Friday, April 19, 2024
-1.3 C
Calgary

معرفی سیستم جدید پرداخت کرایه BC Transit

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

BC Transit سیستمی جدید برای پرداخت الکترونیکی کرایه بنام Umo (یو-مو) طراحی کرده است. با استفاده از این سامانه مسافران می‌توانند تنها با اسکن کارت خود هزینه سفر را بپردازند و نیازی به پیش‌خرید بلیت یا حمل پول خرد نیست.

ارین پینکرتون، رئیس و مدیرعامل BC Transit، در اینباره گفت: ” سیستم جدید پرداخت کرایه بسیار هیجان‌انگیز است و استفاده از حمل‌ونقل عمومی را برای شهروندان بسیار ساده‌تر می‌کند. فرقی نمی‌کند که هر روز از این وسایل استفاده کرده یا اولین تجربه شماست، در هر صورت Umo سفر را راحت‌تر می‌کند.”

این سیستم همانند Compass Card شرکت TransLink عمل کرده و کاربر می‌تواند مبلغی مشخص را در کارت خود ذخیره کند تا در هر نوبت استفاده هزینه از آن کسر شود. همچنین مسافران می‌توانند پکیج سفرهای روزانه، ماهانه یا انواع دیگر را با مراجعه به وبسایت Umo یا فروشندگان ویژه خریداری کنند.

اسکنرهای Umo در ایستگاه‌های اتوبوس علاوه بر کارت Umo کارت‌های اعتباری و کیف‌پول دیجیتال را نیز قبول می‌کنند.

مزیت مهم Umo در برابر Compass Card برخورداری از اپلیکیشن موبایل است. مسافران می‌توانند با استفاده از این اپلیکیشن کارت خود را شارژ کرده یا پکیج مدنظر را خریداری کنند. همچنین با نصب اپلیکیشن می‌توان با اسکن موبایل سوار اتوبوس شد.

BC Transit پس از برگزاری یک مناقصه ساخت سیستم پرداخت کرایه را به شرکت Cubic Transportation Systems واگذار کرد. این شرکت سازنده Compass Card بوده و در گذشته جایگاه الکترونیک پرداخت کرایه را هم برای TransLink طراحی کرده است.

Umo با استفاده از آخرین تکنولوژی Cubic در حوزه کارت‌های هوشمند و سیستم‌های پرداخت کرایه طراحی شده، درحالی که از عمر کارت‌های TransLink حدود یک دهه می‌گذرد.

اجرای سیستم Umo در کل ناوگان و مسیرهای BC Transit هزینه 23.2 میلیون دلاری خواهد داشت. دولت فدرال 50 درصد و دولت استانی 40 درصد هزینه را متقبل شده و مقامات محلی 10 درصد مابقی را می‌پردازند. بنابراین سیستم‌های موجود پرداخت کرایه در اتوبوس‌ها برچیده خواهند شد.

این سیستم در چند مرحله اجرا می‌شود که در فاز نخست اپلیکیشن موبایل و زیرساخت کارت هوشمند ارائه خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی‌ها Greater Victoria برای اجرای پروژه آزمایشی Umo انتخاب شده و اولین سیستم‌ها تا پاییز 2022 در مسیرهای آن نصب می‌شوند.

شرکت BC Transit بیش از 1,000 اتوبوس در خارج از مترو ونکوور دارد و به 130 ناحیه خدمت‌رسانی می‌کند. پیش از شیوع کرونا سالانه حدود 55 میلیون نفر از سیستم حمل‌ونقل عمومی آن‌ها استفاده می‌کردند.

راب فلمینگ، وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت بریتیش‌کلمبیا، در واکنش به این خبر گفت: “سیستم‌های مدرن مانند Umo برای بازسازی زیرساخت حمل‌ونقل و توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی در سال‌های آینده ضروری هستند. باتوجه به کاهش استفاده از پول نقد در تمامی حوزه‌ها، نیازمند گزینه‌های کارآمد و آسان‌تر پرداخت الکترونیک خواهیم بود.”

TransLink آزمایش سیستم Compass Card را در سال 2013 آغاز کرد، اما بخاطر مشکلات تکنیکی اجرای طرح با تاخیر همراه بود و از نوامبر 2015 آغاز شد. سپس در جولای 2016 تمام ورودی‌های پرداخت کرایه SkyTrain و SeaBus تعطیل شدند. هزینه نصب این سیستم 195 میلیون دلار بود که بیشتر آن به نصب گیت مسافران و بازطراحی زیرساخت برخی ایستگاه‌ها اختصاص داشت.

امروز بیش از 95 درصد کرایه‌های TransLink با استفاده از سیستم Compass پرداخت می‌شود که شامل کارت شارژی، بلیت‌های تکسفره، کارت اعتباری و کیف پول الکترونیک است.

سیستم Compass به TransLink کمک کرده تا اطلاعاتی دقیق از الگوهای سفر گردآوری کند و خدمات بهتری را به مسافران ارائه دهد.

حال امید است Umo هم بتواند در بریتیش‌کلمبیا موفقیت Compass را تکرار کند.

منبع: Daily Hive