Tuesday, April 16, 2024
1.7 C
Calgary

آیا کارمندان می‌توانند از دریافت واکسن برای حضور در محل کار امتناع کنند؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در هفته‌های اخیر، دولت‌های فدرال و استانی، کسب‌وکارهای خصوصی و همچنین بزرگترین بانک‌های کانادا اعلام کردند برای اجرای واکسیناسیون اجباری کارکنان خود سیاست‌های جدیدی را اتخاذ کرده‌اند.

این برنامه‌ها که برای واکسیناسیون اجباری کارکنان در برابر کووید-۱۹ اجرا خواهند شد با طرح سوالاتی همراه بوده است.

آیا شرکت‌ها برای اعمال دستورالعمل واکسن اجباری با موانع قانونی روبه‌رو هستند؟

به گفته الکس لوسیفرو، وکیل استخدامی مستقر در تورنتو این موضوع به شرایط خاصی که کارفرما و کارمند در آن قرار دارند بستگی دارد. برای مثال قانون در صنایع خاص و اتحادیه‌ها متفاوت عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی نظیر صنایع و گروه‌های کارگری باید مورد توجه قرار بگیرند گفت این موضوع بسیار پیچیده است و هیچ جواب مناسبی نمی‌توان به این سوال داد.

آدام سوَگلیو، وکیل کار و شریک Scarfone Hawkins LLP در همیلتون معتقد است که تصورات اشتباه و فرضیه‌های نادرست بسیاری در خصوص قانون پیرامون دستورات واکسیناسیون وجود دارد.

طبق گفته‌های وی کارفرماها نمی‌توانند کارکنان را مجبور به دریافت واکسن بکنند بلکه فقط برای ایجاد یک محیط کار سالم و امن می‌توانند از آنها درخواست کنند.

هاوارد لویت، وکیل کار مستقر در تورنتو می‌گوید در قوانین کانادا همیشه ایمنی بر حریم خصوصی غلبه می‌کند. به بیانی ساده‌تر، دادگاه‌ها و داوران به کارفرمایان اجازه می‌دهند تا واکسیناسیون را اجباری بکنند، البته به جز برای معافیت‌های مذهبی و پزشکی.

آیا کارفرما می‌تواند کارمندی را که از واکسیناسیون خودداری می‌کند اخراج کند؟

به گفته لویت، در صورتی که کارمند از دستورالعمل سرپیچی کند کارفرما از این حق برخوردار است که ادامه همکاری با وی را به پایان برساند.

لوسیفرو اما نظر دیگری دارد. او معتقد است کسی که به دلیل بیماری یا اعتقادات مذهبی از دریافت واکسن خودداری می‌کند، نمی‌تواند توسط کارفرما اخراج شود زیرا این موضوع طبق قوانین حقوق بشر تبعیض به شمار می‌رود. اما باید در نظر داشت که کارفرما می‌تواند با پرداخت حق و حقوق کارمندان، آنها را بی‌هیچ دلیلی اخراج کند.

فردی که قصد ندارد واکسن دریافت کند از چه حقوقی برخوردار است؟

وین مک‌کی، استاد حقوقدان در دانشگاه Dalhousie، می‌گوید حقوق و آزادی‌هایی که در مورد اقدامات واکسن اجباری وجود دارد شامل حال کارکنان سازمان‌های دولتی می‌شود و در مشاغل خصوصی هیچ کارکردی ندارد.

چه منشوری ممکن است در مورد واکسن اعمال شود؟

به طور بالقوه حداقل سه بخش در منشور حقوق کانادا وجود دارد که می‌تواند توسط کارمند دولت برای به چالش کشیدن دستور واکسن اجباری مورد استفاده قرار بگیرد، از جمله بخش 7 که شامل حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی می‌شود.

برایان توماس، استاد مرکز حقوق، سیاست و اخلاق سلامت دانشگاه اتاوا، معتقد است که بخش 7 منشور حقوق بخشی نیست که به چالش کشیدن آن موفقیت‌آمیز باشد، زیرا این بخش از منافع اقتصادی افراد یا توانایی فرد برای حفظ شغلش حمایت نمی‌کند.

بخش 15 منشور حقوق کانادا که حفاظت در برابر تبعیض را ارائه می‌دهد نیز می‌تواند مورد استناد قرار بگیرد، اما توماس معتقد است که این استدلال با شکست روبه‌رو می‌شود زیرا کارفرما منافع هیچکس را نادیده نمی‌گیرد. در حقیقت استناد به اینکه فردی که واکسینه نشده است برای دیگر کارکنان و محیط کار خطرناک است استناد بسیار قوی‌تری است.

بخش 2A، که معافیت مذهبی یا حق آزادی وجدان است نیز می‌تواند به چالش کشیده شود. به عقیده توماس فردی که برای دریافت واکسن تردید دارد نمی‌تواند ادعا کند این موضوع به آزادی وجدان مرتبط است. همچنین دادگاه‌ها خیلی دقیق‌تر آزادی وجدان را بررسی می‌کنند.

منبع: CBC