Thursday, March 28, 2024
-1.7 C
Calgary

میکروپلاستیک‌ها می‌توانند وارد جفت جنین ‌شوند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

برای نخستین‌بار اجزای میکروپلاستیک در جفت جنین مشاهده شدند که باعث نگرانی گسترده محققان و کارشناسان شده است.

هنوز تاثیر میکروپلاستیک بر انسان مشخص نیست اما دانشمندان معتقدند این آلاینده می‌تواند عناصر شیمیایی را وارد بدن کرده و آسیب‌های درازمدت، اختلال رشد و نقص سیستم ایمنی جنین را در پی داشته باشد.

احتمال دارد میکروپلاستیک‌ها از طریق دستگاه تنفس یا گوارش مادر وارد جفت شوند.

محققان این آلاینده را در بخش‌های مادری، جنینی و غشای اطراف جنین چهار مادر کاملا تندرست، که دوران بارداری و تولد نرمال داشتند، یافته‌اند. تنها 4 درصد از هر جفت بررسی شده که نتیجه‌اش مشاهده ده‌ها میکروپلاستیک بوده است. این پلاستیک‌های آبی، قرمز، نارنجی و صورتی رنگ احتمالا از طریق بسته‌بندی‌ها یا مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی وارد بدن مادران شده‌اند.

اندازه اکثر میکروپلاستیک‌ها 0.01 میلی‌متر (10 میکرون) بوده که آنان را قادر می‌سازد وارد جریان خون جنین شوند. این موضوع در مطالعه مذکور بررسی نشده است.

آنتونیو راگوسا مدیر بخش زنان و زایمان بیمارستان San Giovanni Calibita Fatebenefratelli شهر رم که رهبری مطالعه را بر عهده داشته گفت: این نتیجه شکه‌کننده است! گویی یک کودک سایبورگ  که علاوه بر سلول‌های انسانی ترکیبی از عناصر بیولوژیکی و غیرارگانیک نیز در بدن او وجود دارد متولد خواهد شد.

در جفت دو مادر دیگر که در بررسی شرکت داشتند میکروپلاستیک یافت نشد. ممکن است فیزیولوژی، رژیم غذایی یا سبک زندگی متفاوت آن‌ها در این موضوع نقش داشته باشند.

میکروپلاستیک‌ها در قله اورست، عمیق‌ترین نقطه اقیانوس و دورافتاده‌ترین نواحی کره زمین دیده شده‌اند و می‌دانیم انسان‌ها با خوردن، آشامیدن و تنفس آن‌ها را وارد بدن خود می‌کنند.

نتایج یک تحقیق که در ماه اکتبر منتشر شد نشان می‌دهد خوردن شیر در ظرف‌های پلاستیکی هر روز میلیون‌ها میکروپلاستیک را وارد بدن کودکان می‌کند. بررسی دیگری که در سال 2019 انجام شد نشان داد آلاینده‌های فسیلی می‌توانند وارد جفت جنین‌ها شوند. طبق آزمایشی جداگانه موش‌های باردار که در معرض اجزای نانوپلاستیک ‌بودند نیز آلاینده‌ را وارد ریه‌، کبد، قلب، کلیه و مغز جنین کرده‌اند.

به باور الیزابت سالتر گرین از اعضای Chem Trust این نتایج ثابت می‌کنند کودکان پیش از تولد در معرض آلودگی‌های گوناگون قرار دارند و این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

بدون شک وضعیت کنونی نیازمند واکنش سریع مقامات می‌باشد. محققان ایتالیایی خواستار اجرای یک پروتکل بدون پلاستیک برای کاهش تماس جنین‌ با آلاینده‌ها شده‌اند که شامل استفاده از دستکش‌ و حوله کتان پس از تولد نوزادان و در اتاق عمل می‌شود.

منبع: Daily Hive