیم ایالات متحده هر سال به سوی شمال می‌آیند و از طریق Express Entry در کانادا اقامت می‌گیرند. در حقیقت، ایالات متحده دومین مبدا بزرگ مهاجرینِ برنامه اکسپرس انتریِ کانادا است.

طبق گزارش اکسپرس انتری ۲۰۱۹، بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ شاهد افزایش ۷ تا ۱۲ درصدی تقاضا برای جابه‌جایی از امریکا به کانادا بوده‌ایم که ۸۵ درصد از این افراد ملیت غیرامریکایی داشته‌اند.

دونالد ترامپ اوایل امسال مهاجرت به امریکا را تا پایان ۲۰۲۰ متوقف کرد، از جمله صدور گرین کارت برای دارندگان ویزای H1-B را به تعلیق در آورد: ویزایی که برای نیروی کار ماهر خارجی صادر می‌شود.

دولت ترامپ اخیرا تغییرات بزرگی هم در برنامه ویزای H1-B انجام داده بود که دریافت آن برای متقاضیان جدید را سخت‌تر کرده است. برای مثال حالا کارفرمایان باید حقوق خیلی بالاتری به این افراد بدهند که عملا می‌تواند باعث انصراف آنها از استخدام نیروی کار خارجی شود.

فضای ناامنی روانی که دولت ترامپ برای مهاجرین ساخته، به خوبی توجیه‌گر تمایل آنها برای نقل مکان به کانادا است. چرا که نه؟ کانادا یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا است و اساسا مهاجرین این مملکت را ساخته‌اند، که مردم کانادا هرگز این نقش برجسته را فراموش نخواهند کرد.

چرا اهالی ایالات متحده به کانادا نقل مکان می‌کنند؟

کانادا به دلایل مختلف می‌تواند مقصدی جذاب برای امریکایی‌ها باشد، از جمله:

  • خدمات درمانی فراگیر و رایگان: مردم کانادا و دارندگان اقامت دائمی این کشور هرگز نگران هزینه‌های سنگین درمانی نیستند.
  • تعادل بهتر بین کار و زندگی: اینجا کارمندها ساعات کار کمتری دارند. در امریکا مردم به طور متوسط ۴۷ ساعت در هفته کار می‌کنند، حال آنکه در کانادا استاندارد کاری ۴۰ ساعت در هفته است.
  • مرخصی باحقوق در تعطیلات قانونی: در کانادا، کارمندها از این مزیت برای تعطیلاتی مثل Canada Day برخوردارند. اما در امریکا چنین موردی برای کارفرماها الزامی نیست!
  • مرخصی باحقوق برای زایمان: در امریکا فقط ۱۲ هفته مرخصی زایمان به والدین داده می‌شود. اما مادران کانادایی بین ۳۵ تا ۶۱ هفته مرخصی دریافت می‌کنند و بیمه اشتغال (EI) نیز پرداختِ حقوق آنها را بر عهده می‌گیرد.
  • آغوش باز برای مهاجرین: طبق یک نظرسنجی جهانی، کانادا در بین مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا در رتبه اول است و امریکا در رتبه ششم.

اکسپرس انتری: راه اصلی برای دریافت اقامت

ساکنینِ امریکا می‌توانند از بین ۱۰۰ روشِ موجود برای مهاجرت، راهی انتخاب کنند ولی محبوبترین برنامه همان اکسپرس انتری است.

اکسپرس انتری سیستمی است که سازمان مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) از آن برای مدیریت درخواست‌های مهاجرتی بر اساس سطح مهارت کاری در قالب سه برنامه زیر استفاده می‌کند:

سپس کاندیداها بر اساس معیارهایی مثل سن، تجربه کاری، آموزش و توانایی زبان انگلیسی یا فرانسوی یک نمره دریافت می‌کنند که نامش CRS است.

افرادی که بالاترین نمره‌ها را گرفته باشند، به مرور دعوتنامه دریافت می‌کنند. علاوه بر این، بیشتر استان‌ها نیز برای رفع کمبود نیروی کار ماهر خود از اکسپرس انتری استفاده می‌کنند.

آنها سپس از این افراد دعوت می‌کنند تا در قالب برنامه Provincial Nominee Program (PNP) یک درخواست دیگر بفرستند و هر کسی نمره CRS بالاتر از ۶۰۰ کسب کرده باشد، قطعا دعوتنامه‌ای برای اقامت دایمی دریافت می‌کند.

مسیرِ دریافت شهروندی

بعد از انتقال به کانادا و دریافت اقامت دائمی، افراد شاید مجاز به دریافت شهروندی هم باشند.

آنهایی که اقامت دائمی دریافت کرده‌اند، باید بتوانند ثابت کنند که در طول ۵ سال حداقل ۳ سال یا ۱,۰۹۵ روز در کانادا حضور داشته‌اند.

در نهایت ۸۵ درصد از دارندگان اقامت دائمی، شهروندی کانادا را هم دریافت می‌کنند.

منبع: CIC News