Wednesday, April 24, 2024
6.5 C
Calgary

چرا کودکان ریاضیات را زود فراموش می‌کنند؟ راه‌حل چیست؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

برای بسیاری از دانش‌آموزان تابستان و فراموش شدن ریاضیات رابطه مستقیم دارند. مطالعات نشان می‌‍دهد که مهارت ریاضی دانش‌آموزان در فصل بهار به مراتب بهتر از فصل پاییز بوده و بطور میانگین 2.6 ماه از آموزش ریاضی در فصل تابستان فراموش می‌شود. از اینرو معلمان باید ساعت‌های زیادی را به آموزش و تکرار مطالب پیشین اختصاص دهند.

چرا ریاضیات فراموش می‌شود؟

بهتر است از خود بپرسیم که چرا مهارت ریاضی فراموش می‌شود اما مهارت خواندن و نوشتن اینگونه نیست؟

برای پاسخ به این سوال باید به دیدگاه خانواده‌ها نگاه کنیم. بسیاری از والدین ریاضیات را مختص مدرسه و کلاس درس دانسته و در خانه به آن بها نمی‌دهند. در مقابل مهارت خواندن و نوشتن بخشی از فعالیت روزانه است. البته این بمعنای استفاده نکردن از ریاضیات نیست و در طول روز بارها به آن نیاز پیدا می‌کنیم.

جیمز اس. کیم، دستیار پروفسور در HGSE، تاثیر برگزاری دوره‌های آنلاین تابستانی با هدف آموزش مهارت ریاضی را مورد آزمایش قرار داده و از دانش‌آموزان خواسته هر هفته سه تکلیف انجام دهند. نتایج این مطالعه نشان داده که با وجود استقبال اکثر دانش‌آموزان، پیشرفت چندانی تا پایان تابستان رخ نداده است. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که انجام تکلیف، بدون نظارت و راهنمایی، مشکل را حل نمی‌کند و نقش خانواده‌ بسیار اهمیت است.

چهار راهکار برای حل این معضل

والدین می‌توانند با چهار روش زیر به تقویت مهارت ریاضی کودکان در تابستان کمک کنند:

  • گنجاندن ریاضیات در فعالیت‌های روزانه

هنگام خرید از کودک بخواهید میزان تخفیف یا باقی‌مانده پول را حساب کند. در زمان تماشای بسکتبال به آمار بازیکنان توجه کنید. مواد لازم برای پخت مواد غذایی را برای تعداد نفرات بیشتر یا کمتر حساب کرده و از کودک بخواهید به شما کمک کند.

  • خواندن داستان‌های کوتاه ریاضی

مطالعات نشان داده که خواندن داستان‌هایی با محتوای ریاضیات برای کودکان، مانند کتاب‌های Bedtime Math و یا Family Math series، به تقویت مهارت ریاضی در آن‌ها کمک می‌کند.

  • انجام بازی‌های ریاضی

بازی‌هایی چون Yahtzee، Racko، Blokus، Monopoly و Set مبتنی بر ریاضیات هستند و دارای محاسبه، شمارش، دسته‌بندی و ساختن هستند. بازی با بلوک‌ و ساخت پازل‌ نیز به یادگیری مهارت‌های ویژه و تشخیص الگوها کمک می‌کند.

  • استفاده از شیوه‌های ساده برای تمرین ریاضی در منزل

هرچند ارائه تکالیف مشکل را حل نمی‌کند، اما تمرین مختصر و استفاده از فرمول‌های ابتدایی می‌تواند کارآمد باشد. تقویم‌های Problem-of-the-day راه‌حلی عالی بمنظور حل مسائل ساده و کوتاه هستند. شما می‌توانید با مراجعه به Investigations با منابع تمرینی بیشتر آشنا شوید.

آموزشگاه ریاضی حضوری و آنلاین Mathnasium of Southland با مدیریت آقای دکتر محسن شبیب

منبع: Harvard Graduate School of Education