Thursday, March 28, 2024
-5.3 C
Calgary

چطور یدک‌کش‌های کمپانیِ ونکووری به باز کردن کانال سوئز کمک کردند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

Ever Given اَبَرکشتی کانتینربری که با بستن کانال سوئز باعث هزاران شوخی در اینترنت شد، بالاخره به لطف یک کمپانی مستقر در ونکوور از مسیر عبور کشتی‌ها خارج شد.

کمپانی Robert Allan Ltd که از ۱۹۳۰ در زمینه طراحی و مهندسیِ کشتی و شناور فعال است، ۶ تا از ۱۴ یدک‌کشِ نجات‌دهندهٔ Ever Given را طراحی کرده؛ یدک‌کش‌هایی که دوشنبه در عملیات باز کردن کانال سوئز شرکت کردند.

مدیر توسعه کسب‌و‌کارِ Robert Allan می‌گوید که با وجود این موفقیت، کسی در این کمپانی به شادی نپرداخته، زیرا تقریبا همه به خاطر کووید-۱۹ به دورکاری از منزل مشغولند. اما حس افتخار در بین همهٔ کارمندان موج می‌زند.

آقای جیم هایسلوپ می‌گوید: «می‌دانید، این هم بخشی از روزهای کاری ما ست. هر روز در چهارگوشهٔ دنیا یدک‌کش‌های ما به همین کارها مشغولند ولی مشارکت در بخشی از این عملیات نجات، واقعا شادی‌آور بود.»

Ship2

دو یدک‌کشِ ساخت این کمپانی متعلق به کمپانی دانمارکی Svitzer هستند که زیرمجموعه Maersk Line —یکی از رقبای اصلی Evergreen Marine، مالک کشتی Ever Given— است.

دیگر یدک‌کش‌های ساخت Robert Allan نیز متعلق به ادارهٔ مدیریت کانال سوئز هستند.

هایسلوپ می‌گوید هر یدک‌کش ۳۰ متری با قدرت ۷,۰۰۰ اسب بخار قادر است با نیروی ۸۰ تُن کشتی‌ها را هُل دهد.

این کشتی‌ها که در ونکوور طراحی می‌شوند، در کارگاه‌هایی در ترکیه یا چین ساخته شده و به قیمت ۱۰ میلیون دلار فروخته می‌شوند.

Egypt suez canal

هایسلوپ می‌گوید: «واضح است که این قایق‌ها سریع نیستند، اما برای کشیدنِ کشتی‌های بسیار سنگین طراحی شده‌اند. شبیه تراکتورها در مزارع.»

اَبَرکشتی Ever Given —که یکی از بزرگترین کشتی‌های کانتینربر دنیا ست— دوشنبه هفتهٔ قبل در دنیا خبرساز شد، زیرا در میانهٔ یک طوفان شن نیروی محرکه‌اش را از دست داد و در عرضِ کانال سوئز چرخید.

Egypt suezcanal ship

سپس دماغه و انتهای کشتی در سواحل ماسه‌ایِ یکی از باریک‌ترین نقاط کانال گیر افتادند و رفت و آمد در کانال متوقف شد. کانال سوئز روزانه ۹ میلیارد دلار کالا را از خود عبور می‌دهد.

کشتی‌ها معمولا بدونِ همراهیِ یدک‌کش از این آبراهه عبور می‌کنند، اما آقای هایسلوپ فکر می‌کند که شاید بازنگری در این سیاست لازم باشد.

Robert allan designed tugboat pushed the mv ever given

او می‌گوید: «حس می‌کنم که مدیران سوئز در برخی از دستورالعمل‌هایشان بازنگری خواهند کرد و برخی کشتی‌ها دیگر بدون یدک‌کش نمی‌توانند از آبراهه رد شوند.»

«در ضمن ترافیک نفت‌کش‌ها هم در سوئز نیز بسیار بالا ست، و در صورت نشتِ نفت در چنین حوادثی، آسیب‌های محیط‌زیستی بزرگی هم خواهیم داشت.»

منبع: CBC