Friday, April 19, 2024
-3.7 C
Calgary

ونکوور در بین بهترین شهرهای دنیا در سال ۲۰۲۱

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

طبق رتبه‌بندی گروه Resonance Consultancy، ونکوور در بین بهترین شهرهای جهان برای زندگی در سال ۲۰۲۱ قرار گرفته است.

این گروه مشاورهٔ مستقر در ونکوور که در زمینه توریسم، املاک، و توسعه اقتصادی فعال است، هر سال این رتبه‌بندی را منتشر می‌کند.

امسال ونکوور در جایگاه ۳۴ قرار گرفته، اندکی پایین‌تر از دابلین، پایتخت ایرلند ولی بالاتر از بوستون در امریکا، و زوریخ در سوییس. جالب اینکه ونکوور نسبت به پارسال ۷ رتبه صعود داشته است.

این گزارش کیفیت نسبی زندگی در «شهرهای عمدهٔ جهان» (بزرگترین شهر در هر منطقهٔ آماریِ شهرنشین) با جمعیت بالاتر از یک میلیون نفر را بررسی می‌کند و معیارهایی از کیفیت محیط فیزیکی تا خوشبختی و موفقیت مردم را در نظر می‌گیرد.

مدیر اجرایی رزونانس در گزارش امسال می‌گوید:

«رتبه‌بندی بهترین شهرهای جهان گزارشی است که در آن عوامل تجربی زیادی مد نظر قرار می‌گیرند که در انتخاب محل سکونت یا بازدید از یک شهر برای مردم مهمند. اما به این هم اکتفا نمی‌شود، ما عوامل مهم برای تصمیم‌گیرانِ اقتصادی را هم در رتبه‌بندی آورده‌ایم.»

معیارهای کلیدی ونکوور در این رتبه‌بندی شامل نیازمندی‌های آموزشی شهروندان و  مهاجرین نیز بوده که در بخش «مردم» آمده است. ونکوور در بخش «مردم» جایگاه ۵ جهانی را به دست آورده که خیره‌کننده است.

علاوه بر این بخش، پنج بخش دیگر نیز در پژوهش وجود دارد:

  • مکان: شامل تجربهٔ محیط فیزیکی. شامل آب‌و‌هوا، امنیت، ایمنی، محله‌ها و مناطق، و نواحی طبیعی بزرگ.
  • محصول: شامل سخت‌افزارهای یک شهر. برای مثال ارتباط اینترنتی در فرودگاه‌ها، جاذبه‌های گردشگری، موزه‌ها، رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، و…
  • موفقیت: تمرکز این بخش بر تولید ناخالص داخلی (GDP) و سرانهٔ آن، و حضور ۵۰۰ کمپانی بزرگ دنیا است.
  • برنامه‌ریزی: به اندازه‌گیری ارکان اصلی یک تجربهٔ بازدید لذت‌بخش می‌پردازد و در این قالب به فرهنگ شهر، تجربه تغذیه و خرید، و زندگی شبانه در آن امتیاز می‌دهد.
  • ترویج: در این بخش توانایی یک شهر (مردم، کسب‌و‌کارها و شهرداری) در «بازگویی داستان شهر» بررسی می‌شود و به چک-این‌ها در فیسبوک، بررسی‌ها در تریپ‌ادوایزر، جستجوهای گوگل، هشتگ‌های اینستاگرام، و … نیر توجه می‌شود.

در توصیف ونکوور آمده است: «اینجا هر روز عبارت “اقلیتِ مشهود” کم‌رنگ‌تر می‌شود. البته با وجود هم‌زیستی سالم مردم از ملیت‌های مختلف، آرامش کامل هم برقرار نیست.»

«جستجوی دائمی برای سرمایه‌گذاری خارجی، و برنامه‌های مختلف فدرال و استانی به اعطای شهروندی به خارجی‌های ثروتمند انجامیده اما نظارت بر مالیات سرمایه‌های خارجی چندان سفت‌وسخت نیست.»

«قیمت خانه در ونکوور کاملا افسار بریده و هیچ ربطی به سطح درآمد مردم محلی ندارد. همچنان دانشگاه بریتیش کلمبیا محلی برای همگرایی نسل‌های مختلف از چارگوشهٔ دنیا ست و در مجموع می‌توان گفت، آسیایی‌ترین شهرِ خارج از آسیا، همانقدر که زیباست، باهوش هم هست. اما حیف که بلیت ورود به آن خیلی گران است.»

فهرست ۲۰ شهر اول در این رتبه‌بندی

  1. لندن، انگلیس
  2. نیویورک، ایالات متحده
  3. پاریس، فرانسه
  4. مسکو، روسیه
  5. توکیو، ژاپن
  6. دوبی، امارات متحده عربی
  7. سنگاپور، سنگواپور
  8. بارسلون، اسپانیا
  9. لوس آنجلس، ایالات متحده
  10. مادرید، اسپانیا
  11. رُم، ایتالیا
  12. شیکاگو، ایالات متحده
  13. تورنتو، کانادا
  14. سان‌فرانسیسکو، ایالات متحده
  15. ابوظبی، امارات متحده عربی
  16. سنت پترزبورگ، روسیه
  17. آمستردام، هلند
  18. برلین، آلمان
  19. پراگ، جمهوری چک
  20. سان‌دیگو، ایالات متحده

منبع: Daily Hive