Wednesday, April 24, 2024
2.9 C
Calgary

داستان هشدارآمیز کووید-۱۹ در آلبرتا: «واکسن به تنهایی کافی نیست»

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دکتر ترزا تام، مدیر ارشد بهداشت عمومی کانادا، در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت اگر واکسیناسیون در استان‌ها سرعت پیدا کند، می‌توان موج ویروس کرونا را مهار کرد، اما واکسیناسیون زمان‌بر است و به دلیل بازگشایی بی‌موقع استان، آلبرتا در خطر کووید-۱۹ قرار گرفته است.

ترزا تام در شرایطی این نظرات را بیان می‌کند که موارد ابتلا و بستری‌شدگان مبتلا به کووید-۱۹ به شدت در حال افزایش است. آلبرتا تقریبا تمام محدودیت‌های بهداشت عمومی را از ۱ جولای تحت اقدام Open for Summer کاهش داده بود.

نخست وزیر جیسون کنی از آلبرتایی‌ها به خاطر تصمیم خود برای خصوص کاهش محدودیت‌های بهداشت عمومی عذرخواهی کرد. کنی دوباره وضعیت اضطراری و چندین اقدام بهداشت عمومی نظیر پاسپورت واکسن و قوانین اجباری کار در خانه به جز شرایطی که حضور فیزیکی فرد در محیط کار اجباری باشد را اجرایی کرده است.

در زمان شروع Open for Summer در آلبرتا، تعداد موارد ابتلا به کووید-۱۹ رو به کاهش بود اما در پایان ماه جولای این تعداد مجدداً افزایش یافت.

ترزا تام به دیگر استان‌ها توصیه می‌کند که هنگامی که موارد ابتلا زیاد نیست، اقدامات پیشگیرانه ساده‌تر مانند استفاده از ماسک به خصوص در فضاهای سرپوشیده، حفظ فاصله فیزیکی و سایر اقدامات بهداشتی را برای جلوگیری از خیزش موج جدید کروناویروس و جلوگیری از فشار بر سیستم بهداشتی در دستور کار نگه دارند.

وضعیت آلبرتا یکی از موضوعات داغ در مبارزات انتخاباتی فدرال نیز هست. رهبران احزاب مخالف، جاستین ترودو رهبر لیبرال را به دلیل دعوت به انتخابات زودهنگام در میان موج چهارم کروناویروس مورد نقد قرار داده‌اند.

جاگمیت سینگ، رهبر دموکرات‌ها، ترودو را شکست‌خورده خوانده و همزمان مستقیما جیسون کنی را هم زیر بار انتقاد برده است.

سینگ در این خصوص می‌گوید: «وقتی در مورد رهبری صحبت می‌کنیم، در شکست محافظه کاران هیچ شکی وجود ندارد. آقای کنی در رهبری شکست خورده و متأسفانه مردم آلبرتا از این شکست رنج می‌برند.»

«آقای ترودو نیز شکست خورده است. فراموش نکنیم که او خواستار انتخابات زودهنگام شد. او با اطلاع کامل از خیز موج چهارم کروناویروس، به جای کمک به مردم تصمیم گرفت انتخابات را تسریع کند و این یک شکست بزرگ در رهبری به شمار می‌رود.»

در نوا اسکوشیا، ارین اتول رهبر محافظه‌کار از به چالش کشیدن اقدامات کنی خودداری کرد و گفت استان‌ها بیش از آنچه که ترودو بیان می‌کند به کمک نیاز دارند.

وی در ادامه گفت: «تمامی استان‌ها سعی کرده‌اند در طول این بحران بین سلامت عمومی و نیازهای اقتصادی تعادل برقرار کنند. همه استان‌ها جدا از دولت مرکزی تلاش کرده‌اند با رصد موج‌های مختلف کروناویروس اقدامات خود را تغییر دهند. اما آقای ترودو با مردم می‌جنگد و من برای کانادایی‌ها می‌جنگم.»

ترودو نیز در مونتریال گفت که دولتش برای کمک به همه‌گیری کرونا میلیاردها کمک ارسال کرده، اما وظیفه او نیست که اقدامات استان‌ها را قضاوت یا نقد کند و به آنها بگوید چه کاری باید انجام دهند. ترودو پیشنهاد کرد هر چه زودتر واکسیناسیون کامل در آلبرتا انجام بپذیرد:

«کار ما تشویق و حمایت مالی است. ما در طول یک سال گذشته به مراقبت‌های بهداشتی، طرح بازگشت به مدرسه و برای حمایت از علم و آزمایش‌، میلیاردها دلار به استانها کمک کرده‌ایم. من فکر می‌کنم برای کانادایی‌ها رهبری در هر سطحی مهم است و اقدامات ما برایشان قابل مشاهده است.»

در پایان ماه جولای، پزشکان برجسته کانادا از کاهش اقدامات آلبرتا در زمینه کووید-۱۹ که شامل پایان دادن به آزمایش بیماران بدون علامت و عدم اطلاع‌رسانی افرادی که در تماس با فرد بیمار بوده‌اند، انتقاد کردند.

دکتر تام در 30 جولای گفت که از مردم می‌خواهد به فاصله‌گذاری اجتماعی ادامه دهند، آزمایش کووید-۱۹ انجام دهند و به اطلاع‌رسانی در خصوص وضعیت خود به نزدیکان خود، حتی در صورت عدم نیاز، ادامه دهند.

دکتر هوارد نجو، معاون ارشد بهداشت عمومی کانادا نیز از اینکه ممکن است پیامدهای تصمیم آلبرتا در سراسر کشور گسترش یابد ابراز نگرانی کرد. وی در ادامه از سفرهای داخلی کانادا به عنوان عاملی مخرب یاد کرد.

منبع: globalnews