Friday, April 19, 2024
0.7 C
Calgary

ترودو: کانادا قصد به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت افغانستان را ندارد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

روز سه‌شنبه، نخست وزیر جاستین ترودو به وضوح اعلام کرد در پی حمله یک هفته‌ای سازمان تروریستی طالبان به شهرهای افغانستان که باعث نگرانی بسیاری از مردم آن کشور شده، دولت کانادا «هیچ برنامه‌ای» برای به رسمیت شناختن طالبان به عنوان رهبر رسمی دولت افغانستان ندارد.

به گفته ترودو طالبان خود را به زور جایگزین یک حکومت دموکراتیک کرده که به شایستگی انتخاب شده بود و هنوز هم طالبان طبق قوانین کانادا یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

وی در ادامه افزود کانادا خشونت‌های در حال وقوع در افغانستان را به شدت محکوم می‌کند و با متحدان خود از جمله بریتانیا و ایالات متحده در حال برنامه‌ریزی برای آینده است.

پس از تصرف افغانستان توسط طالبان، روز دوشنبه هزاران افغان برای نجات جان خود به فرودگاه بین‌المللی کابل هجوم بردند و هفت نفر از افرادی که خود را به هواپیمای نظامی آمریکا آویزان کرده بودند، در اثر سقوط یا له شدن در مکانیسم چرخ‌های هواپیما جان خود را از دست دادند.

پس از فرار اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از کشور، در روز یکشنبه کابل سقوط کرد و به دست طالبان افتاد و تلاش دو دهه‌ای که ایالات متحده و متحدانش برای رهایی این کشور از القاعده و طالبان انجام دادند به پایان رسید.

جاگمیت سینگ رهبر حزب دموکرات نیز به صورت جداگانه در یک کنفرانس خبری اظهاراتی شبیه ترودو را تکرار کرد.

به گفته سینگ طالبان یک سازمان تروریستی است که جان مردم را به خطر می‌اندازد و کانادا نباید آنها را به رسمیت بشناسد.

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان ندارد اما دیپلمات ارشد اتحادیه گفت که ممکن است برای خروج امن شهروندان اروپایی و افغان‌هایی که با اتحادیه اروپا همکاری کرده‌اند با شبه نظامیان وارد مذاکره شود.

طبق گفته‌های سخنگوی پنتاگون، جان کربی، به آسوشیتدپرس فرماندهان آمریکایی با فرماندهان طالبان صحبت خواهند کرد تا از دخالت نکردن آنها در عملیات خروج اشخاص ذکر شده اطمینان حاصل کنند.

به گفته جان کربی در طول روز چندین مکالمه میان فرمانده‌های آمریکایی و طالبان مکالمه ردوبدل شده است.

دولت بایدن نیز در حال بررسی به رسمیت شناختن حکومت طالبان است.

طبق گزارشی که توسط وزارت خارجه ایالات متحده در سال 2001 منتشر شد زنانی که تحت حکومت طالبان زندگی می‌کنند، اجازه حضور در مدارس یا محل کار را نداشتند و برای حضور در ملاءعام ملزم به پوشیدن برقع بودند و در غیر این صورت با مجازات شدید مرگ و سنگسار روبه‌رو می‌شدند. همچنین گفته می‌شود که زنان و دختران افغان مورد تجاوز و ازدواج اجباری قرار می‌گرفتند و بدون همراهی یک مرد اجازه خروج از منزل را نداشتند.

بسیاری از زنان احساس می‌کنند دو دهه فعالیت غرب در این کشور با حضور مجد طالبان در حکومت این کشور بی‌نتیجه مانده است. سارا کیلر، از فعالان حقوق زنان از وضعیت موجود زنان و دختران افغان در افغانستان عمیقا ابراز نگرانی کرد.

وی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که سازمان او پیش از این نیز گزارش‌هایی مبنی بر تجاوز و ازدواج اجباری دختران 15 ساله به وسیله سربازان طالبان، قتل‌ و فرمان‌های غیرقانونی زنان به دلیل ترک خانه و حضور در مدرسه، سر کار یا نیازهای پزشکی را دریافت کرده است.

روپرت کولویل، سخنگوی عالی رتبه حقوق بشر سازمان ملل متحد به وعده‌های طالبان و ترس اشخاصی که اکنون تحت حاکمیت آنها قرار دارند اشاره کرد. وی در ادامه به دو دهه پیشرفت در زمینه حقوق بشر پرداخت و گفت باید از حقوق تمامی افغان‌ها دفاع کرد.

کانادا با اسکان  ۲۰هزار افغان در حال فرار از دست طالبان سعی بر این داشته است تا با کمک‌های بشردوستانه خود مردم افغانستان را در بحران اخیر یاری کند.

دوشنبه شب نیز دو هواپیمای حامل دیپلمات‌ها، سربازان و افغان‌هایی که از طالبان فرار کردند وارد خاک کانادا شدند. پرواز اول که در تورنتو نشست حامل مترجمان سابق و کارکنان سفارتی بودند که که تحت اقدامات اخیر مهاجرت دولت واجد شرایط ورود به کانادا بودند. پرواز دوم نیز در اتاوا نشست و حامل کارکنان سفارت کانادا در کابل بود.

در حال حاضر تعداد دقیق افغان‌هایی که در تورنتو فرود آمده‌اند مشخص نیست.

وزارت دفاع ملی کانادا تأیید کرد که تعدادی از نیروهای ارتش کانادا و متخصصینی که در افغانستان بودند نیز اکنون به کشور بازگشته‌اند.

منبع: globalnews