Friday, March 29, 2024
-6.9 C
Calgary

ابتلای یکی از ساکنین آلبرتا به آنفولانزای خوکی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دکتر دینا هینشاو رئیس سازمان بهداشت استان از تایید اولین مورد ابتلا به آنفولانزای خوکی در آلبرتا خبر داد.

او به شهروندان اطمینان داده که هیچ خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

هیشناو افزود که این ابتلا اواسط مه اکتبر و در مرکز استان روی داده است. بیمار با دیگران تماس نداشته و هیچگونه شواهدی مبنی بر شیوع ویروس وجود ندارد.

آنفولانزای A (H1N2)v به ندرت به انسان‌ها سرایت می‌کند. در سال 2005 تنها 27 مورد ابتلا در سرتاسر جهان گزارش شد و این اولین مورد مشاهده شده در خاک کانادا می‌باشد.

دکتر هینشاو گفت: تمام مبتلایان پیشین بطور مستقیم یا غیرمستقیم با خوک‌ تماس داشته‌اند و تاکنون انتقال انسان به انسان ویروس مشاهده نشده است.

هرچند ابتلای انسان به H1N2 پدیده‌ای نادر است اما این ویروس در خوک‌ها به وفور یافت شده و موجب بروز مشکلات تنفسی و تب در آن‌ها می‌شود.

بگفته دکتر کیت لمن رئیس دامپزشکی استان معمولا هر فصل بین 10 تا 30 مورد ابتلا به H1N2 در خوک‌های western Canada گزارش می‌شود. او خاطرنشان شد که در چند سال اخیر میزان شیوع این نوع ویروس و دیگر انواع آنفولانزا در میان خوک‌ها قدری افزایش یافته است.

بگفته مقامات بهداشتی آنفولانزای خوکی از طریق مواد غذایی منتقل نمی‌شود و امکان شیوع آن با مصرف گوشت یا سایر فرآورده‌های این حیوان وجود ندارد.

این بیمار بدشانس دارای وضعیت نسبتا مساعد بوده و بسرعت بهبود پیدا کرده است. او با داشتن علائم مشابه آنفولانزا به بخش اورژانس مراجعه کرده و پس از انجام تست آنفولانزا بسرعت بیماری او تشخیص داده شد.

مقامات آلبرتا با Alberta Agriculture and Forestry و Alberta Health Services مشغول همکاری هستند تا منبع شیوع ویروس را هرچه سریعتر شناسایی کرده و اطمینان حاصل کنند فرد دیگری مبتلا نشده باشد. بگفته هینشاو با مزارع گوناگون که امکان شیوع ویروس از آن‌ها وجود دارد تماس گرفته خواهد شد.

این تنها مورد ابتلا به آنفولانزا در آلبرتا از ابتدای فصل تاکنون است. AHS دائما مشغول بررسی تست‌های COVID-19 دو هفته گذشته بمنظور مشاهده آنفولانزا می‌باشد اما تاکنون موردی یافت نشده است.

هیشناو افزود: از امروز AHS به ساکنین نواحی مرکزی آلبرتا که برای انجام تست COVID-19 به مراکز ارزیابی این سازمان مراجعه می‌کنند پیشنهاد انجام تست آنفولانزا نیز خواهد داد.

منبع: Calgary Herald