Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

ششمین ماه متوالی با تعداد معاملات بیشتر از پارسال در کلگری

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نويسنده: مهرداد باقرى، مشاور املاك در شهر كلگرى

برای ششمین ماه متوالی تعداد معاملات مسکن در کلگری از سال قبل بیشتر بود. تعداد کل معاملات در ماه نوامبر ۲۵٪ بیشتر از ماه مشابه در سال گذشته بود.

رشد بازار در چند ماه گذشته، بیشترین در ۵ سال گذشته بود است هر چند تعداد کل معاملات تا به اینجای سال به علت رکود زیاد بازار در بهار ۳٪ کمتر از سال گذشته است.

کاهش تعداد خانه‌های جدید در بازار و افزایش معاملات، تعداد کل خانه‌ها در بازار را ۱۶٪ کمتر از سال قبل کرده است. نکته جالب این است که تعداد خانه‌های جدید در بازار به کمترین حد خود از‌ سال ۲۰۰۱ رسیده است. این امر باعث کاهش مازاد عرضه موجود در بازار از ۵ سال گذشته شده است.

اقتصاددان ارشد انجمن مشاوران املاک کلگری: “افزایش تعداد معاملات در این مقطع کمی غافل‌گیرکننده است در حالی که نرخ بیکاری همچنان بالاست. هر چند باید بهبود در بازار را بیشتر مدیون کمی خانه در بازار دانست.”

بازار رقابتی‌تر این روزهای کلگری، باعث افزایش شاخص قیمت‌ها شده است. شاخص کل قیمت‌ها به ۴۲۳٫۶۰۰ دلار رسید که ۲٪ بیشتر از سال قبل است.

رفتار بازار همچنان در بازه‌های مختلف قیمتی متفاوت است. تعداد کل ‌خانه‌های برای فروش در بازه پایین قیمتی به علت تقاضای زیاد، کم شده است و باعث افزایش قیمت‌ها.

آمار بازار

خانه‌های مستقل
تعداد معاملات در همه مناطق شهر افزایش داشته است، ۲۶٪ بیشتر از سال قبل. افزایش تعداد معاملات در ۶ ماه گذشته بخشی از مازاد عرضه در ۵ سال گذشته را جذب کرده است.

تعداد کل خانه‌های مستقل ۲۵٪ کمتر از سال قبل است، علت کاهش عرضه خانه جدید در بازار و رشد تقاضا است. در حال حاضر بازار خانه‌های مستقل در محدوده بازار متعادل است اما برای خانه‌های ارزان‌تر از ۵۰۰ هزار دلار بازار به نفع فروشندگان و برای خانه‌های بالای ۷۰۰ هزار دلار بازار به نفع خریداران است.

شاخص قیمت خانه‌های مستقل هم ۳٪ رشد را از سال قبل نشان می‌دهد.

تاون‌هاس‌ها
رشد تعداد معاملات تا به این جای سال به نحوی بوده است که تعداد معاملات برای این نوع از خانه در حد سال گذشته است.

بازار این نوع از خانه در محدوده بازار خریداران است اما نسبت به سال قبل، رونق بیشتری را نشان می‌دهد.

برای این بخش روند قیمت‌ها نشان از ثبات دارد. قیمت‌ها ۲٪ کمتر از سال قبل است اما در ماه‌های گذشته قیمت‌ها کمی رو به رشد بوده است.

آپارتمان‌ها
بالاخره بعد از ۷ ماه کاهش تعداد معاملات نسبت به سال قبل، ماه گذشته ۱۲٪ رشد تعداد معاملات نسبت به سال قبل را داشتیم. تا به این جای سال تعداد کل ۲۲۰۹ واحد آپارتمان فروش رفته است که ۱۳٪ کمتر از سال قبل و ۳۰٪ کمتر از میانگین ۱۰ ساله شهر است.

هر چند تعداد آپارتمان‌های جدید برای فروش در ماه گذشته کم شد ولی تعداد کل آنها از سال قبل ۶٪ بیشتر است. همچنان مازاد آپارتمان در بازار فشار برای کاهش قیمت‌‌ها را حفظ کرده است. شاخص قیمت‌ آپارتمان ۱٪ کمتر از سال قبل است.