Thursday, April 18, 2024
1.6 C
Calgary

بررسی وضعیت شیوع موج دوم کرونا در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

آمار مبتلایان به کرونا در حال افزایش است اما شرایط امروز با فصل بهار فرق می‌کند. بیمارستان‌های مجهزتر، شیوه‌های درمانی جدیدتر، تجهیزات حفاظت شخصی بیشتر و رشد مقبولیت ماسک میان شهروندان به کنترل کرونا کمک می‌کنند.

همزمان تعداد موارد تست بیشتر شده و ردیابی بیماران مشکوک نیز بهتر انجام می‌شود. نرخ تست از روزانه چند هزار نفر در اپریل به بیش از 700،000 مورد در ماه سپتامبر افزایش یافته است.

بخشی از رشد آمار را نیز باید ناشی از افزایش تعداد تست‌ها دانست.

ظرفیت تست

ترزا تام در توصیف وضعیت کنونی گفت: هرچه تست بیشتری بگیریم احتمال یافتن بیماران نیز بیشتر می‌شود. با اینحال باید پذیرفت که میزان شیوع ویروس نیز افزایش یافته است.

بگفته دکتر سامونترا چاکرابارتی متخصص بیماری‌های عفونی در Trillium Health Partners بین ماه‌های مارچ و می ابتلای روزانه بیش از 500 نفر در استان‌ها غیرمعمول بود، اما باید به این نکته توجه داشت که در آن تاریخ تنها بیماران بسیار بدحال تست می‌دادند. 400 مبتلا در آن زمان به اندازه 1،500 تا 2،000 مبتلا بوده است.

بگفته آلن وایزمن پزشک بیماری‌های عفونی در دانشگاه Health Network تا اوایل ماه جون استراتژی آزمایش تمام افراد اجرا نشده بود. پس از اجرای استراتژی موارد ابتلا بین ماه‌های جون و جولای کاهش یافت و از اواسط آگوست شاهد روند صعودی مبتلایان (ابتدا در بریتیش‌کلمبیا) بودیم.

بستری بیماران

هم‌اکنون نرخ بستری بیماران در آنتاریو، کبک و بریتیش‌کلمبیا رو به افزایش است.

رشد این نرخ را نمی‌توان بعلت افزایش ظرفیت تست دانست بلکه نشانه وخامت اوضاع می‌باشد. با اینکه آمارها در مقایسه با ماه‌های سپتامبر و می پایین‌تر هستند اما باید مراقب تشدید بیماری بود.

دکتر تام گفت: در ماه اپریل اکثرا مبتلایان را سالمندان تشکیل می‌دادند اما حال جوانان در صدر قرار دارند. به همین دلیل آمار بستری‌ها به اندازه موج نخست رشد نکرده است.

نرخ تست‌های مثبت

دیگر فاکتور تعیین‌کننده نرخ موارد مثبت می‌باشد. این رقم باید بین 1 تا 5 درصد باقی بماند تا بتوان شرایط شیوع ویروس را کنترل کرد.

بگفته دکتر چاکرابارتی هرچه این نرخ افزایش یابد ردیابی بیماران نیز سخت‌تر خواهد شد. در فصل تابستان نرخ نتایج مثبت از 10 درصد نیز فراتر رفت و هزاران بیمار شناسایی ‌نشدند.

در حال حاضر نرخ تست‌های مثبت حدود 1.4 درصد است.

علت رشد مبتلایان چیست؟

بگفته سینتیا کار متخصص اپیدمولوژیست روند شیوع بیماری در مقایسه با بهار دچار تغییر شده است. تنها در آنتاریو نیمی از موارد روزانه ابتلا در چند هفته گذشته را گروه سنی 40 سال یا کمتر تشکیل داده‌اند.

هرچند افزایش ابتلای جوانان باعث رشد چشمگیر بستری در بیمارستان‌ها نشده اما این احتمال وجود دارد آن‌ها ویروس را به سالمندان منتقل کرده و شرایط را بسرعت بدتر کنند.

با اینحال وایزمن انگشت اتهام را به سمت کسانی می‌گیرد که فاصله فیزیکی را رعایت نمی‌کنند، ماسک نمی‌زنند و پروتکل‌های بهداشتی برایشان اهمیتی ندارد.

علت دیگر بازگشایی‌های اقتصادی است. رشد مبتلایان در آنتاریو شش هفته پس از بازگشایی‌ها آغاز شد.

چاکرابارتی برگزاری دورهمی‌ در فضاهای بسته را یکی از علل شیوع ویروس می‌داند. اکثرا جوانان در این مراسم شرکت کرده و به قوانین بی‌توجه هستند. رویدادهای فرهنگی، جشن‌های عروسی، رویدادهای ورزشی و دیگر گردهمایی‌های از این دست نیز شرایط را بدتر خواهند کرد.

با تمامی این‌ها وایزمن به بهبود شرایط خوشبین بوده و معتقد است فرصت کوتاهی برای واکنش و کنترل بیماری در اختیار داریم. او وضع قوانین جدید و ایجاد تعادل میان اولویت‌های بهداشتی و اقتصادی را حیاتی می‌داند.

مطمئنا با اجرای سریعتر اقدامات مختلف می‌شد مانع از رشد مبتلایان شد اما هنوز هم دیر نیست. با توجه به پر نشدن ظرفیت بیمارستان‌ها می‌توان با مدیریت مناسب واکنشی درخور نشان داد.

منبع: Global NEWS