Friday, April 19, 2024
-2.3 C
Calgary

داغ‌ترن ماه مارچ بازار مسکن کلگری در بیش یک دهه گذشته (بازار در ماه مارچ ۲۰۲۱)

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نويسنده: مهرداد باقرى، مشاور املاك در شهر كلگرى

اولین بار تاثیر همگیری ویروس کرونا، سال پیش در ماه مارچ در بازار مسکن دیده شد.

یک سال بعد، با توجه به افت زیاد معاملات در سال قبل، جای تعجب ندارد که امسال تعداد معاملات بیشتر است. اما تعداد ۲۹۰۳ خانه فروخته شده در ماه قبل بیشترین تعداد از سال ۲۰۰۷ است.

اقتصاددان ارشد انجمن مشاوران املاک کلگری: “نرخ بسیار پایین سود بانکی و افزایش پس‌انداز خانوارها باعث این افزایش تقاضا شده است. البته همچنان، کمبود خانه در بازار برای افزایش بیشتر معاملات محدودیت ایجاد کرده است.”

تعداد کل خانه‌ها برای فروش به ۵۴۰۰ واحد رسید که البته با افزایش بیشتر معاملات، بازار کلی شهر کلگری به محدوده بازار فروشنده رسیده است. این شرایط داغ‌ترین بازار از سال ۲۰۱۴ را به وجود آورده و باعث افزایش قابل توجه قیمت‌ها شده است.

در ماه مارچ، شاخص کلی قیمت‌ها، نسبت به سال قبل ۶٪ افزایش داشته است. این رشد قیمت خیلی به بهبود بازار مسکن در کلگری کمک کرده است، هر چند هنوز شاخص قیمت ۵٪ کمتر از سال ۲۰۱۴ است.

این افزایش قیمت‌ها در نهایت به افزایش خانه‌های جدید برای فروش به بازار ختم خواهد شد و بازار را به تعادل خواهد کشید، هر چند تا آن نقطه فعلا فاصله داریم.

آمار بازار مسکن

خانه‌های مستقل

در اکثر بازه‌های قیمتی و مناطق مختلف تعداد معاملات افزایش داشت. هر چند خانه‌های بیشتری به بازار آمد ولی تقاضای بیشتر، بازار را هر چه بیشتر به سمت رقابتی شدن پیش برد.

شاخص قیمت خانه‌های مستقل نسبت به سال قبل ۸٪ افزایش یافته است. در مناطق مختلف این رشد متفاوت بود از ۳٪ رشد در مرکز شهر و تا ۱۱٪ رشد در منطقه شمال و جنوب شرقی. نکته جالب رسیدن قیمت‌ها به اوج خود در طول تاریخ کلگری در مناطق شمال و جنوب شرقی است.

خانه‌های نیمه مستقل

تعداد زیاد معاملات برای این نوع خانه در ۳ ماه اول سال رکورد جدیدی زد. با وجود رشد خانه‌های جدیدی در بازار، تعداد زیاد معاملات، بازار را برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ به نفع فروشندگان کرد. این شرایط به رشد ۶٪ قیمت‌ها نسبت به سال قبل انجامید.

این رشد قیمت‌ها در همه مناطق مشاهده شد اما بیشترین رشد مربوط به شمال شهر بود.

تاون‌هاوس

هماهنگ با روند بقیه خانه‌ها، بازار برای این نوع خانه هم رو به داغی می‌رود. هر چند هنوز بازار به نفع فرشندگان نیست ولی داغ‌ترین بازار از سال ۲۰۱۴ را شاهد هستیم.

به همین دلیل هم، قیمت این نوع از خانه نسبت به سال قبل ۳٪ رشد داشته است. با وجود این رشد، قیمت‌ها از اوج خود فاصله زیادی دارند.

آپارتمان‌ها

برای سومین ماه متوالی، تعداد معاملات از سال قبل بیشتر بود. رشد تعداد خانه‌های جدید برای فروش، تعداد کل آپارتمان‌ها برای فروش‌ را افزایش داد. با وجود این افزایش، همچنان تعداد معاملات رشد خوبی نسبت به سال‌های قبل دارد، به طوری که مارچ امسال بهترین از سال ۲۰۱۴ بود.

این امر به بهبود قیمت‌ها نسبت به سال قبل انجامید، بعد از ۵ سال افت مداوم قیمت‌ها برای آپارتمان‌ها، این خبر خوشی برای صاحب‌خانه‌ها است. هر چند شاخص قیمت هنوز ۱۷٪ کمتر از اوج قیمت‌ها است.