Friday, April 19, 2024
-2.3 C
Calgary

شیوع چشمگیر گونه‌های جهش‌یافته کرونا در آلبرتا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

این روزها شاهد اوج گرفتن دوباره موارد ابتلا به کرونا در استان هستیم. مهمترین ویژگی موج سوم پاندمی در آلبرتا، افزایش چشمگیر مبتلایان به گونه‌های جهش‌یافته است.

روز پنجشنبه 1,429 بیمار جدید شناسایی شدند که 717 نفر آن‌ها به گونه‌های جدید مبتلا هستند. هم‌اکنون 44.8 درصد از موارد فعال بیماری در استان را مبتلایان به این گونه‌ها تشکیل می‌دهند.

دکتر دینا هینشاو رئیس سازمان بهداشت آلبرتا با اشاره به این موضوع گفت: تاکنون ابتلا به گونه B117 بیش از سایرین بوده است. سرعت انتشار این نوع بقدری بالاست که اگر نتیجه تست شما مثبت شود به احتمال بسیار به آن مبتلا شده‌اید.

تاکنون ابتلای 8,229 شهروند به گونه B117 (بریتانیایی)، 26 شهروند به گونه B1251 (آفریقای جنوبی) و 23 شهروند به گونه P1 (برزیلی) تایید شده است.

از 12,187 بیمار فعال استان نیز 5,457 نفر به گونه‌های جهش‌یافته مبتلا هستند. 340 بیمار در بیمارستان‌ها بستری بوده و 83 بیمار در بخش‌ مراقبت‌های ویژه هستند.

از شهروندان مشکوک دو نوبت تست گرفته می‌شود

هم‌اکنون تمرکز تیم‌های ردیابی بیماران بر شناسایی مبتلایان به گونه‌های P1 و B1351 معطوف است. فرایند درمان مبتلایان به گونه B117 نیز همچون مبتلایان گونه اصلی می‌باشد.

بگفته مقامات بهداشتی از پنجشنبه، شهروندانی که با بیماران در تماس بوده‌اند دو نوبت تست خواهند داد. بنابراین اگر جواب تست نخست منفی باشد، به فاصله 10 روز از آخرین تماس با بیمار، تست دوم گرفته می‌شود. این فرایند به شناسایی سریع‌تر و دقیق‌تر مبتلایان و قطع زنجیره انتقال کمک می‌کند.

هیشناو در اینباره گفت: انجام تست دوم بسیار حیاتی بوده و جلوی انتشار ناخواسته ویروس را می‌گیرد. بدون شک این تصمیم به حفظ سلامت و ایمنی شهروندان کمک خواهد کرد.

جزئیات برنامه قرنطینه بیماران تایید شده و مشکوک

از شهروندانی که نتیجه تست آن‌ها مثبت بوده خواسته‌ شده با دیگر اعضای خانه تماس نداشته باشند و در هتل‌ یا خانه‌ای جداگانه زندگی کنند.

چنانچه فرد بیمار دارای اتاق و توالت جداگانه باشد و در دوران بیماری با دیگر اعضای خانه تماس نگیرد، قرنطینه 14 روزه اعضای خانه از تاریخ آخرین تماس با بیمار محاسبه خواهد شد. البته کسانی که با مبتلایان به گونه‌های P1 و B1351 زندگی می‌کنند، حتی اگر بیمار اتاق و توالت جداگانه داشته باشد، مشمول این قاعده نمی‌شوند.

همزمان محدودیت‌های کرونایی در استان نیز تشدید شد‌ه‌اند. رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، باشگاه‌های ورزشی و گردهمایی‌ در فضاهای بسته ازجمله مراکزی هستند که تحت تاثیر مقررات جدید فعالیت محدود‌تری خواهند داشت.

جیسون کنی و مسئولان بهداشتی وضعیت کنونی را به مبارزه گونه‌های جدید و فرایند واکسیناسیون تشبیه می‌کنند.

تاکنون حدود 779,000 دوز واکسن در استان تزریق شده‌ و طبق برنامه 1.5 میلیون شهروند واجد دریافت واکسن هستند. دولت استانی وعده داده تا پایان ژوئن واکسن را در اختیار کلیه شهروندان بزرگسال آلبرتا قرار دهد.

منبع: CBC