Thursday, March 28, 2024
1 C
Calgary

پروژه احداث تله‌کابین در مرکز شهر ادمونتون

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

شورای شهر اجازه آغاز برنامه‌ریزی دقیق طراحی برای راه‌اندازی سیستم حمل‌ونقل عمومی تله‌کابین در مرکز شهر ادمونتون را صادر کرد. موافقت این شورا با همکاری شهرداری و شرکت Prairie Sky Gondola جدیدترین تحول از زمان تایید این پیشنهاد در اپریل 2019 می‌باشد.

در این پروژه مسیر تله‌کابین 2.5 کیلومتری از رودخانه North Saskatchewan در مرکز شهر تا ناحیه تاریخی Old Strathcona احداث خواهد شد. به این ترتیب دسترسی شهروندان و گردشگران به سالن‌های تئاتر، بارها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های این منطقه آسان‌تر می‌شود. این مسیر پنج ایستگاه دارد که در مقاصد محبوب و اصلی پیشبینی شده‌اند. 20 دکل وظیفه حمایت از کابل‌ها را عهده‌‍دار هستند که بلندترین آن‌ها 32.4 متر ارتفاع خواهد داشت.

این شرکت با تیم‌های مشاوره گوناگون مانند DIALOG و Doppelmayr در حال همکاریست. طبق برآوردهای صورت گرفته اجرای این پروژه 132 تا 155 میلیون دلار آب می‌خورد. هزینه سالیانه فعالیت تله‌کابین‌ها نیز 13 میلیون دلار می‌باشد.

این پروژه کاملا خصوصی بوده و بودجه‌ای از منابع عمومی یا دولتی دریافت نمی‌شود.

مدت زمان سفر از ابتدا تا انتهای مسیر 12 دقیقه طول می‌کشد و ظرفیت جابجایی 1,800 مسافر در ساعت را دارد. این تله‌کابین روزانه 16 ساعت فعال خواهد بود و به بخشی از سیستم حمل‌ونقل عمومی ادمونتون تبدیل می‌شود.

ایستگاه‌های درنظر گرفته شده به توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی و دسترسی آسان‌تر به مراکز سرگرمی، رستوران‌ها و دیگر وسایط حمل‌ونقل و مسیرهای پیاده‌روی اصلی شهر کمک می‌‎کنند. این ایستگاه‌ها چند طبقه بوده و با چهره‌ شهر کاملا هماهنگ هستند. هر ایستگاه دارای فضاهای عمومی و تجاری می‌باشد و به جاذبه‌ای جدید برای محله تبدیل می‌شوند.

بخاطر وجود شیب در مرکز شهر، بخشی از ایستگاه نخست در شمالی‌ترین قسمت مسیر، زیر زمین ساخته خواهد شد. دسترسی عموم به سقف ایستگاه آزاد بوده و می‌توان از MacDonald Drive و مناظر زیبای رودخانه در جنوب‌شرق لذت برد.

ایستگاه بعدی بنام Ortona Armoury در شرق Rossdale Road و شمال 97 Avenue واقع است. این محل در مجاورت ساختمانی هنری به همین نام قرار گرفته و وضعیت دسترسی ساکنین West Rossdale به سیستم حمل‌ونقل عمومی را بهبود می‌بخشد.

ایستگاه Power Plant در کرانه رودخانه، درست در شرق نیروگاه تاریخی Rossdale، ساخته می‌شود. این ایستگاه بر ساختمان نیروگاه مشرف بوده و دارای مراکز تجاری، تجربی و آموزشی می‌باشد. بعلاوه رستوران‌های کنونی نیروگاه تاریخی نیز در مجاورت تله‌کابین هستند و بر تعداد مشتریان آن‌ها افزوده می‌شود.

سعی شده در طراحی ایستگاه Power Plant به تاریخ مردم First Nations و نیروگاه پرداخته شود.

در ادامه پس از طی 310 متر به سمت جنوب و عبور از رودخانه به ایستگاه Steel Park در محله تاریخی Old Strathcona خواهیم رسید. این ایستگاه در جنوب Saskatchewan Drive و شرق بلوار Gateway، در محوطه پارک ساخته می‌شود. در طراحی ایستگاه از عناصر تاریخی و خط راه‌آهن قدیمی آنجا الهام گرفته شده است.

جنوبی‌ترین ایستگاه بنام Whyte Avenue در شمال‌شرق تقاطع Whyte Avenue و بلوار Gateway احداث می‌شود. این ایستگاه گذرگاه اصلی توریست‌های داخلی و خارجی خواهد بود. یک سالن عمومی و فضای کافی برای پارک اتومبیل گردشگران و اتوبوس‌های توریستی نیز در آنجا پیشبینی شده است.

دیگر شهرهای کانادا نیز مشغول احداث پروژه‌های مشابه هستند. بعنوان مثال مسیر تله‌کابین Simon Fraser University از محوطه اصلی این دانشگاه در مترو ونکوور شروع و تا ارتفاعات Burnaby Mountain کشیده می‌شود. این پروژه توسط شرکت حمل‌ونقل عمومی TransLink پیشنهاد شده و 2.7 کیلومتر طول دارد. هزینه اجرای آن 210 میلیون دلار خواهد بود و مدت زمان سفر از ابتدا تا انتهایش شش دقیقه زمان می‌برد. این تله‌کابین می‌تواند هر ساعت 3,000 مسافر را جابجا کرده و جایگزین خطوط اتوبوسرانی فعلی خواهد شد.

در حال حاضر شهرهای مختلف دنیا چون لندن، سنگاپور، هنگ‌کنگ، Walt Disney World Resort فلوریدا، لاپاز و Medellin از تله‌کابین بعنوان یکی از سیستم‌های جذاب حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌‎کنند.

منبع: Daily Hive