Friday, April 19, 2024
-2.3 C
Calgary

مرگ صدها نفر بر اثر گرمازدگی در غرب کانادا و شمال امریکا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

مسئولان در دو سوی مرز پاسیفیک شمال‌غربی در حال بررسی آسیب‌های ناشی از موج شدید گرمایی‌اند که به نظر می‌رسد عامل اصلی جان باختن ناگهانی صدها نفر در این مناطق باشد، موجی که همچنان ادامه دارد و اکنون به سمت شرق می‌رود.

در بریتیش کلمبیا به تنهایی، دفتر پزشکی قانونی ۴۸۶ مرگ «ناگهانی و غیرمنتظره» را در ۵ روز اخیر ثبت کرده، درست در زمانی که دمای منطقه به رکوردهای جدیدی افزایش یافته است. نسبت به بازهٔ مشابه پارسال، مرگ‌های ناگهانی ۶۶٪ افزایش یافته‌اند.

رییس پزشکی قانونی، لیسا لپوینت می‌گوید: «هر چند زود است که همه این مرگ‌ها را به گرمازدگی ربط دهیم، اما به هر حال افزایش شدید فوتی‌ها با تغییرات آب‌و‌هوایی اخیر همزمان است.»

در ایالت اورِگانِ امریکا ۶۳ مرگ بر اثر گرمازدگی گزارش شده، از جمله ۴۵ مرگ فقط از جمعه تا امروز در بخش Multnomah، که شامل شهر پورتلند است. مسئولین این بخش می‌گویند در ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ فقط ۱۲ مرگ ناشی از گرمازدگی در اورگان رخ داده بود.

در بخش King از توابع ایالت واشینگتن که شامل شهر سیاتل است، فقط در چهارشنبه ۱۱ مرگ ناشی از گرمازدگی رخ داد. تمام این قربانیان و ۲ قربانی از هفته قبل، افرادی بین ۶۱ تا ۹۷ ساله بوده‌اند.

فرماندار واشینگتن آقای جِی اینسلی در مقاله‌ای که سیاتل تایمز منتشر کرده اشاره می‌کند که مرگ‌های اخیر نشانه‌ای بسیار هشدارآمیز درباره جدی بودن تغییرات اقلیمی در کره زمینند.

او می‌نویسد: «بالا بردن درجهٔ سردیِ دستگاه‌های خنک‌کننده کافی نیست؛ ما باید درجهٔ تلاش‌هایمان برای مبارزه با عوامل بنیادی تغییرات اقلیمی را افزایش دهیم.»

هواشناسان می‌گویند این موج گرما ناشی از «گُنبد هوای پرفشار بر فراز منطقه شمال غرب» است که تغییرات اقلیمی ایجاد شده توسط فعالیت‌های انسانی، آن را تشدید کرده است.

چنین وضعی می‌تواند به وقوع بیشتر و شدیدتر موج‌های گرما منجر شود. ونکوور، سیاتل، پورتلند، و بسیاری شهرها در این منطقه شاهد افزایش دما به بالای ۴۶ درجه سانتی‌گراد بوده‌اند.

گرم‌ترین منطقهٔ کانادا، شهر Lytton در بریتیش کلمبیا ست که سه روز پیاپی دمای ۴۹ درجه سانتی‌گراد را ثبت کرده است. روز چهارشنبه اهالی این شهر به خاطر نزدیک شدن یک آتشسوزی بزرگ که گرمای هوا سرعت آن را تشدید کرده بود، به طور کامل تخلیه شدند.

نیروهای درمان و فوریت‌های پزشکی نیز در این مدت شوکه شده‌اند چراکه تعداد تماس‌های اضطراری به شدت افزایش یافته و پاسخگویی سریع به آنها، از توان نیروهایشان خارج است.

با اینکه در روز چهارشنبه منطقه غربی بریتیش کلمبیا، واشینگتن و اورگان هوای خنک‌تری را شاهد بودند ولی بخش‌های داخلی این استان و ایالت‌ها در اثر عبور موج گرما به سمت شرق، همچنان داغ هستند.

اداره بهداشت آلبرتا نیز سه‌شنبه و چهارشنبه شاهد ۱۳۰ مورد انتقال افراد گرمازده به بیمارستان‌ها بود، از جمله ۶۰ مورد در ۲۴ ساعت اخیر.

هشدار گرما برای بخش‌هایی از واشینگتن، اورگان، آیداهو، مونتانا، و نیز Okanagan در بی.سی، ساسکاچوان، و آلبرتای غربی صادر شده و اداره هواشناسی کانادا درباره «یک موج تاریخی، خطرناک و ادامه‌دارِ گرما در این هفته» به مردم هشدار داده است.

منبع: Global News