Friday, March 29, 2024
-7 C
Calgary

بومیان Inuit معدنی در Nunavut را محاصره کرده‌اند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

گروهی از شکارچیان Inuit یک معدن آهن دورافتاده در شمال کانادا را محاصره کرده‌اند. این اقدام در اعتراض به برنامه توسعه و احتمال وارد آمدن آسیب به حیات‌وحش، انجام گرفته است.

همزمان چندین تظاهرات برای همبستگی با شکارچیان در جوامع دیگر Nunavut برگزار شده که تنش رو به افزایش سازمان‌های Inuit و نهاد قدرت، بر سر مجوزهای توسعه را، نشان می‌دهد.

از 5 فوریه هفت شکارچی با پارک اسنومبیل و سورتمه مسیر هوایی و جاده دسترسی به معدن سنگ Mary River را بسته‌ و عملیات در آن را متوقف کرده‌اند. این درحالیست که دمای هوا به 30- درجه‌ سانتی‌گراد نیز رسیده است!

تنش‌ها پس از آن بالا گرفت که شرکت Banffinland Iron Mines، بهره‌بردار معدن، از قصد خود برای دو برابر کردن تولید سنگ آهن خبر داد. برای رسیدن ظرفیت معدن به 12 تن باید خط ریل به بندر مجاور و نزدیکی قبیله Pond Inlet احداث شود.

شکارچیان نیز بخاطر تاثیر مخرب پروژه بر جمعیت گوزن‌ها و نهنگ دریایی، دو منبع غذایی کلیدی مردم بومی، معدن را محاصره کرده‌اند.

تام تاکیتارویک در گفت‌وگو با خبرگزاری CBC به زبان Inuktitut گفت: Banffinland درآمد کسب می‌کند و ما پول بسیار کمی داریم، این را هم می‌دانیم پول نمی‌تواند حیات‌وحش را برایمان بازگرداند.

Photograph: Leyland Cecco
Photograph: Leyland Cecco

بگفته مسئولان شرکت محاصره وارد ششمین روز شده و 700 کارگر معدن بخاطر بسته بودن باند فرود نمی‌توانند محموله غذا دریافت کنند. مذاکرات کارکنان با مدیران و افراد قبیله برای باز شدن راه هوایی نیز به نتیجه نرسیده است.

شرکت Banffinland توسعه معدن را برای سودآور شدن فعالیت‌ خود ضروری می‌داند و تلاش کرده نگرانی‌‌ها درباره ابعاد زیست‌محیطی پروژه را کاهش دهد. بگفته آن‌ها ورود کشتی‌های بیشتر به حیات‌وحش آسیب نخواهد زد!

در گذشته Banffinland بیش از 2 میلیارد دلار برای فعالیت 30 ساله در این معدن، به قبیله Inuit حق امتیاز پرداخته است.

حال بنظر می‌رسد پس از سال‌ها بی‌توجهی تصمیم‌گیران در Iqaluit جوامع شمالی قصد سازماندهی قانونی دارند تا قدرت مذاکره بر سر پروژه‌های حساس را پیدا کنند.

شرکت Baffinland اعلام کرده با وجود محاصره معدن توسط شکارچیان، الزام قانونی برای مذاکره با آن‌ها ندارد.

باید منتظر بود و دید اینبار چه کسی پیروز می‌شود، سرمایه‌داران یا بومیان.

منبع: The Guardian