Thursday, March 28, 2024
-1.4 C
Calgary

نگاهی به روند توزیع و دریافت واکسن COVID-19 در تمامی استان‌ها

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با افزایش واکسن COVID-19 در سراسر کشور جزئیات نحوه پخش این واکسن در استان‌ها و مناطق مختلف منتشر شد.

ژنرال دنی فورتین مدیر توزیع واکسن کانادا می‌گوید واکسن کافی برای اولین دوز افراد بالغی که قصد تزریق آن را دارند موجود است. او در ادامه گفت استان‌ها باید دوز دوم را تا چهار ماه به تأخیر بیندازند.

همچنین بهداشت کانادا پیش‌بینی کرده است که 36.5 میلیون دوز واکسن Pfizer-BioNTech، Moderna و AstraZeneca را تا 30 ژوئن از موسسه Serum هند دریافت خواهد کرد.

تقریباً 31 میلیون کانادایی بالای 16 سال وجود دارد و هنوز هیچ واکسنی برای افراد زیر 16 سال تأیید نشده است.

در ادامه فهرستی از برنامه‌های واکسیناسیون در سراسر کانادا آورده شده است:

نیوفاندلند و لابرادور

نیوفاندلند و لابرادور اعلام کردند که فاصله میان دوزهای اول و دوم واکسن COVID-19 را به چهار ماه افزایش خواهند داد. مقامات بهداشت عمومی می‌گویند که این تغییر به آنها اجازه می‌دهد تا پایان ماه مارس 40،000 نفر دیگر بتوانند دوز اول را تزریق کنند. همچنین واکسیناسیون این هفته آغاز می‌گردد. پیش-ثبت‌نام واکسن COVID-19 برای افراد 70 سال به بالا و برای کارکنان آسایشگاه‌های نگهداری از سالمندان آغاز شده است.

نوا اسکوشیا

مقامات بهداشتی می‌گویند از 18 مارس افراد 60 تا 62 ساله واجد شرایط دریافت واکسن Oxford-AstraZeneca شده‌اند. این استان در نظر دارد تا پایان ماه سپتامبر 2021 حداقل 75 درصد از مردم به واکسن دسترسی داشته باشند. این استان قصد دارد با استفاده از ون به‌صورت سیار 900 نفر از ساکنین پناهگاه‌های بی‌خانمانان در منطقه هالیفاکس را واکسینه کند. بهداشت عمومی در حال همکاری با داروسازان و پزشکان است تا بتوانند در 25 مکان مختلف واکسن‌ها را توزیع کنند. پلیس‌های خط مقدم و رانندگان کامیون نیز در مرحله دوم واکسیناسیون ایمن‌سازی می‌شوند.

جزیره پرنس ادوارد

مقامات بهداشتی این منطقه می‌گویند هدف اصلیشان تزریق دوز اول واکسن COVID-19 به همه بزرگسالان تا اول ژوئیه است و این در حالی است که احتمال دارد دریافت دوز دوم به تأخیر بیفتد. کارکنان 18 تا 29 سالۀ پمپ بنزین‌ها و فروشگاه‌های موادغذایی می‌توانند واکسن Oxford-AstraZeneca را دریافت کنند.

نیوبرانزویک

در این استان واجدین شرایط دریافت واکسن COVID-19 افراد 80 ساله و مسن‌تر، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی که از نزدیک با بیماران در تماس هستند و افرادی که دارای شرایط پزشکی بغرنج هستند می‌باشند. لازم به ذکر است که مراقبان افراد 80 ساله به بالا و یا یکی از اعضای خانواده‌شان می‌توانند از طرف آنها برای دریافت واکسن در داروخانه‌ها اقدام کنند. مقامات بهداشتی می‌گویند تمام آسایشگاه‌های نگهداری بلند مدت سالمندان اولین دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

کبک

کبک پس از ایمن‌سازی کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و آسایشگاه‌های سالمندان، از اول مارچ شروع به واکسیناسیون سالمندان کرد. در مونترآل نیز واکسیناسیون در مکان‌های بزرگ مانند استادیوم المپیک انجام شد و سالمندان ایمن‌سازی شدند. از 10 مارچ نیز ساکنین 70 سال به بالا در سراسر کبک واکسینه شدند. در Montreal, Abitibi-Temiscamingue و Cote-Nord حداقل سن دریافت واکسن 65 است. کبک در تلاش است برای تسریع روند ایمن‌سازی 20 تا 50 شرکت در سراسر استان راه‌اندازی کند.

انتاریو

انتاریو از 15 مارس پورتال و مرکز تماس دریافت واکسن COVID-19 را راه‌اندازی کرد. اولین افرادی که واجد شرایط دریافت واکسن شدند افراد 80 سال به بالا بودند و از 22 مارس نیز افراد 75 سال به بالا می‌توانستند از طریق این سیستم نوبت دریافت کنند. تمرکز این استان بر روی کارکنان مراکز مراقبت‌های بلند مدت، ساکنین خانه‌های سالمندان و افرادی که در مراکز مراقبت‌های گروهی زندگی می‌کنند بوده است. در یک پروژه آزمایشی بیش از 300 داروخانه در تورنتو، کینگستون و ویندزور واکسن Oxford-AstraZeneca را توزیع می‌کنند پیشنهاد واکسیناسیون افراد 60 تا 64 سال در ماه مارچ شده است. در این پروژه آزمایشی تعداد داروخانه‌ها در 700 منطقه افزایش خواهد یافت و در نتیجه واکسن بیشتری در دسترس خواهد بود. دیگر افراد واجد شرایط شامل کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در خط مقدم، بزرگسالان بومی است. فاصله دریافت دوز اول و دوم واکسن در این استان به چهار ماه افزایش یافت.

