Tuesday, April 23, 2024
4.7 C
Calgary

سرگذشت یک عکس جادویی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

لیرون گرتزمن ساکن بریتیش‌کلمبیاست و 17 سال سن دارد. او عکاسی را از پنج سالگی و با دوربین point-and-shoot والدینش شروع کرد. سپس با گشت و گذار در پارک‌های محلی به طبیعت علاقه‌مند شد و سرانجام به عکاسی از مناظر طبیعی روی آورد.

گرتزمن عکس جادویی زیر را یکی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌هایش از نظر برنامه‌ریزی و اجرا توصیف می‌کند.

او گفت: از چند ماه قبل‌تر این صحنه را در ذهنم تصویر کرده بودم. هنگام شبیه‌سازی موقعیت منطقه در کامپیوتر متوجه شدم اگر در زمان مناسب آنجا باشم سحابی North America، ابری گازی در فاصله 2200 سال نوری از زمین، بر روی قله Lions قرار خواهد گرفت.

البته این موانع بزرگی نیز داشت. آلودگی نوری در محل عکاسی بسیار بالا بود. آسمان ونکوور نیز در ماه‌های زمستان به ندرت صاف می‌شود. از طرف دیگر وجود 62 درصد نور مهتاب در آسمان کار بسیار دشوار می‌کرد.

با تمامی این‌ها گرتزمن در شب 21 ژانویه این عکس حیرت‌انگیز را ثبت کرد.

او در اینباره گفت: سه ساعت و نیم در هوای سرد منتظر ماندم تا سحابی روی قله Lions قرار گیرد. عکس نهایی نیز حاصل دو ساعت عکاسی مداوم با دوربین ثابت روی سه‌پایه است.

گرتزمن از دوربین تقویت شده full-spectrum کنون 6D مجهز به لنز کنون 100-400 mm، ردیاب نجومی SkyWatcher و سه فیلتر به شرح زیر استفاده کرده است:

  1. فیلتری که اجازه عبور نور مرئی با مقادیر مابین نرمال تا طول موج 656 nm که از سحابی ساطع می‌شد را می‌داد. به این ترتیب رنگ حقیقی سحابی ثبت شد.
  2. فیلتر H-alpha که بطور خاص اجازه عبور طول موج‌های 656 nm که نور ساطع شده از سحابی در آن قرار داشت را می‌داد. اینکار تا حد زیادی از تاثیر نور مهتاب و آلودگی‌های نوری ‌کاست.
  3. فیلتر مرئی و نرمال که رنگ‌های طبیعی پس‌زمینه را به بهترین شکل در عکس اضافه کرد.

عکس بالا از ترکیب، انباشت و پردازش تمامی این تصاویر بدست آمده است. متاسفانه ساکنین ونکوور شانس مشاهده این منظره جادویی از با چشم غیرمسلح را ندارند.

هدف گرتزمن از ثبت عکس‌های اینچنین بالا بردن آگاهی‌ها‌ درباره “حفاظت از محیط زیست” است.

به باور او هرچه افراد بیشتر در معرض طبیعت قرار بگیرند به حفاظت از آن اهمیت بیشتری خواهند داد. شما باید چیزی را دیده و یا آن را تجربه کنید تا عاشقش شوید. بعنوان یک عکاس در شهری که طبیعت در چند قدمی آن است احساس می‌کنم باید این دنیا را به افرادی که احتمالا شانس تجربه کردنش را نداشته‌اند، نشان دهم.

منبع: Daily Hive