Friday, March 29, 2024
-6.9 C
Calgary

خرید رمزارز، قمار یا سرمایه‌گذاری؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

ارز دیجیتال جدیدترین پدیده دنیای سرمایه‌گذاری بوده که در دهه گذشته توجهات بسیاری را به سوی خودش جلب کرده است. برخی با خرید رمز ارز به سودهای کلان رسیده‌اند و برای برخی نیز زیان‌بار بوده است.

در این بین چهره‌هایی مشهور چون ایلان ماسک به دفعات بیت‌کوین و دوج‌کوین را در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کرده، اما سرمایه‌گذارانی چون چارلی مونگر و وارن بافت جزو منتقدان آن هستند.

سرمایه‌گذاری در این بازار خطرات خاص خود را دارد و چیزی شبیه به قمار است. از اینرو باید با کسب دانش کافی از بروز ضررهای جبران‌ناپذیر جلوگیری کرد.

  1. سرمایه‌گذاری‌ بلندمدت یا کوتاه‌مدت

استراتژی شما در هنگام ورود به بازار رمزارز می‌تواند آن را به سرمایه‌گذاری یا قمار تبدیل کند.

اگر رمزارز را برای کسب ثروت آنی بخرید در حال قمار هستید، اما اگر با هدف سرمایه‌گذاری بلندمدت و سودآوری در سال‌های آینده وارد شوید یک سرمایه‌گذاری است.

استراتژی بلندمدت در هر نوع از سرمایه‌گذاری موفق‌تر خواهد بود. بازار رمزارز نیز در مدت کوتاه ریسک بسیاری دارد و اگر صبر کافی داشته باشید احتمال دستیابی به سودهای کلان افزایش می‌یابد.

البته هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد و می‌توان تمام سرمایه را از دست داد.

  1. خطرات سرمایه‌گذاری

هر سرمایه‌گذاری خطرات خود را دارد و برای موفقیت در حوزه رمزارز باید ریسک‌های آن را به جان خرید.

وارد کردن پس‌انداز زندگی در حوزه رمزارز یک قمار محسوب می‌شود، اما می‌توان با بکارگیری روش‌های گوناگون یک سرمایه‌گذاری ایمن در این حوزه را تجربه کرد.

نخست از سلامت شرایط اقتصادی مطمئن شده و تنها در حد توان خود سرمایه‌گذاری کنید. همیشه در حچند حوزه متفاوت وارد شوید و با انتخاب گزینه‌های کم‌ریسک  در کنار رمزارز، جلوی ورشکستگی را بگیرید. در پیش گرفتن استراتژی مطمئن می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهد.

  1. تنوع سرمایه‌گذاری

بطور کلی رمزارز بازاری خطرناک است، اما برخی رمزارزها در مقایسه با سایرین ریسک بیشتری دارند. هرچه میزان سود شما بیشتر باشد خطرات آن نیز بیشتر می‌شود.

بازار رمزارز و سهام شباهت‌هایی به هم دارند. در بازار بورس می‌توان به پیشینه شرکت نگاه کرد و سوددهی آن در آینده را سنجید، کاری که در بازار رمزارز نیز شدنی است.

سوالات زیر درباره رمزارزها را از خود بپرسید:

  • آیا رمزارز مدنظر دارای پشتوانه‌ مالی قوی و واقعی است؟
  • اگر پشتوانه دارد تا چه حد می‌توان به پیشرفت آن در آینده امیدوار بود؟
  • آیا در مقایسه با دیگر رقبا برتری دارد؟
  • اگر یک رمزارز جدید است تا چه حد می‌توان بر مزایای آن تکیه کرد؟

فراموش نکنید هرچه رمزارز محبوبیت و رشد قیمت بیشتری داشته باشد خطرات آن نیز بیشتر است.

آیا سرمایه‌گذاری در بازار رمزارز منطقیست؟

پیشبینی آینده بازار رمزارز امکان‌پذیر نیست و برخلاف بازار سهام سابقه چندانی ندارند. به همین دلیل هر چقدر با احتیاط عمل کنید ریسک سرمایه‌گذاری شما از بین نمی‌رود.

در یک کلام اگر به دنبال سرمایه‌گذاری ایمن هستید در شرایط کنونی نباید وارد بازار رمزارز شوید! اما اگر تصمیم خود را گرفتید با انتخاب استراتژی بلندمدت و کسب دانش کافی از خطرات بکاهید. هرچه آمادگی سرمایه‌گذار بیشتر باشد آینده سرمایه‌گذاری نیز روشن‌تر است.

منبع: The Motley Fool