Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

گزارش نگران‌کننده سازمان ملل درباره برگشت‌ناپذیر بودن تغییرات اقلیمی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

براساس گزارش جدید هیئت بین‌دولتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل (IPCC)، دیگر نمی‌توان جلوی گرم شدن کره زمین طی 20 تا 30 سال آینده را گرفت و برخی تغییرات در کوتاه‌مدت جبران‌ناپذیر هستند.

این مطالعه حاوی کامل‌ترین بررسی‌های علمی درباره تغییرات اقلیمی در طول حیات بشر است. 284 دانشمند در مدت هشت سال و با بررسی داده‌های بیش از 14,000 مطالعه این گزارش را تهیه کرده‌‎اند. به باور آن‌ها شکی نیست که فعالیت انسانی در تسریع تغییرات اقلیمی کره زمین نقش داشته است.

از اواسط قرن نوزدهم تاکنون دمای کره زمین 1.1 درجه سانتی‌گراد افزایش یافته که دلیل مستقیم آن افزایش آلاینده‌های گلخانه‌ای ناشی از سوزاندن ذغال‌سنگ، نفت و سوخت‌های فسیلی بمنظور تولید انرژی بوده است. ما امروز تاثیرات ناشی از گرم شدن کره زمین را با پوست و گوشت حس می‌کنیم. موج گرمای بی‌سابقه اوایل تابستان در غرب کانادا و ایالات‌متحده ساکنین را با شرایطی جدید روبرو کرد. ذوب شدن کابل‌ها، آسفالت جاده‌ها و مرگ تعداد زیادی از شهروندان ازجمله نتایج فاجعه‌بار آن بودند.

در گزارش IPCC آمده: «بسیاری از اثرات تغییرات اقلیمی در هزاران و حتی صدها هزار سال گذشته بی‌سابقه بوده‌اند. همچنین برخی اثرات ازجمله افزایش سطح دریاها در حال تشدید شدن هستند و صدها تا هزاران سال طول خواهد کشید که به حالت قبل بازگردند.»

این گزارش تاکید می‌کند که اگر دولت‌ها خیلی سریع و بطور موثر آلاینده‌های خود را کاهش ندهند، عمل به تعهدات توافق پاریس امکان‌پذیر نخواهد بود. با افزایش دما به میزان 1.5 درجه سانتی‌گراد شاهد امواج گرمای بیشتر، خشکسالی‌های شدیدتر و بالا آمدن بیش از پیش سطح آب‌ها خواهیم بود.

پیرس فاستر، یکی از دانشمندان گزارش، به نیویورک‌تایمز گفت: «ما انتظار افزایش رویدادهای آب‌وهوایی شدید در 20 تا 30 سال آینده را داریم و متاسفانه به احتمال زیاد شرایط از امروز هم بدتر می‌شود.»

گزارش IPCC بار دیگر درباره افزایش 3 یا حتی 4 درجه سانتی‌گرادی دما هشدار داده و تاکید کرده چنین اتفاقی می‌تواند خیلی خیلی فاجعه‌بار باشد.

با هر درجه افزایش دما، احتمال عبور از حد تحمل دمایی کره زمین و بروز اثرات بسیار وحشتناک اقلیمی بیشتر می‌شود. براساس اظهارات IPCC کاهش معنادار آلاینده‌ها می‌تواند اثرات مخرب تغییرات اقلیمی را کم کرده و افزایش دما را به 1.5 درجه سانتی‌گراد محدود کند. با اینحال احتمالا به ثبات رسیدن دوباره دما بین 20 تا 80 سال زمان خواهد برد.

این گزارش در زمان برگزاری کنفرانس آب‌وهوایی گلاسکو تحت عنوان COP26 summit مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. در این بین ایالات‌متحده که از اصلی‌ترین کشورهای تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای دنیاست می‌تواند نقشی کلیدی ایفا کند. پس از بازگشت جو بایدن به توافق آب‌وهوایی پاریس، این کشور متعهد شده آلاینده‌های گلخانه‌ای خود را تا سال 2030 به نصف کاهش دهد.

منبع: engadget