Thursday, March 28, 2024
-1 C
Calgary

چه تعداد کانادایی قربانی تروریسم شده‌اند؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

از آنجا که آژانس‌های فدرال به این سوال پاسخ نمی‌دهند، خبرگزاری Global News خود مسئول بررسی این موضوع شده و گزارشی در این باره تهیه کرده است.

برای انجام این کار سوابق دادگاه، گزارشات خبری و پایگاه اطلاعات حوادث تروریسم کانادا و پایگاه جهانی تروریسم دانشگاه مریلند مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

حملات مورد بررسی دارای سه معیار اصلی هستند:

«منجر به مرگ و آسیب‌های جدی شده‌اند، در کانادا انجام گرفته‌ و یا خارج از کانادا بوده ولی کانادایی‌ها در میان قربانیان بوده‌اند. همچنین انگیزه حملات تا حدی با ایدئولوژی‌های افراطی در ارتباط بوده است.»

برخی از حملات با اعترافات تروریست‌ها همراه بوده است. برای مثال در سال 2020 سعد اختر در پیاده‌‌رویی در تورنتو به زنی حمله کرد و بعد به پلیس گفت که یادداشتی با مضمون بیعتش با داعش بر جای گذاشته، آن هم فقط برای اینکه مسئولین کانادایی بدانند «انگیز‌ام تروریستی بوده است.»

همچنین انگیزه‌های افراطی و سیاسی نیز مد نظر محققان این گزارش بوده است. به عنوان مثال، حمله با کامیون به یک خانواده مسلمان در لندن که دادستان‌ها ناتانیل ولتمن، متهم این پرونده را به تروریسم متهم کردند.

حمله ون در تورنتو با انگیزه ترکیبی ایدئولوژی اینسل و میل به بدنامی، حمله ون در ادمونتون با پرچمی از داعش در داخل خودروی متهم و سابقه افراط‌ گرایی نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند. اما تیراندازی در دنفورث تورنتو به دلیل نامشخص بودن انگیزه از فهرست محققین خط خورده است.

با توجه به اینکه تعاریف بین‌المللی تروریسم بر غیرنظامیان متمرکز است، 158 نفر از نیروهای مسلح کانادا که در حین خدمت در افغانستان کشته شده‌اند در این فهرست قرار نگرفته‌اند. اما از آنجا که این سربازان به وسیله طالبان کشته شده‌اند و طالبان در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارد، پرونده‌ای برای این سربازان به عنوان قربانیان تروریسم وجود دارد.

تعداد حملات انجام شده از سال ۲۰۰۱ چیزی حدود 50 حمله در خارج از کانادا بوده است که 75 کانادایی طی آنها جان خود را از دست داده‌اند و 32 نفر نیز زخمی شده‌اند.

طی یک دهه گذشته نیز ۱۶ حمله تروریستی داخل کانادا شناسایی شده که طی آنها 29 نفر جان خود را از دست داده‌اند و 54 نفر نیز زخمی شده‌اند.

منبع: globalnews