Thursday, April 18, 2024
1.6 C
Calgary

راهنمای جامع تماشای شفق قطبی در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بسیاری از کانادایی‌ها از پدیدار شدن شفق در آسمان کشور خود بیخبر هستند. بدون شک هرکس باید حداقل یکبار در طول عمرش این منظره جادویی را نظاره بنشیند.

پدیده شفق قطبی بواسطه برخورد بادهای خورشیدی با اتمسفر زمین رخ می‌دهد. با عبور این امواج از میدان معناطیسی و برخوردش با اتمسفر انرژی آن‌ها بصورت  شفق‌های قطبی در آسمان پدیدار می‌شود.

شدت بادهای خورشیدی را با واحد KP و رقمی بین 0 تا 9 می‌سنجند. هرچه این نرخ بالاتر باشد احتمال وقوع شفق قطبی نیز بیشتر خواهد بود.

با مطالعه این مقاله بهترین زمان و مکان برای شکار این پدیده را خواهید یافت.

بهترین زمان

تاریک بودن هوا برای رصد شفق‌ قطبی ضروریست. این پدیده در تمام سال رخ می‌دهد اما بخاطر کوتاه بودن ساعات روز احتمال دیدنش در زمستان بیشتر است. کافیست منتظر افزایش نرخ KP باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنید.

  • سپتامبر و اکتبر: نرخ KP در این مدت بسیار بالاست و تماشای شفق قطبی، هرچند روز هنوز آنقدرها کوتاه نشده، محتمل است.
  • نوامبر، دسامبر، ژانویه، فوریه: روز‌ها بسیار کوتاه و شب‌ها کاملا تاریک هستند. تماشای شفق‌ها در صورت صاف بودن آسمان ممکن است.
  • مارچ و اپریل: در زمان اعتدال بهاری و اعتدال پاییزی امکان تماشای شفق‌ها در کانادا وجود دارد.

بهترین مکان

Yukun و Northwest Territories بهشت Aurora هستند. البته این پدیده را می‌توان در تمام کشور تماشا کرد. در ادامه برخی از بهترین نقاط در هر استان معرفی شده‌اند.

  1. Yukon

این استان بخاطر شب‌های زمستانی و تاریک شهرت دارد و بخاطر عرض جغرافیایی خاصی که دارد یکی از بهترین نقاط دنیا برای تماشای شفق‌هاست.

اگر قصد تماشای شفق‌ قطبی در این استان را دارید به Whitehorse بروید. وجود هتل‌ها و مراکز گردشگری متعدد آن را به مقصدی ایده‌آل تبدیل کرده است. یکی از آن‌ها Northern Lights Resort & Spa می‌باشد که با پنجره‌های شیشه‌ای و اتاق‌های گرم این تجربه‌ را لذت‌بخش می‌کند.

Takhini Hot Pools نیز محلی دلنشین و آرام برای تماشای شفق‌ها به دور از الودگی نوری Whitehorse و از داخل چشمه‌های آب‌گرم است.

  1. Northwest Territories

Yellowknife پایتخت این قلمرو از مشهورترین نقاط برای تماشای شفق‌ها است. وجود هتل‌ها و مراکز رفاهی متنوع در کنار آسمان بدون ابر تماشای شفق‌های قطبی را راحت‌تر باشد. امکان تماشای شفق‌ها از جکوزی داغ، روی صندلی ماساژور گرم و یا پشت سورتمه‌ای در Beck’s Kennels وجود دارد.

یکی دیگر از شهرهای ایده‌آل این ناحیه برای تماشای شفق‌های قطبی Tuktoyaktuk است. شهرت کم آن باعث شده تا افراد کمتری به آنجا بروند.

  1. Nunavut

شفق‌های قطبی را می‌توان از پایتخت این استان یعنی Iqaluit و در جزیره Baffin، تماشا کرد. اینجا یکی از سردترین و دورافتاده‌ترین مکان‌های غیرمسکونی برای تماشای شفق‌های قطبی در کاناداست.

  1. مانیتوبا

شهر Churchill بخاطر عرض جغرافیایی بالایی که دارد از بهترین مقاصد برای رصد شفق‌های قطبی است. شرکت‌های گردشگری گوناگون با برگزاری تورهای متعدد گردشگران را به اینجا می‌کشانند. بین ماه‌های سپتامبر تا نوامبر شانس دیدن خرس‌های قطبی نیز وجود دارد.