منیتوبا

این استان که واکسیناسیون را با افراد 71 سال به بالا و بومیان 51 سال به بالا آغاز کرد در نظر دارد طی ماه‌های آینده سن دریافت واکسن را کاهش دهد. کارکنان مراقبت‎‌های بهداشتی و افرادی که در آسایشگاه‌ها کار می‌کنند نیز می‌توانند واکسن را دریافت کنند. افراد خاص با شرایط سلامتی پرخطر واکسن AstraZeneca را دریافت می‌کنند. بومیان واجد شرایط نیز افراد 30 تا 64 سال و دیگر افراد 50 تا 64 هستند. پیش از این مقامات بهداشتی اعلام کرده بودند که فاصله چهار ماهه بین دریافت دو دوز وجود خواهد داشت.

ساسکاچوان

در حال حاضر اداره بهداشت ساسکاچوان در حال رزرو واکسیناسیون ساکنان 70 سال به بالا است و حداقل سن افرادی که در شمال زندگی می‌کنند به 50 سال می‌رسد. همچنین در Regina یک کلینیک برای واکسیناسیون ساکنین 60 تا 64 سال افتتاح شده است. این استان قصد دارد در ماه آوریل به صورت گسترده‌تری روند واکسیناسیون را ادامه دهد. افرادی که در پناهگاه‌های اضطراری زندگی می‌کنند، افرادی که دارای معلولیت ذهنی هستند و در آسایشگاه زندگی می‌کنند و همچنین افرادی که از نظر پزشکی آسیب‌پذیرتر هستند نیز در گروه سنی 60 تا 69 سال قرار دارند. نخست وزیر این استان، اسکات مو، نیز اعلام کرده است دوز دوم واکسن به چهار ماه آینده موکول شده است. با توجه به کمبود واکسن، پلیس، کارکنان زندان‌ها و معلمان که به نوعی کارکنان خط مقدم به حساب می‌آیند در اولویت دریافت واکسن قرار نگرفته‌اند.

آلبرتا

تایلر شندرو وزیر بهداشت استان اعلام کرد تا پایان ماه ژوئن همه ساکنین آلبرتای 18 ساله به بالا دوز اول را دریافت خواهند کرد. دولت آلبرتا قصد دارد در ماه آوریل واکسیناسیون متولدین بین سال‌های 1957 تا 2005 را که دارای بیماری‌های مزمن هستند آغاز کند. افرادی که دارای بیماری‌های خاص ریوی، کلیوی، کبدی و قلبی هستند، افرادی که در سال گذشته سرطان داشتند و درمان شدند، افرادی که بیماری‌های روانی شدید و اختلالات مصرف مواد دارند و همچنین زنان باردار در این گروه قرار می‌گیرند. پس از این گروه کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و افرادی که در پناهگاه‌ها و زندان‌ها زندگی می‌کنند و همچنین کارکنان کارخانه‌های تولید گوشت نیز واجد شرایط دریافت واکسن می‌شوند. این استان نیز اعلام کرده است مانند دیگر استان‌ها از تأخیر چهار ماهه در توزیع دوز دوم واکسن پیروی می‌کند.

بریتیش کلمبیا

بیش از 300،000 تن از کارکنان خط مقدم در هفته‌های آینده واجد شرایط دریافت واکنس COVID-19 خواهند بود. دولت می‌گوید کارکنان فروشگاه‌های موادغذایی، پلیس، آتش نشان‌ها، معلمان، کارمندان پست و سایر کارکنان خط مقدم در اولویت دریافت واکسن Oxford-AstraZeneca قرار خواهند گرفت. گروه‌هایی که با ریسک بالاتری روبرو بودند نیز در نوامبر مشخص شدند که شامل کارکنانی که با فرآورده‌های دام و طیور در ارتباط بودند و همچنین کمپ‌های صنعتی بزرگ می‌شد. این استان نیز کلینیک‌های برای توزیع واکسن افتتاح کرد. با توجه به شیوع زیاد در منطقه شمال‌غربی کلینیک‌هایی در Prince Rupert و Port Edward آغاز به کار کردند که همه بزرگسالان را بدون در نظر گرفتن سن واکسینه می‌کنند. دولت استانی فاصله بین دریافت دو دوز را چهار ماه افزایش داده است.

نوناووت

در این استان ابتدا افراد دارای اولویت ایمن‌سازی می‌شوند. این افراد شامل ساکنین پناهگاه‌ها، افراد 60 ساله و بالاتر، کارکنان و زندانیان در زندان‌های اصلاح و تربیت و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در خط مقدم می‌شوند. بیماران برای دریافت دوز دوم مطلع خواهند شد.

نورث وست تریتوریز

مقامات بهداشتی این منطقه می‌گویند انتظار دارند تا پایان ماه آوریل واکسیناسیون دوره اول را به پایان برسانند و تا پایان ماه مارچ دوز کافی واکسن Moderna برای تزریق به 75 درصد از جمعیت بزرگسال دریافت شود.

یوکان

یوكان می‌گوید برای واکسیناسیون 75 درصد از جمعیت بزرگسال خود تا پایان ماه مارچ واکسن کافی دریافت خواهد كرد. اولویت دریافت واکسن با ساکنین و کارمندان آسایشگاه‌های مراقبت بلند مدت، خانه‌های گروهی و پناهگاه‌ها و همچنین کارکنان و کارمندان مراقبت‌های بهداشتی و پشتیبانی هستند. افراد 80 سال به بالا و کسانی که در جوامع روستایی و دورافتاده زندگی می‌کنند، ازجمله بومیان، در فهرست اولویت دریافت واکسن COVID-19 قرار گرفته‌اند.

 

منبع: Globalnews