Thursday, March 28, 2024
-1.9 C
Calgary

برنامه کانادا برای جذب 1.3 میلیون مهاجر طی سه سال آینده

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کانادا قصد دارد بمنظور جبران نیاز شرکت‌ها به نیروی کار و دستیابی به رشد اقتصادی مطلوب در دوران پس از پاندمی طی سه سال آینده حدود 1.3 میلیون مهاجر جدید بپذیرد.

شان فریزر، وزیر مهاجرت، پناهندگی و شهروندی (IRCC)، این خبر را اعلام کرد. این درحالیست که دولت فدرال برای صدور حدود 1.8 میلیون ویزای فعلی و رسیدگی به درخواست‌های عقب‌افتاده پناهندگی و ایجاد صف‌های بررسی طولانی با مشکلات بسیار روبرو است.

براساس آمار Statistics Canada نرخ مشاغل خالی کانادا بسیار بالاست و 874,700 شغل خالی در کشور وجود دارد.

فریزر در اینباره گفت: “مهاجران همچنان عامل اصلی تامین نیروی کار کشور هستند و با توجه به بازنشستگی 5 میلیون کانادایی تا پایان دهه فعلی بیش از پیش به ورود آن‌ها نیاز داریم.”

برنامه 2022-2024 Immigration Levels Plan قصد دارد به ورود مهاجران کمک کرده و اندازه حدود 1 درصد جمعیت کشور مهاجر جدید بپیذرد. از این تعداد 431,645 شهروند دائم در سال 2022 (رشد 21,000 نفری در مقایسه با برنامه اولیه)، 447,055 نفر در سال 2023 و 451,000 نفر در سال 2024 جذب می‌شوند.

فریزر در بخش دیگر صحبت‌هایش گفت: “مهاجران جدید در بخش‌های گوناگون چون کشاورزی، ماهیگیری، تولید، بهداشت و حمل‌ونقل مشغول به کار می‌شوند. تعیین اهداف مهاجرتی مشخص در برنامه سه ساله باعث خواهد شد مهاجران در جامعه و بخش‌های مختلف اقتصاد مشارکت بیشتر داشته باشند.”

بمنظور دستیابی به اهداف جاه‌طلبانه این برنامه و شکستن رکورد 405,000 شهروند دائم در سال 2021 این وزارتخانه قصد دارد همزمان سیستم مهاجرتی کشور را بروزرسانی کند.

ریچارد کرلند، مشاور مهاجرتی سابق، از تلاش IRCC برای ایجاد یک سیستم اطلاعاتی جدید بمنظور ایجاد برنامه بهتر، سریع‌تر و ارزان‌تر بمنظور بررسی درخواست‌ها خبر داده است. به این ترتیب می‌توان مهاجران بیشتری را با هزینه کمتر و در زمانی کوتاه‌تر وارد کشور کرد.

با اینحال منتقدان سیاست‌های جدید مهاجرتی کم نیستند.

جنی کوان، نماینده شرق ونکوور در مجلس نمایندگان، جابجایی منابع از برنامه مهاجرتی Federal Skilled Workers به برنامه جدید را اشتباه خواند و اظهار داشت این کار جلوی پیشرفت دیگر برنامه‌ها را می‌گیرد. به باور او دولت با این کار هیچ کمکی به حل مشکلات مربوط به وضعیت اقامت مهاجران جدید نمی‌کند.

در مقابل دولت فدرال اظهار داشته که عقب‌نشینی از برنامه Federal Skilled Workers بخاطر ناتوانی IRCC در بررسی سریع درخواست‌ها بوده و پذیرش مهاجران TR2PR و اتباع افغان در ایجاد صف‌های طولانی دخیل بوده‌اند.

در برنامه TR2PR نیروی کار موقت شاعل در کانادا و خانواده‌هایشان می‌توانند برای مدتی محدود درخواست اقامت دائم دهند.

به باور کارشناسان IRCC باید با ایجاد یک سیستم پذیرش مدرن و بهبودیافته و توجه به نیاز شرکت‌ها در حوزه نیروی کار به بهتر شدن شرایط کمک کند. بگفته آن‌ها رفع صف‌های انتظار طولانی بررسی درخواست باید اولویت اصلی این وزارتخانه باشد.

منبع: New Canadian Media