Friday, April 19, 2024
-5.2 C
Calgary

پیش‌بینی‌ها درباره قیمت بنزین در پاییز 2021

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در تابستانی که گذشت قیمت بنزین بخاطر شیوع سویه دلتا و افزایش تردیدها درباره برنامه‌های بازگشایی بالا رفت. شرایط بگونه‌ای پیش رفت که ماه جولای قیمت یک لیتر بنزین در ونکوور به 1.74 دلار هم رسید!

روز چهارشنبه میانگین قیمت 1 لیتر بنزین در کانادا حدود 1.40 دلار شد، اما کارشناسان درباره آینده قیمت‌ها مردد هستند.

بگفته پاتریک دیهان، تحلیلگر ارشد GasBuddy.com، با رسیدن نفت ارزان زمستانی از 16 سپتامبر می‌توان انتظار کاهش قیمت‌ها تا 1.20 دلار در هر لیتر را داشت. با اینحال او چنین اتفاقی را در شرایط مطلوب و بدون تنش ممکن می‌داند.

یکی از فاکتورهای غیرقابل پیش‌بینی، وقوع طوفان‌های سهمگین و بلایای طبیعی است. بعنوان مثال طوفان آیدا باعث بروز خسارات گسترده به ایالت‌های جنوبی آمریکا و از کار افتادن چندین پالایشگاه شد. در نتیجه طی هفته گذشته میانگین قیمت بنزین در کانادا به 1.35 دلار در هر لیتر رسید.

در کل مبادلات تجاری کانادا و ایالات‌متحده باعث شده تا هرگونه مشکل در همسایه جنوبی سریعا بر زندگی ما اثر بگذارد.

براساس داده‌های GasBuddy.com روز چهارشنبه بالاترین قیمت بنزین کانادا 1.54 دلار در هر لیتر و متعلق به بریتیش‌کلمبیا بود. البته در ساسکاچوان بنزین را لیتری 1.31 دلار هم می‌توان خرید.

فاکتور تاثیرگذار دیگر شیوع کرونا در کانادا و دیگر کشورهای اصلی مصرف‌کننده نفت چون ایالات‌متحده، چین و هند است.

سیاست‌های آتی اوپک و میزان تولید کشورهای عضو نیز مستقیما بر قیمت نفت خام و فراورده‌های نفتی اثر می‌گذارد.

راجر مکنایت، تحلیلگر ارش پتروشیمی در شرکت En-Pro International، می‌گوید:

«پیشبینی قیمت بنزین برای فردا شدنی ست اما نمی‌توان قیمت یک هفته، یک ماه یا فصل بعد را پیشبینی کرد. میزان تقاضای بازار بیش از میزان عرضه بر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد. اگر روند واکسیناسیون در کانادا بخوبی پیش برود شهروندان بیشتری در محل کار و خارج از منزل حضور می‌یابند و تقاضا برای بنزین افزایش می‌یابد. اما اگر شیوع سویه‌های جدید شرایط را بدتر کند شاهد کاهش تقاضا و قیمت‌ها خواهیم بود.»

در سپتامبر 2018 میانگین قیمت بنزین در کانادا 1.30 دلار در هر لیتر بود و در ماه ژانویه به 1.02 دلار در هر لیتر نیز رسید. با اینحال COVID-19 شرایط را غیرقابل پیشبینی کرده است. وضعیت شیوع ویروس، سیاست‌های اوپک و میزان تولید نفت همگی در ماه‌های آینده اثرگذار هستند.

منبع: Global News