Friday, April 19, 2024
0.7 C
Calgary

ترودو: کسری بودجه را جبران می‌کنیم

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دولت لیبرال عزم خود را جزم کرده تا کسری بودجه کانادا را پس از پایان پاندمی COVID-19 جبران کند.

ایوان سالمون در مصاحبه روز یکشنبه با CTV اعلام کرد جاستین ترودو اطمینان داده کمک‌های مالی دوران پاندمی به هزینه‌ای دائم برای مالیات‎‌دهندگان تبدیل نخواهند شد.

در ماه‌های گذشته کارشناسان اقتصادی درباره خطر دائمی شدن کمک‌های موقت دوران پاندمی برای اقتصاد کشور هشدار داده‌اند. دفتر بودجه پارلمان نیز اظهار داشته‌ که کانادا شرایط مالی لازم برای هزینه‌های گسترده را فعلا دارد اما بازنگشتن به وضعیت نرمال سبب وارد آمدن فشار مالی اساسی به کشور می‌شود.

دولت فدرال در حال حاضر برای سال مالی 2021 با 381 میلیارد دلار کسری روبروست اما همزمان گسترش برنامه‌هایی چون حمایت از کودکان و ساخت مسکن ارزان را در پیش گرفته است. علاوه بر این برنامه‌هایی چون بیمه اشتغال سخاوتمندانه‌تر می‌تواند هزینه‌های دولت را بالاتر ببرد.

اتاوا برنامه بودجه خود را در اواخر نوامبر منتشر کرده ولی جزئیاتی درباره چگونگی توزیع آن نداده است.

همزمان ترودو از تخصیص 70 تا 100 میلیارد دلار دیگر برای اجرای برنامه مشوق اقتصادی در سه سال آینده دفاع کرده است. بگفته او این برنامه برای کشاندن پس‌انداز خانواده‌ها که در دوران پاندمی ذخیره شده به چرخه اقتصاد لازم است.

براساس گزارش ماه گذشته CIBC خانواده‌های کانادایی 90 میلیارد دلار پول نقد اضافی در پس‌انداز دارند. آن‌ها فرصت هزینه این مبالغ در دوران قرنطینه را پیدا نکرده‌ و کمک‌های مالی دولت نیز سبب افزایش پس‌انداز خانواده‌ها شده است. اتاوا این حجم عظیم پول را یک محرک اقتصادی بالقوه می‌داند که می‌تواند پس از برداشته شدن محدودیت‌ها رونق اقتصادی قابل توجهی ایجاد کند.

بگفته ترودو پس از پایان پاندمی مردم به میخانه‌ها و رستوران‌ها سرازیر می‌شوند و همین موضوع سبب بهبود سریع شرایط خواهد شد. با اینحال او این را کافی ندانسته و باور دارد کارهای بسیاری باید برای تقویت اقتصاد و بازگشت پیروزمندانه انجام دهیم.

نخست‌وزیر در بخش دیگری از صحبت‌هایش از خط لوله Heystone XL که توسط شرکت TC Energy پیشنهاد شده حمایت کرد. پس از پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا و اظهاراتش درباره بی‌فایده بودن اجرای این پروژه، آینده آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

او حمایت خود از ساخت خط لوله نفت آلبرتا به تگزاس را نیز مجددا اعلام کرد. این پروژه که سال 2007 مطرح شد با موانع قانونی و نظارتی بسیار روبروست. ترودو این خط لوله را بخشی مهم از استراتژی انرژی قاره می‌داند.

بگفته نخست‌وزیر تا 20 سال آینده همچنان کانادا صادرکننده نفت خواهد بود و این موضوع با وجود اجرای مقررات سختگیرانه‌تر آب‌وهوایی توسط دولتش برای به صفر رساندن آلاینده‌ها تا سال 2050، ادامه می‌یابد. افزایش قابل‌توجه مالیات کربن یکی از این اقدامات دولت فدرال بوده که فعالان بخش سوخت‌های فسیلی آن را خطری جدی برای آینده این صنعت می‌دانند.

ترودو اظهار داشته که فعالیت‌های گسترده‌تری برای کربن‌زدایی باید انجام شود و تغییر اقتصادی در درازمدت با اتکا به نظرات کارشناسان صنعت نفت و گاز و متخصصان شاغل در بخش انرژی امکان‌پذیر است.

منبع: National Post