Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

بررسی وضعیت بازار داغ املاک لوکس کلگری

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بازار املاک لوکس کلگری در سال گذشته رشدی وحشتناک داشت و رکورد فروش جدیدی به ثبت رساند. البته این وضعیت را در دیگر شهرها هم شاهد بودیم.

داده‌های Calgary Real Estate Board نشان می‌دهد بازار املاک لوکس کلگری (خانه‌های با ارزش بیش از 1 میلیون دلار) شاهد رشد 222 درصدی در مقایسه با سال قبل‌تر بوده و میزان فروش رشدی بی‌سابقه‌ای داشته است.

دان کوتیک، رئیس و مدیر ارشد Sotheby’s International Realty Canada، در اینباره گفت: “ما چندین رکورد تاریخی در بخش املاک لوکس کانادا به ثبت رساندیم، بنابراین با وجود مشکلات عرضه سالی درخشان داشتیم. کلگری نیز در بین شهرهای رکوردشکن بود و شاهد رشد معاملات املاک 1 تا 2 میلیون دلاری و حتی گران‌تر از 4 میلیون دلار بودیم.”

این درحالیست که طی سال‌های گذشته بازار املاک لوکس کلگری وضعیتی بسیار بد داشت و پس از پاندمی نیز دیرتر از دیگر بخش‌ها بهبود یافت.

این گزارش خاطرنشان می‌شود که املاک با ارزش بیش از 1 میلیون دلار در سال گذشته بیش 1,100 مورد معامله داشتند که بیشتر آن‌ها خانه‌های single-family detached با ارزش کمتر از 4 میلیون دلار هستند.

با اینحال میزان فروش املاک با ارزش بیش از 4 میلیون دلار هم در مقایسه با سال 2020 رشد 50 درصدی داشته است.

بگفته ان-ماری لوری، اقتصاددان ارشد CREB، افزایش فروش املاک با ارزش 1 میلیون دلار و بیشتر بیانگر رشد فعالیت در بخش املاک 500,000 دلار تا 1 میلیون دلار هم هست. به باور او در سال 2021 شاهد رکوردشکنی در تمام بخش‌های بازار بودیم و خریداران بیشتری اقدام به خرید املاک گران‌تر کرده و تقاضا برای خانه‌های ارزان‌قیمت و متوسط هم رشد پیدا کرده است.

داده‌های CREB نشان می‌دهد که در سال 2021 بیش از 17,000 ملک در کلگری فروخته شده که در مقایسه با 2020 رشد 71 درصد را نشان می‌‎دهد. در بخش املاک لوکس نیز تعداد معاملات از 495 مورد در 2020 به 1,103 مورد در سال 2021 افزایش یافته است. رکورد پیشین در بخش املاک لوکس با 847 معامله متعلق به سال 2014 بود. در بخش معاملات املاک با ارزش 600,000 تا 999,999 دلار هم شاهد رشد سالانه 100 درصدی بودیم.

بگفته کوتیک پیشبینی‌ها درباره وضعیت بازار املاک لوکس همچنان بسیار مثبت است.

گزارش Sotheby تاکید می‌کند که موجودی املاک لوکس کلگری در سال 2021 به نسبت 2020 حدود 30 درصد کمتر شده که یکی از دلایل افت فروش در نیمه دوم و اواخر سال بود (در این مدت تنها 483 مورد فروش داشتیم). او همچنین تاکید کرد که افزایش نرخ بهره توسط Bank of Canada و رشد هزینه‌های دریافت وام می‌تواند تقاضا در بازار را کاهش دهد.

با تمامی این‌ها کلگری همچنان یکی ارزان‌ترین بازارهای املاک لوکس در کانادا را دارد. برای مقایسه با 1 میلیون دلار نمی‌توان خانه single-family معمولی در تورنتو و ونکوور خریداری کرد!

مشتریان املاک لوکس کلگری تنها شهروندان دیگر استان‌ها نبوده بلکه ساکنین کشورهای دیگر چون ایالات‌متحده و چین هم در میان آن‌ها به چشم می‌خورند. این روند احتمالا در 2022 هم ادامه یابد زیرا قیمت املاک کلگری در مقایسه با دیگر بازارهای بزرگ آمریکای شمالی بسیار ارزان و رقابتی است.

منبع: Calgary Herald