Thursday, April 18, 2024
1.2 C
Calgary

اسپیس‌اکس اولین فضاپیما با خدمه غیرحرفه‌ای را به فضا فرستاد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

راکت اسپیس اکس با چهار مسافر غیرحرفه‌ای خود که شامل یک مدیر شرکت تجارت الکترونیک میلیاردر و سه شهروند عادی بود از فلوریدا راهی مدار زمین شد. این گروه فضانوردان آماتور، به رهبری جارد ایزاکمن، کارآفرین آمریکایی و مدیر اجرایی شرکت خدمات مالی Shift4 Payments Inc، پیش از غروب آفتاب از مرکز فضایی کندی در کیپ کاناورال به فضا پرتاب شد.

کانال اینترنتی اسپیس اکس تصاویری از حضور ایزاکمن 38 ساله و همکارانش سیان پروکتور 51 ساله، هِیلی آرسنو 29 ساله و کریس سمبروسکی 42 ساله را که لباس فضانوردی سیاه و سفید اسپیس‌اکس بر تن داشتند را در کپسول سفید و درخشان دارگون پخش کرد.

کپسول دراگون که مجهز به یک گنبد شیشه‌ای است همراه با یک موشک فالکون ۹ تقریباً 10 دقیقه پس از ساعت 8:03 بعد از ظهر به مدار زمین رسید. تقویت کننده مرحله اول موشک، پس از جدا شدن از نیمه بالای فضاپیما دوباره به زمین فرود آمد و بر روی یک سکوی فرود که در اقیانوس اطلس شناور بود، روی یک کشتی بدون سرنشین فرود آمد.

به گفته اسپیس اکس مقصد این ماموریت با حداکثر ارتفاع مداری 360 مایل (575 کیلومتر) بالاتر از زمین و بالاتر از ایستگاه فضایی بین‌المللی یا تلسکوپ فضایی هابل است و دورترین فاصله‌ای است که هر انسانی از زمان پرواز آپولو در سال 1972 از زمین رفته است.

به گفته مسئولین این ماموریت، این اولین ماموریت سه روزه است و دراگون بدون هیچ فضانورد حرفه‌ای به دور مدار می‌چرخد.

این اولین پرواز مداری است که توسط ایلان ماسک مالک اسپیس اکس با هدف گردشگری انجام شده است. پرواز مداری یک فرصت استثنایی برای ثروتمندانی ست که قصد سفر به فضا را دارند.

ناسا که به صورت انحصاری پروازهای فضایی ایالات متحده را انجام می‌دهد، با تجاری سازی سفرهای موشکی موافقت کرده است. آژانس فضایی در خصوص این پرواز فضایی در پیامی در توییتر گفت: «”#Inspiration4 تجسم اهداف ما برای آینده‌ای است که در آن شرکت‌های خصوصی می‌توانند محموله و افراد را به مدار پایین زمین حمل کنند. فرصت‌های بیشتر برای پرواز برابر است با فرصت‌های بیشتر برای پیشرفت علم.»

ایزاکمن برای اینکه به همراه سه خدمه خود به مدار زمین سفر کند مبلغ نامشخصی را به ایلان ماسک پرداخته است. مجله تایم اما قیمت بلیط هر چهار صندلی را 200 میلیون دلار اعلام کرده است.

ایزاکمن این ماموریت را با نام Inspiration4 به منظور افزایش آگاهی و حمایت از بیمارستان تحقیقاتی St. Jude Children که یک مرکز تحقیاتی پیشرو در زمینه سرطان کودکان مستقر در ممفیس در تنسی است، طراحی کرده است.

شرکت‌های رقیب ایلان ماسک Virgin Galactic Holdings Inc و Blue Origin در تابستان سال جاری خدمات خصوصی و فضانوردی خود را با مدیریت بنیانگذاران میلیاردر، ریچارد برانسون و جف بزوس افتتاح کردند.

این پروازهای زیر مداری در مقایسه با پرواز فضایی Inspiration4 کوتاه بودند.

اسپیس اکس با سابقه حمل محموله و فضانوردان برای ایستگاه فضایی بین‌المللی ناسا دارای قوی‌ترین موشک‌های تجاری است.

در این پرواز ایزاکمن با درجه پرواز هواپیماهای تجاری و نظامی به عنوان فرمانده و پروکتور زمین شناس و کاندید سابق فضانوردی ناسا به عنوان خلبان تعیین شده‌اند. آرسنو نقش افسر ارشد پزشکی و سمبروسکی از کهنه‌سربازان نیروی هوایی ایالات متحده و مهندس داده‌های هوافضا نقش متخصص را ایفا می‌کند.

چهار خدمه اسپیس راکت به مدت پنج ماه خود را برای این پرواز آماده می‌کردند. فعالیت‌های آنها شامل شرکت در شبیه‌سازی جی‌فورس و گرانش، تمرینات اضطراری آزمایشات پزشکی می‌شود.

این گروه اعلام کرده‌اند که قصد دارند تعدادی آزمایش‌های پزشکی در خصوص سلامت انسان در زمین و پروازهای فضایی آینده انجام دهند. داده‌های زیست پزشکی و نمونه‌های بیولوژیکی مانند اسکن با امواج فراصوت، از اعضای خدمه قبل، حین و بعد از پرواز جمع‌آوری خواهد شد.

آرسنو مسئول نظارت بر آزمایش‌های پزشکی انجام شده در طول سفر خواهد بود. به گفته اسپیس اکس، آرسنو علاوه بر اینکه جوان‌ترین آمریکایی است که به فضا سفر کرده، جوان‌ترین فرد در بین ۵۵۰ نفری که تا به حال به مدار زمین رسیده‌اند و همین موضوع او را تاریخ‌ساز کرده است.

منبع: globalnews