  1. کبک

شانس شکار شفق‌های قطبی در نواحی شمالی استان مانند Kuujjuaq زیاد است.

  1. کوهستان راکی

در عرض‌های جغرافیایی پایین‌تر برای تماشای شفق‌های قطبی به کوهستان راکی بروید. پارک ملی بنف و پارک ملی جسپر با مناظر زیبایی که دارند تجربه رصد را بیادماندنی‌تر می‌کنند. بازتاب شفق‌ها در دریاچه‌ها و وجود قلل مرتفع و برفگیر زیبایی رصد را دوچندان می‌کنند.

در جنوب تا جای ممکن از آلودگی‌های نوری تورنتو، ونکوور و مونتریال دور شده و با تماشای پیشبینی‌های جوی آسمانی بدون ابر را برای برنامه خود انتخاب کنید.

7. آلبرتا

آتاباسکا حدود دو ساعت رانندگی با ادمونتون فاصله داشته و یکی از مقاصد معروف برای رصد شفق‌های قطبی می‌باشد. رصدخانه دانشگاه آتاباسکا مرکزی تحقیقاتی برای بررسی تاثیرات مغناطیسی شفق‌های قطبی است. بازدید از این مرکز برای عموم آزاد نیست اما با رفتن به جنگل‌های اطراف و یک snowshoe یا اسکی مختصر به مکانی عالی برای تماشا خواهید یافت. مسیر Muskeg Creek یا عبور از حاشیه جنوبی رودخانه آتاباسکا در Rotary Way گزینه‌هایی عالی هستند.

  1. آنتاریو

ساحل شمالی دریاچه Superior از بهترین نواحی برای تماشای شفق‌های قطبی است. کافیست یک ساعت از خلیج Thunder فاصله بگیرید تا به Thunder Bay Lookout در پارک استانی Sleeping Giant برسید. از اینجا پدید آمدن شفق‌ها بر فراز دریاچه را ببینید.

  1. Prince Edward Island

جمعیت پایین جزیره باعث شده تا بتوان بدور از هیاهو و آلودگی نوری به تماشای شفق‌ها نشست. جاده ساحلی در پارک ملی Prince Edward Island را طی کنید تا به ساحل Brackley یا فانوس دریایی Covehead برسید و آسمان را نظاره‌گر شوید.

بهترین تورها برای تماشای شفق قطبی در کانادا

تورهای گوناگونی برای تماشای شفق‌های قطبی برگزار می‌شود، اما پاندمی بسیاری از آن‌ها را لغو کرده است. بنابراین حتما پیش از برنامه‌ریزی با شرکت مربوطه تماس بگیرید.

اگر می‌خواهید شفق‌ها را در سرزمین‌های شمالی ببینید به آژانس‌های متخصص، که برنامه‌های Aurora Borealis Packages in Canada را ارائه می‌دهند، مراجعه کنید. این تورها معمولا از اکتبر تا مارچ برگزار می‌شوند و مقصد اصلی آن‌ها Yukon است. اقامت در هتل اختصاصی، تورهای دارای راهنما، ارائه توضیحات درباره Yukon، بومیان آمریکایی، دوران gold rush و بازدید از معادن طلا و دیگر فلزات معدنی، ازجمله بخش‌های جذاب تورها هستند.

Frontiers North Adventures نیز با داشتن Tundra Buggy گردشگران را به تماشای شفق‌های قطبی در دل طبیعت می‌برد. در صورت خوش‌شانسی خرس‌‌های قطبی را نیز خواهید دید.

با وجود آنکه اکثر نواحی آلبرتا بر روی گردشگران بازگشایی شده اما بهتر است پیش از برنامه‌ریزی سفر از وضعیت مقصد خود مطلع شوید. حتما مقررات و محدودیت‌های محلی را مطالعه کرده و دستورالعمل‌های بهداشتی ازجمله زدن ماسک و حفظ فاصله فیزیکی را رعایت کنید.

اطلاعات لازم درباره نحوه آماده کردن خود برای مسافرت و نکات ایمنی حین کوهپیمایی را می‌توانید در اینجا و اینجا مطالعه کنید. دستورالعمل Parks Canada برای گردشگران نیز در اینجا قرار دارد. هیچگاه اثری از خود در طبیعت بجای نگذارید و همیشه با حیوانات مهربان باشید.

منبع: Capture The Atlas