Thursday, April 25, 2024
10.1 C
Calgary

اعلام برنامه حزب لیبرال برای حل بحران قیمت مسکن

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

حزب لیبرال برنامه خود برای تسهیل شرایط خرید خانه و مقابله با بحران قیمت بالای مسکن را اعلام کرد.

هدف اصلی این برنامه کمک به خانه‌اولی‌هاست. کاستن از هزینه‌های وام مسکن که اخیرا افزایش یافته، از دیگر اهداف برنامه می‌باشد.

ترودو از استراتژی فعلی دولت خود در بازار مسکن نیز دفاع کرد؛ این درحالی ست که پارلمان سیاست‌های دولت را تا حد زیادی بی‌اثر خوانده است.

او گفت: «هرکس که از بیرون دولت وعده حل بحران مسکن را می‌دهد یا آن را درک نکرده و یا برنامه‌ای ندارد. آن‌ها قصد فریب شما را دارند. ما برنامه‌ای بسیار جاه‌طلبانه و چند بعدی طراحی کردیم که به شکل ملموس گزینه‌های بهتر را به کانادایی‌ها نشان می‌دهد.»

سخنرانی ترودو بارها توسط حضار قطع شد. برخی به عملکرد نامناسب او در کنترل قیمت مسکن طی شش سال گذشته اعتراض داشتند، برخی منتقد نحوه خروج نیروها از افغانستان بودند و برخی هم به واکسیناسیون اجباری مسافران اعتراض کردند.

برنامه مسکن حزب لیبرال ساخت، بازسازی و نگهداری از 1.4 میلیون خانه را ممکن می‌کند. با اینحال هنوز جزئیات آن اعلام نشده است.

این برنامه 1 میلیارد دلار را در قالب وام و کمک مالی، بمنظور اجرای پروژه‌های اجاره به شرط تملیک، اختصاص می‌دهد. به این ترتیب شانس خانه‌دار شدن مستاجران در مدت پنج سال یا کمتر افزایش خواهد یافت.

همچنین ترودو قول داده تا برای نخستین بار First Home Saving Account را راه‌اندازی کند. در این سامانه کسانی که کمتر از 40 سال سن دارند می‌توانند تا 40,000 دلار پس‌انداز کرده و مبالغ معاف از مالیات و بازپرداخت را برای پیش‌پرداخت برداشت کنند. همچنین اعتبار مالیاتی فعلی برای خانه‌اولی‌ها بیشتر شده و حدود 25 درصد از هزینه بیمه وام آژانس مسکن فدرال می‌کاهد.

این برنامه بخشی بنام Housing Accelerator Fund نیز دارد که 4 میلیارد دلار را برای کمک به تسریع اجرای پروژه‌های مسکن در شهرهای بزرگ اختصاص می‌دهد. به این ترتیب 100,000 خانه “middle Class” تا سال 2025 ساخته شده و منابع مالی اضافی نیز به شهرداری‌ها داده می‌شود.

ترودو قول داده قوانین ممنوعیت blind bidding را نیز وضع کند. همچنین بمانند حزب محافظه‌کار بمدت دو سال اجازه خرید مسکن به سرمایه‌گذاران خارجی داده نخواهد شد و مالیات anti-flipping نیز بر روی املاک مسکونی وضع می‌شود.

جاستین ترودو تاکید کرد که دولتش تمام ابزارهای لازم برای اجرای قوانین پیشنهادی را دارد.

ارین اوتوول رهبر حزب محافظه‌کار نیز در واکنش به این برنامه گفت:

«ترودو شش سال برای اجرای این سیاست‌ها زمان داشت، اما کاری نکرد. بحران مسکن طی چهار سال گذشته و تحت رهبری او تشدید شده است. برنامه‌های حزب لیبرال به منظور کاهش قیمت خانه و کمک به خانه‌اولی‌ها موثر نبودند. سیاست‌های حزب ما بسیار جدی‌تر هستند و هدفشان مواجهه با بحران کنونی ست. مردم به وعده‌های توخالی نیاز ندارند.»

آنامی پائول رهبر حزب سبز نیز در سخنرانی روز سه‌شنبه خود در Toronto Centre گفت: «متوسط دستمزد یک کانادایی در سال 39,000 دلار بوده و میانگین اجاره‌بهای یک خانه تکخوابه 2,300 دلار در ماه است! به راحتی می‌توان شدت بحران را درک کرد. این یک فاجعه در حال تشدید شدن است و پاندمی هم شرایط را بدتر کرده.»

جاگمیت سینگ رهبر NDP نیز در واکنش به برنامه پیشنهادی حزب لیبرال گفت: «جاستین ترودو شش سال در کنار دلالان ثروتمند نشست، در حالی که آن‌ها قیمت‌ مسکن را بالا می‌بردند و دست شهروندان از مسکن ارزان کوتاه می‌شد. اگر واقعا قصد پایین آوردن قیمت مسکن را داشت این کار را زودتر از این‌ها می‌کرد.»

منبع: Daily Hive