Wednesday, April 24, 2024
11.4 C
Calgary

اوتاوا با کاهش نمره گزینش اکسپرس انتری، به مهاجرت سرعت بخشید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دولت کانادا دریافت اقامت دائم را برای هزاران مهاجر آسان کرد، نشانه‌ای از اینکه سیاست‌گذاران به دنبال هدف جاه‌طلبانه خود برای جذب مهاجرین بیشتر و جبران آثار منفی پندمیِ کووید-۱۹ هستند.

این هفته اداره مهاجرت کانادا از ۲۷,۳۳۲ نفر دعوت کرده تا از طریق اکسپرس انتری به اقامت دائم دست یابند، این سیستم طوری طراحی شده که نهایتا تا ۶ ماه درخواست‌ها را به نتیجه می‌رساند.

معمولا هر ۲ هفته شاهد یک دعوت گروهی هستیم که بین ۳,۵۰۰ تا ۵,۰۰۰ نفر در آن بخت اقامت دائم می‌یابند. اما این بار رکوردها شکسته شد زیرا اداره مهاجرت کانادا نمرهٔ گزینش را پایینتر آورد.

از بین افراد دعوت شده در گروه اخیر —۹۰ درصد— هم‌اکنون در کانادا هستند.

کانادا پارسال در زمینه مهاجرت بسیار ضعیف بود. فقط ۱۸۴,۰۰۰ شهروند جدید به کشور آمدند که پایین‌ترین آمار از سال ۱۹۹۸ بود و فاصله زیادی با هدف ۳۴۱,۰۰۰ نفری ۲۰۲۰ داشت.

در هر نوبت دعوت، نمرهٔ گزینشی استفاده می‌شود که حداقلش برای افرادی که در گروه Canadian Experience هستند، بالای ۴۰۰ تنظیم می‌شد.

مثلا در نوبت قبلی، بیشتر افراد جذب شده سنی کمتر از ۳۰ سال داشتند و علاوه بر مهارت زبان خوب، مدارک تحصیلی پیشرفته و تجربه کار در کانادا نیز در پرونده‌شان دیده می‌شد.

اما در نوبت اخیر، امتیار گزینش ۷۵ در نظر گرفته شد که عملا تمام افراد را واجد شرایط کرد.

میکال اسکاتراد، پروفسور اقتصاد در دانشگاه واترلو با استقبال از این حرکت، می‌گوید: «کاری که دولت در این شنبه کرد، سیگنالی واضح بود که نشان داد رسیدن به هدف مهاجرتی ۲۰۲۱ بسیار مهم است.»

این پذیرش گسترده یک موج شوک به میان وکلای مهاجرتی فرستاد که به ناگهان بایستی با تعداد زیادی متقاضی اقامت دائم تماس می‌گرفتند.

با نمرهٔ گزینش جدید، افرادی که در دهه چهارم زندگی‌شان یا حتی پیرتر هستند و شاید مدرک بالاتر از لیسانس نداشته باشند، این امید را می‌یابند که زودتر اقامت بگیرند.

مارک هالتی از وکلای مهاجرت می‌گوید: «این افراد از قبل در کانادا هستند. مشغول کار بوده‌اند، مالیات داده‌اند، زبان می‌دانند، با جامعه هماهنگ شده‌اند. بنابراین کاندیدهای با کیفیتی به حساب می‌آیند، حتی اگر مثل نخبگان، سرمایهٔ انسانی نباشند.»

اما سرجیو کاراس از وکلای مهاجرتی در تورنتو نیز می‌گوید: «دولت عملا کتابچه قوانین را دور انداخته و اکسپرس انتری را تبدیل به یک سیستم لاتاری کرده است. این پیام به بیرون از مرزها رسیده که دولت فعلی به هر قیمتی می‌خواهد به هدف مهاجرتی‌اش برای ۲۰۲۱ برسد.»

او همچنین بر این باور است که استخر متقاضیانی که داخل کانادا هستند، تقریبا خشک شده و احتمالا در نوبت‌های بعدی دولت کانادا به سراغ متقاضیان برون‌مرزی خواهد رفت.

اما با توجه به ادامهٔ پندمی در کانادا و اوضاع نابسامان بازار کار، معلوم نیست نتیجهٔ این سیاست تهاجمی چه باشد. کانادا در ژانویه حدود ۲ میلیون نفر بیکار (در جستجوی شغل) داشت و ۷۰۰,۰۰۰ نیز با وجود بیکاری به دنبال شغل نبودند.

کاراس می‌گوید: «شواهد زیادی داریم که مهاجرانی که در دوران رکود اقتصادی وارد بازار کار می‌شوند، بیش از بقیه مهاجران سختی می‌کشند و با پایین آوردن نمرهٔ گزینش، عملا مهاجرین بیشتری به این مشکل دچار می‌شوند.»

تعداد بالای برگزیدگان هفتهٔ اخیر، بر برنامه‌های مهاجرتی استانی هم تاثیر می‌گذارد زیرا آنها هم معمولا از استخر متقاضیان مشابهی استفاده می‌کنند.

منبع: Daily Hive