Tuesday, March 19, 2024
8.4 C
Calgary

رقابت تنگاتنگ حزب لیبرال و محافظه‌کار در نظرسنجی‌ها

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

میلیون‌ها کانادایی امروز رای خود را به صندوق‌های رای می‌اندازند. این در حالی ست که آخرین نظرسنجی‌ها از رقابت نزدیک حزب لیبرال و محافظه‌کار خبر می‌دهند.

براساس نظرسنجی Ipsos که با مشارکت 2,359 کانادایی انجام شده حزب محافظه‌کار 32 درصد آرا را به خود اختصاص داده و با یک درصد اختلاف بالاتر از حزب لیبرال قرار دارد.

دارل بریکر، مدیرعامل امور جهانی Ipsos، در گفت‌وگو با Global News گفت: «برتری یک درصدی نشان‌دهنده رقابت بسیار نزدیک این دو حزب و احتمال تشکیل یک دولت اقلیت دیگر برای لیبرال‌هاست (تکرار انتخابات 2019).»

در توضیحات نظرسنجی آمده: «حزب محافظه‌کار در نواحی مرکزی برتری بیشتری دارد و محبوبیت NDP در آنتاریو (کسب آرای حزب لیبرال) به برتری محافظه‌کاران کمک می‌کند. بنابراین نتیجه نهایی انتخابات دوشنبه قابل پیشبینی نیست و باید منتظر شمارش آرای بریتیش‎‌کلمببا ماند.»

در این نظرسنجی حزب NDP، Bloc Quebecois و Green Party بترتیب 21، 7 و 3 درصد نتایج را به خود اختصاص داده‌اند. 20 درصد شرکت‌کنندگان هم اعلام کرده‌اند در انتخابات امسال شرکت نمی‌کنند، کاندیدای خود را نام نمی‌برند یا هنوز تصمیم نهایی را نگرفته‌اند.

میزان محبوبیت احزاب گوناگون در گروه‌های جنسیتی و سنی مختلف هم متفاوت است.

حامیان حزب لیبرال در میان زنان بیشتر و رقم 33 درصد می‌باشد. در مقابل مردان با حمایت 37 درصدی طرفدار محافظه‌کاران هستند. همچنین کانادایی‌های بالای 55 سال بیشتر طرفدار حزب محافظه‌کار هستند و گروه سنی 35 تا 54 سال بیشتر از حزب لیبرال حمایت می‌کنند. کانادایی‌های گروه سنی 18 تا 34 سال نیز اکثر حامیان NDP را تشکیل می‌دهند.

رقابت احزاب در استان‌ها همانند رقابت آن‌ها در سطح ملی نزدیک است.

در آنتاریو حزب لیبرال 33 درصد آرا را به خود ختصاص داده و تنها 4 درصد از محافظه‌کاران پیش است. در بریتیش‌کلمبیا نیز حزب محافظه‌کار 34 درصد و حزب لیبرال 26 درصد آرا را دارند. وضعیت در کبک هم کاملا به سود Bloc Quebecois است.

جاستین ترودو که برای انتخاب مجدد خود مبارزه می‌کند کمپین امسال را با برتری 14 درصدی نسبت به ارین اوتول، رهبر محافظه‌کاران، آغاز کرد، اما وضعیت در ادامه کاملا دگرگون شد. هم‌اکنون تنها 28 درصد شرکت‌کنندگان نظرسنجی ترودو را برای مقام نخست‌وزیری مناسب می‌دانند. این میزان برای اوتول 27 درصد بوده و جاگمیت سینگ، رهبر NDP، نظر 23 درصد افراد را جلب کرده است.

در بخش دیگر نظرسنجی آمده که 71 درصد کانادایی‌ها درباره شرکت در انتخابات 2021 کاملا مطمئن بوده و نیمی از آن‌ها قصد دارند بصورت حضوری پای صندوق‌ها حاضر شوند. 36 درصد افراد نیز در انتخابات زودهنگام شرکت کرده و 8 درصد دیگر رای خود را بصورت پستی ارسال کرده‌اند.

بر این اساس حامیان دو حزب People’s Party of Canada و محافظه‌کاران بیش از دیگران قصد حضور فیزیکی در انتخابات را دارند و بترتیب 85 و 82 درصد پاسخ‌دهندگان روز دوشنبه رای می‌دهند.

طرفداران حزب لیبرال از ابتدا با زمان برگزاری انتخابات در میانه پاندمی مخالف بودند و حضور کم‌شمار آن‌ها در روز دوشنبه قابل پیشبینی بود. همچنین طرفداران محافظه‌کار بیش از سایرین برای شرکت در انتخابات اشتیاق دارند و حضور خود را برای تغییر نتیجه حیاتی می‌دانند.

منبع: Global News