Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

حقایق و رکوردهای زمستانی کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

زمستان‌های سرد و پر از برف ویژگی‌ کاناداست. فرق نمی‌کند در ساحل اقیانوس یا مرکز کشور زندگی می‌کنید، بهرحال برای گذر از این روزهای سرد به لباس گرم و تجهیزات کافی نیاز دارید.

در ادامه با حقایق جالب و رکوردهای زمستانی کانادا آشنا می‌شویم.

  1. شهری با زمستان‌های قطبی و تابستان‌های سوزان

رجینا مرکز ساسکاچوان هم تابستان و هم زمستان سخت را در کارنامه‌اش دارد. 1 فوریه 1893 رجینا دمای 50- درجه سانتی‌گراد را ثبت کرده، اما در تاریخ 5 جولای 1937 دما شهر به 43.3 درجه سانتی‌گراد رسیده است!

  1. پایین‌ترین دمای ثبت شده در کانادا

سال 1947 دهکده کوچک Snag در Yukon دمای 62.8- درجه سانتی‌گراد را تجربه کرد! پس خیلی هم از سرمای این روزها ننالید.

  1. پایین‌ترین دمای حسی ثبت شده در کانادا

سرمای شدید وقتی با باد همراه شود به مغز استخوان هم نفوذ می‌کند. ژانویه 1989 دمای حسی Pelly Bay در Northwest Territories به 91- درجه سانتی‌گراد رسید! تصورش هم دردآور است -_-

  1. بیشترین میزان بارش برف در یک فصل

معمولا در استان‌های شرقی برف بیشتری می‌بارد اما زمستان 1971 Revelstoke بریتیش‌کلمبیا رکوردشکن بود. بارش 24 متر برف در یک فصل برای همیشه در خاطر اسکی‌بازان ماندگار شد.

  1. بیشترین میزان بارش برف در یک روز

این رکورد نیز متعلق به بریتیش‌کلمبیاست. فوریه 1999 بارش 145 سانتی‌متر برف در Tahtsa Lake، آن هم در یک روز، پارو کشیدن را غیرممکن کرد!

  1. بزرگترین مجموعه هاکی دنیا

Plaster Rock در New Brunswick میزبان دائم رقابت‌های جهانی Pond Hockey بوده و محل برگزاری مسابقات به قدری بزرگ است که 40 تیم می‌توانند همزمان در آن رقابت کنند!

  1. بزرگترین زمین طبیعی اسکیت روی در یخ دنیا

هر سال با فرارسیدن زمستان کانال Rideau در اتاوا یخ زده و به بزرگترین پیست طبیعی اسکیت دنیا تبدیل می‌شود. این ناحیه با داشتن مناظر دیدنی هزاران علاقه‌مند را به سوی خود می‌کشد.

  1. پایتخت خرس قطبی دنیا

چرچیل در مانیتوبا بعنوان پایتخت خرس قطبی دنیا شناخته می‌شود. شما می‌توانید با رزرو اتاق در هتل Polar Bear، تعطیلات کریسمس را در کنار این حیوانات باشکوه سپری کنید.

  1. بیشترین تغییر دمای ثبت شده در کانادا

بارها جریان هوای چینوک شهروندان آلبرتا را از سرمای سخت زمستان نجات داده است. در سال 1962 ورود هوای گرم چینوک سبب شد دماسنج از 19- درجه سانتی‌گراد به 22 درجه سانتی‌گراد تغییر کند! 41 درجه افزایش دما تنها در مدت 60 دقیقه‌!

  1. مه‌‌آلودترین ناحیه دنیا

Newfoundland مه‌آلودترین جای دنیاست. 40 درصد ایام زمستان و 84 درصد روزهای تابستان این ناحیه به زیر مه می‌رود! برخورد جریان سرد Labrador با جریان گرم Gulf در سواحل علت این پدیده است.

  1. پربرف‌ترین پایتخت دنیا

اتاوا سومین پایتخت سرد دنیا پس از اولان‌باتور مغولستان و آستانه قزاقستان می‌باشد. از نظر میزان بارش برف نیز صدرنشین است.

  1. سردترین قلمرو و استان کانادا

Nunavut با میانگین دمای 33.4- درجه سانتی‌گراد سردترین قلمرو کشور محسوب می‌شود. در میان استان‌ها نیز مانیتوبا با میانگین 25.1- درجه سانتی‌گراد رکورددار است.

  1. صحرای یخ‌زده کانادا

شمال کانادا صحرایی بزرگ و پوشیده از یخ است. هوای قطبی و خشک با بارش سالیانه 10 تا 20 سانتی‌‎متر، دمای هوا که به ندرت بالای صفر می‌شود و تنوع پایین گیاهان و جانوران ازجمله ویژگی‌های این ناحیه پهناور (یک هفتم مساحت کانادا) هستند.

  1. سال بدون تابستان کانادا!

1816 شرق کانادا تابستان نداشت. مردم در ماه ژوئن سوار سورتمه شده و مجبور بودند در ماه جولای یخ ذوب کنند! بنا به روایت‌ها برگ‌ درختان خیلی زود ریخت و پرندگان مهاجر از شدت سرما به زمین می‌افتادند.

نکته دیگر گرم شدن غیرعادی قطب شمال بود که سبب شد کوه‌های یخی عظیم به سواحل نواساکوشا و Newfoundland برسند. کانادایی‌ها گمان می‌کردند سرمای شدید این قطعات یخی را پدید آورده است!

علت این رویدادهای جوی فوران آتشفشان Tamvora در اندونزی بود. خروج میلیون‌ها تن خاکستر و غبار جلوی رسیدن نور خورشید به سطح زمین را گرفت و در نتیجه دمای هوا شدیدا کاهش یافت.

منبع: Curiocity