Friday, April 26, 2024
4.6 C
Calgary

چرا نوزادان کانادایی کوچکتر شده‌اند؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بررسی داده‌های 20 سال اخیر نشان داده که اندازه و وزن کودکان تازه متولد شده در کانادا رو به کاهش است.

هنوز علت این موضوع مشخص نیست اما دانشگاه بریتیش‌کلمبیا چالش‌هایی چون مهاجرت، استرس‌های اقتصادی و افزایش سن مادران را بعنوان فاکتورهای تاثیرگذار مطرح می‌کند.

داده‌های Statistics Canada برای کودکان small-for-gestational-age (SGAs) و اندازه کودکان هنگام زایمان‌های تک‌قلوها بین سال‌های 2000 تا 2016 نشان می‌دهد که وزن کودکان از 3,442 گرم در سال 2000 به 3,367 گرم در سال 2016 کاهش یافته است.

در همین بازه زمانی نرخ تولد کودکان SGA هم از 7.2 درصد در 2000 به 8 درصد در 2016 افزایش یافته و احتمال تولد نوزاد کوچتر از نرمال بین سال‌های 2000 تا 2016 حدود 12 درصد رشد داشته است.

شیراز ال آدام، نویسنده مقاله، در گفت‌وگو با CTVNews گفت: “ابعاد و اندازه کودکان کانادایی بین سال‌های 1978 تا 1996 روند رو به افزایش داشته است. در آن زمان فاکتورهایی نظیر بزرگتر شدن ابعاد بدن مادران و عادت مادر در مصرف دخانیات جزو فاکتورهای تاثیرگذار شناخته می‌شد. ما هم از این منطق استفاده کرده و عوامل تاثیرگذار در کاهش اندازه کودکان را مورد بررسی قرار دادیم.”

این مطالعه به بررسی فاکتورهای جمعیت‌شناختی و اجتماعی ازجمله محل تولد مادر و پدر پرداخته است.

بطورکلی در کشورهای جنوب‌شرق آسیایی ابعاد و اندازه کودکان سالم‌ از کشورهای آمریکای شمالی کوچکتر است. افزایش نرخ مهاجرت به کانادا این فرضیه را تقویت می‌کند که نرخ نرمال وزن و اندازه کودکان کانادایی تحت تاثیر زادگاه والدین رو به کاهش است.

بررسی مدل‌های موجود نشان می‌دهد که احتمال تولد کودکان SGA از والدین متولد خارج کانادا بیش از والدین کاناداییست، اما این مورد در زنان مجرد، زنان مسن و کسانی که وضعیت مالی مناسب ندارند نیز بالاست.

مطالعات مشابه نقش شرایط اقتصادی و فشارهای مالی بر سلامت نوزدان در هنگام تولد را بسیار مهم می‌دانند. سازمان جهانی بهداشت نیز خاطرنشان کرده که رکود اقتصادی و چالش‌های مالی دو فاکتور بسیار اثرگذار بر سلامت نوزادان در هنگام تولد هستند.

با اینحال بررسی‌ها نشان داده که کاهش وزن کودکان در هنگام تولد اندک بوده و می‌توان آن را به معنی کوچکتر شدن کودکان سالم تعبیر کرد. بنابراین پزشکان باید از معیارهای جدید برای بررسی سلامت نوزاد در هنگام تولد استفاده کنند.

پژوهشگران قصد دارند در مطالعات بعدی به علت اصلی این موضوع بپردازند. شناسایی این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که فاکتورهای اثرگذار در رشد جنین می‌تواند پیامدهای بلندمدت اقتصادی و سلامت در جامعه داشته باشد.

منبع: CTV News