Thursday, March 28, 2024
-1.4 C
Calgary

خرید خانه در کانادا: هر روز سخت‌تر از دیروز

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در سالی که گذشت شیوع COVID-19 موجب رونق بازار املاک و مستغلات در کانادا شد و افزایش دورکاری به رشد تقاضا برای خانه‌های بزرگ انجامید. با اینحال مالکیت خانه برای اکثر کانادایی‌ها در حال تبدیل شدن به یک رویاست.

مطالعه اخیر وبسایت Point 2 Homes نشان می‌دهد در ده سال گذشته هزینه خرید خانه سهم قابل توجهی از درآمد خانوار کانادایی را به خودش اختصاص داده و بازپرداخت وام مسکن کابوس شهروندان بوده است.

براساس این مطالعه وضعیت درآمد شهروندان در 50 شهر پرجمعیت کشور با روند رو به رشد قیمت خانه‌ها همخوانی ندارد. اختلاف میان قیمت منزل و درآمد شهروندان در حال افزایش است و تعداد شهرهای گران‌ (که مالکین باید بیش از 30 درصد درآمد خود را برای پرداخت وام هزینه کنند) دائما زیاد می‌شود.

در زیر 16 شهر گران‌قیمت کشور برای خرید مسکن را مشاهده می‌کنید که همگی نمایندگان بریتیش‌کلمبیا و آنتاریو هستند!

در 38 شهر مورد مطالعه شرایط دریافت وام بخاطر رشد شکاف قیمت خانه و درآمد خانوار سخت‌تر شده است. دخل شهروندان با خرجشان همخوانی ندارد و در برخی شهرها رشد دستمزد‌ها بسیار کندتر از رشد قیمت مسکن بوده است.

شهروندان ادمونتون با 53 درصد افزایش دستمزد در مقایسه با سال 2010 بیشترین رشد درآمد را داشته‌اند. این نرخ برای 49 شهر دیگر بسیار کم و بین 11 تا 49 درصد است.

براساس محاسبات در 3 شهر از 16 شهر نخست لیست خانواده‌ها برای خرید خانه‌ای “stress-free” و با وام زیر 30 درصد باید درآمد سالانه حداقل 50،000 دلاری داشته باشند. این درآمد در Oakville، Langley و برنابی بترتیب 55،317، 54،429 و 51،307 دلار است.

هرچند قیمت املاک در‌ 13 شهر دیگر کمتر بوده اما مالکین برای پوشش هزینه‌ وام باید بسیار بیشتر از دستمزد کنونی، دریافتی داشته باشند. این اختلاف در تورنتو 12،675 تا 16،333 دلار و در ونکوور 45،865 دلار است.

از نظر مقرون بصرفه بودن خرید مسکن هالیفاکس بهترین جایگاه را دارد. بطور میانگین وام مسکن 10.8 درصد از میانگین درآمد خانوار این شهر را به خودش اختصاص می‌دهد که در مقایسه با نرخ 12.5 درصدی سال 2015 شاهد بهبود هستیم. دو شهر Windsor و لندن در آنتاریو نیز رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

این مطالعه تصویری کلی از وضعیت توان مالی شهروندان برای خرید خانه در شهرهای پرجمعیت کانادا را ارائه می‌کند. بدون شک شرایط فعلی نیاز به واکنش مناسب و فوری دولت‌ها دارد و تعلل بیشتر اصلا جایز نیست.

منبع: Daily Hive