Thursday, April 18, 2024
1.6 C
Calgary

لزوم تغییر قوانین مالیات در حوزه مسکن

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

این روزها بازار مسکن کانادا شدیدا غیرقابل پیشبینی‌ شده است. رکوردهای فروش و قیمت‌ یکی پس از دیگری می‌شکنند و خرید خانه هر روز برای تعداد بیشتری از شهروندان تبدیل به آرزو می‌شود. براساس اعلام انجمن Canadian Real Estate تنها در سال گذشته میانگین قیمت مسکن کانادا 25 درصد افزایش پیدا کرده است!

در سال‌های 2016 و 2017 نیز وضعیت مشابهی داشتیم. در آن زمان دولت‌های‌ فدرال و استانی اقداماتی گوناگون برای کنترل اوضاع انجام دادند. با اینحال همیشه مالیات بر سود حاصل از فروش واحدهای مسکونی فراموش می‌شد.

کانادا معافیت‌های مالیاتی کوچک و بزرگ بسیاری دارد. یکی از آن‌ها معافیت مالیات بر سود حاصل از فروش واحدهای مسکونی بوده که سالانه حدود 7.1 میلیارد دلار در هزینه‌های فروشندگان صرفه‌جویی می‌کند.

دولت فدرال مالیات بر سرمایه‌گذاری در بخش‌های گوناگون مانند بورس و املاک دارد اما همیشه از اعمال این مالیات بر درآمد حاصل از فروش املاک مسکونی صرفنظر می‌کند. علت این موضوع را باید در تصمیم سیاستمداران پنجاه سال پیش جست‌وجو کرد.

در دهه شصت و همزمان با اصلاحات اجتماعی گوناگون، تجدیدنظر در قوانین مالیاتی یکی از خواسته‌های مهم بشمار می‌رفت. سرانجام پس از ده سال و در سال 1966 سیستم مالیاتی کشور تدوین و در قالب کتابچه‌ای 2,600 صفحه‌ای از طرف کمیسیون سلطنتی منتشر شد.

یکی از بخش‌های مهم آن معافیت معاملات مسکن زیر 25,000 دلار از پرداخت مالیات بود. در آن زمان بخش زیادی از شهروندان از پرداخت مالیات معاف شدند. اما در سال 1971 املاک مسکونی از پرداخت مالیات معاف شدند.

حدود دو سوم کانادایی‌ها مالک خانه خود هستند و اعمال چنین مالیاتی می‌تواند بخش زیادی از جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.

بدون شک هیچکس از مالیات خوشش نمی‌آید، اما خلا فعلی سبب شده بسیار از کانادایی‌ها سرمایه خود را وارد بازار مسکن کرده و موجب مشکلات بسیار شده است. بعنوان مثال از سال 2000 به بعد شاهد رشد 270 درصدی قیمت مسکن در شهرهای بزرگ کانادا بوده‌ایم!

امروزه قوانین مالیات بر سود حاصل از فروش مسکن بیشترین بهره را برای پولدارها دارد. بعنوان مثال اگر 300,000 دلار سود کنید 200,000 دلار آن بدون مالیات خواهد بود، اما اگر 15 میلیون دلار سود ببرید تنها به 10 میلیون دلار مالیات تعلق می‌گیرد!

طبق قوانین ایالات‌متحده تنها کسانی که بالای 500,000 دلار از فروش ملک سود می‌برند مالیات خواهند داد. بنابراین اقشار کم‌درآمد مشمول مالیات نمی‌شوند که عادلانه‌تر است. با اینحال امید چندانی به اجرای قوانین مشابه در کانادا وجود ندارد.

در سال‌های اخیر شهروندان کانادایی سرمایه زیادی را وارد بازار مسکن کرده‌اند و سیاستمداران نمی‌خواهند با تغییر قوانین موجب خشم عمومی و از دست دادن جایگاه خود شوند.

با اینحال اصلاح قوانین مالیاتی اجتناب‌ناپذیر است. باید درآمد حاصل از فروش املاک مسکونی مشمول مالیات شود، اما با تعیین سقف عادلانه، بخش زیادی از شهروندان را از پرداخت مالیات معاف کنیم. این ایده از گذشته خواسته طبقه متوسط بوده و باید برای دستیابی به آن تلاش کنیم.

منبع: The Globe and Mail