Monday, March 18, 2024
14.4 C
Calgary

آینده استفاده از پاسپورت واکسن در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با ادامه واکسیناسیون و کاهش محدودیت‌ها، برخی استان‌های کانادا و کشورهای گوناگون صدور کارت‌های شناسایی واکسیناسیون را برای ارائه خدمات یا ورود به برخی اماکن، آغاز کرده‌اند.

در مانیتوبا شهروندان دارای کارت‌ واکسیناسیون می‌توانند بدون گذراندن مقررات قرنطینه از سفر بین‌المللی بازگردند. همچنین با موانع کمتری برای ملاقات با عزیزان خود در مراکز بیمارستانی و مراقبتی روبرو می‌شوند. میزان درخواست برای این کارت‌ها به حدی بالاست که عرضه انواع فیزیکی متوقف شده و تنها می‌توان کارت‌های دیجیتال را آنی دریافت کرد.

مقامات کبک نیز اعلام کرده‌اند در صورت شیوع موج چهارم پاندمی، سیتم پاسپورت واکسن را در پاییز راه‌اندازی می‌کنند. شهروندان با استفاده از این پاسپورت‌ها می‌توانند بدون محدودیت به باشگاه‌های بدنسازی بروند، کنسرت‌ تماشا کنند، به بار و رستوران بروند، تیم‌های ورزشی خود را تشویق نمایند و در فستیوال‌ها یا دیگر فعالیت‌هایی که پرخطر تلقی می‌شوند، حضور یابند.

البته بگفته وبسایت دولتی کبک کارفرمایان اجازه ندارند برای استخدام نیرو شرط داشتن پاسپورت واکسن را وضع کنند.

در مقابل اسکات مو نخست‌وزیر ساسکاچوان در روزهای پایانی ماه جون اعلام کرد که این استان ارائه مجوز واکسن برای ورود شهروندان به رویدادها و سالن‌ها را اجباری نخواهد کرد.

جیسون کنی نخست‌وزیر آلبرتا هم با ایده پاسپورت واکسن موافق نیست و اعلام کرده که توزیع و استفاده از پاسپورت‌های واکسن را در دستور کار ندارند.

در آنتاریو هنوز برنامه‌ای رسمی در اینباره اعلام نشده اما Toronto Region Board of Trade از دولت استانی خواسته تا یک پاسپورت واکسن برای فعالیت‌ بیزینس‌های غیرضروری ارائه کند.

هرچند مناطق مختلف همسایه جنوبی با ایده پاسپورت واکسن مخالف هستند، اما در آنسوی اقیانوس شرایط متفاوت است. اتحادیه اروپا یک نسخه از پاسپورت واکسن را معرفی کرده که رفت‌وآمد میان کشورها را تسهیل می‌کند و شهروندان را از گذراندن قرنطینه معاف خواهد کرد.

در وبسایت کمیسیون اروپا آمده: مجوز EU Digital COVID رفت‌و‌آمد شهروندان در اتحادیه اروپا را آسان می‌کند. بنابراین رفت‌وآمد، که یک حق اساسی در اتحادیه است، تسهیل خواهد شد.

از تاریخ 1 جولای مجوز دیجیتال COVID-19 برای شهروندان و ساکنین اتحادیه اروپا صادر شده است. این مجوز دارای کد QR با قابلیت اسکن می‌باشد و اطلاعات واکسیناسیون، تاریخچه نتایج تست کرونا و ابتلای فرد در آن وجود دارد.

مجوز مذکور را می‌توان در اتحادیه اروپا و کشورهایی چون سوییس، نروژ و ایسلند استفاده کرد.

دیدگاه دولت فدرال درباره پاسپورت واکسن چیست؟

نخست‌وزیر جاستین ترودو روز سه‌شنبه اظهار داشت که کانادا استفاده از پاسپورت واکسن را اجباری نمی‌کند. او در ادامه به آمار بالای واکسیناسیون و استقبال چشمگیر شهروندان کانادا اشاره کرد و گفت به تشویق کانادایی‌ها برای دریافت واکسن ادامه می‌دهند.

با اینحال ترودو اظهار داشت که مقامات استانی رویکردهای متفاوتی در پیش گرفته‌اند و دولت فدرال تنها از مسافران بین‌المللی مدارک واکسیناسیون خواهد خواست.

هم‌اکنون مسافران می‌توانند پس از ورود به کانادا و ارائه مدارک کافی که دریافت هر دو دوز واکسن توسط آن‌ها را ثابت کند، بدون سپری کردن دوران قرنطینه، انجام تست‌های کرونا و اقامت در هتل، وارد کشور شوند. دوز دوم واکسن باید حداقل 14 روز پیش از پرواز تزریق شده باشد و مدارک مربوطه نیز حداقل 72 ساعت زودتر باید در ArriveCAN ثبت شوند.

براساس نظرسنجی‌ها اکثریت کانادایی‌ها طرفدار صدور پاسپورت واکسن هستند. نظرسنجی موسسه Angus Reid نشان می‌دهد که 79 درصد شهروندان با ارائه این پاسپورت بمنظور انجام سفرهای بین‌المللی موافقند. با اینحال در همان نظرسنجی تنها 55 درصد افراد با ایده استفاده از پاسپورت واکسن برای ورود به سالن‌های سینما و رستوران‌ها موافق بودند.

معایت پاسپورت واکسن

از منظر بهداشتی این ایده که تنها به افراد واکسینه اجازه حضور در رویدادهای ورزشی داده شود بسیار منطقی ست و می‌توان دیگران را برای تزریق واکسن ترغیب کرد. با اینحال ارائه پاسپورت واکسن نگرانی‌های امنیتی و اخلاقی را در پی دارد. بعلاوه می‌تواند یک نوع امتیاز برای افراد واکسینه شده تلقی گردد.

کری بومن، دستیار پروفسور دانشگاه تورنتو، تقاضا برای ارائه مدارک واکسیناسیون در مانیتوبا را به نوعی ترس از شهروندانی تشبیه می‌کند که می‌توانند جان دیگران را به خطر بیاندازند.

او افزود: این نگرانی وجود دارد که همه به این پاسپورت نیاز پیدا کنیم، اما بنظرم هنوز زمان آن فرا نرسیده است. در شرایط کنونی ایجاد یک چالش جدید به هیچ عنوان درست نیست.

بگفته بومن اگر موج چهارم پاندمی رخ دهد و محدودیت‌های پیشین بازگردند ایده پاسپورت واکسن باید اجرا شود.

تفاوت در واکسن‌های مورد تایید کشورهای گوناگون چالش‌ دیگر استفاده بین‌المللی از پاسپورت واکسن است. به این ترتیب برخی شهروندان با وجود دریافت هر دو دوز نمی‌توانند آزادانه سفر کنند.

نگرانی دیگر به مسائل امنیتی و حریم شخصی باز می‌گردد. هرچند مقامات رسمی اصرار دارند که تنها اطلاعات جزئی را در این کارت‌ها ذخیره می‌شود، اما نمی‌توان از این بابت کاملا مطمئن بود.

باید امیدوار بود که دیگر سر و کله موج‌های بعدی پاندمی پیدا نشود و ایده استفاده از پاسپورت واکسن و نیز از یاد مقامات و شهروندان پاک گردد.

منبع: CTV News