Thursday, March 28, 2024
1 C
Calgary

هر آنچه باید درباره مالیات درآمد هنگام دورکاری بدانید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

همزمان با کاهش محدودیت‌ها و بازگشایی اقتصاد، برخی بیزینس‌ها اجازه بازگشت کارمندان به ادارات را داده‌اند. با اینحال دورکاری احتمالا به تغییری ماندگار تبدیل شود.

یک نظرسنجی جدید که توسط Accenture انجام شده نشان می‌دهد هم‌اکنون بیش از 60 درصد کانادایی‌ها شرایط کار هیبرید و دورکاری را به مدل کاری پیشین ترجیح می‌دهند.

نظرسنجی Business Development Bank of Canada در ماه جون هم نشان داده که 74 درصد بیزینس‌ها به کارمندان خود اجازه خواهند داد پس از پاندمی از راه دور کار کنند. همچنین بیش از نیمی از کارمندان می‌خواهند در مقایسه با گذشته زمان بیشتری را دورکار باشند.

همزمان تعداد کارمندانی که درخواست دورکاری از نقاط گوناگون را به ادارات مالیات ارسال می‌کنند افزایش یافته است. حال سوال اساسی اینجاست که انجام وظایف شغلی از صدها یا هزاران کیلومتر دورتر از محل کار چه تاثیری بر وضعیت مالیاتی خواهد داشت.

با وجود متفاوت بودن نرخ مالیات هر استان‌، تعیین مالیات در صورت دورکاری از استانی دیگر چندان سخت نیست. طبق سیستم مالیاتی فعلی کانادا، مالیات کارمندان طبق محل سکونت آن‌ها محاسبه می‌شود.

بنابراین اگر فردی ساکن و شاغل در هالیفاکس باشد و بخواهد چند ماه برای کارفرمایی در بنف (آلبرتا) دورکاری کند، باید مالیات درآمد خود را طبق قوانین دولت نوااسکوشیا بپردازد. این موضوع برای کارفرمایان نیز صادق بوده و باید مالیات کارمندان را بر مبنای قوانین استان محل اداره محاسبه کنند.

با اینحال هنگامی که یک بیزینس اقدام به استخدام کارمندی از استان دیگر می‌کند، شرایط قدری پیچیده خواهد شد. در این حالت کارفرما باید مالیات را براساس نرخ استان خود محاسبه کرده و کارمند نیز ملزم است مالیات خود را بر مبنای نرخ محل سکونت حساب کند. در حالتی که این دو رقم مساوی نباشند، تفاوت میانشان محاسبه شده و کارمند مذکور در اپریل، یا اضافه را به شکل عودت دریافت می‌کند یا بایستی مابه‌التفاوت را پرداخت نماید.

اگر از کشوری دیگر کار کنید محاسبات پیچیده‎‌تر هم می‌شود. در این حالت باید از نظر قانونی امکان کار در کشوری دیگر را دارا باشید و برای این منظور فرم Immigration Perspective تکمیل می‌شود. بسیاری از کشورها در چنین شرایطی ویزای nomad صادر می‌کنند و به افراد اجازه دورکاری خواهند داد.

محاسبه مالیات بصورت بین‌المللی با در نظر گرفتن کشور محل کار و کشور محل سکونت انجام می‌شود و در برخی مواقع مالیات تا دو برابر میزان اولیه افزایش خوهد یافت! البته قراردادی تحت عنوان tax treaty جلوی این موضوع را می‌گیرد و باید مطمئن شوید کشور مدنظر و کانادا آن را امضا کرده باشند.

پس اگر قصد دورکاری از کشوری خارجی را دارید حتما قوانین مالیاتی آن را مطالعه کرده و پیمان‌های میان کانادا و کشور مدنظر را چک کنید تا هیچ مشکلی برای مالیات بر درآمد شما پیش نیاید.

منبع: Global News