Thursday, March 28, 2024
1 C
Calgary

جیسون کنی می‌خواهد ترودو را به دادگاه بکشاند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

تصمیم ترودو برای اجرای قانون اضطراری به اعتراضات گسترده در کشور پایان داد اما به باور جیسون کنی، نخست‌وزیر آلبرتا، این اقدام کاملا غیرضروری بود.

بگفته کنی این قانون نباید از طرف ترودو اجرا می‌شد و او مایل است برای اثبات این موضوع نخست‌وزیر را به دادگاه بکشاند. بر این اساس کنی قصد دارد با طرح شکایتی حقوقی در دادگاه فدرال اجرای این قانون را به حال تعلیق در آورد.

او در تاریخ 17 فوریه نامه‌ای به جاستین ترودو نوشت که در آن چنین آمده: “شکست دولت شما در مذاکرات و اجرای قوانین سختگیرانه باعث وارد آمدن زیان‌های بسیار برای استان آلبرتا و تمام کشور شده است. باید همیشه از کانادایی‌ها و اقتصاد ما پاسداری شود اما اجرای قانون اضطراری اقدامی غیرضروری و خارج از حدود دموکراتیک بود و هیچ کمکی به حل مشکلات نکرد.”

با اینحال تمام شهروندان آلبرتا با کنی موافق نیستند و بسیاری در توییتر با او به مخالفت پرداختند.

کنی در بخش دیگر این نامه مدعی شده که نیروهای پلیس در Coutts و ادمونتون برای متفرق کردن معترضان نیازی به اجرای قانون اضطراری نداشتند.

همزمان طرفداران کنی با بازنشر ویدئوهای استفاده نیروهای پلیس از اسپری فلفل، باتوم و اسب برای متفرق کردن معترضان اجرای قانون اضطراری را عامل تجاوز به حریم شهروندان و اقدامات خشونت‌آمیز دانستند.

کنی همچنین با رویکرد “توقیف و مسدود کردن” که دولت فدرال برای مجازات شرکت‌کنندگان در این اعتراضات در پیش گرفته مخالف بوده و محدود کردن حساب‌های بانکی شهروندان را اقدامی خطرناک و لکه‌ای ننگین برای کشور خواند.

او در اینباره گفت: “مسدود کردن خودسرانه حساب‌های بانکی بدون شواهد کافی و رای دادگاه اقدامی غیردموکراتیک، نادرست و مستبدانه است”

کنی از دولت فدرال خواسته بجای این کار بر روی مشکلات مهم‌تر چون تورم، چرخه تامین کالا و وضعیت گذرگاه‌های مرزی تمرکز کند.

بگفته کنی در جریان جلسه 14 فوریه مقامات شش استان از مجموع ده استان با اجرای قانون اضطراری مخالفت کردند اما او بدون توجه به نظر آن‌ها تصمیم خود را گرفته است.

با اینحال او همچنان معتفد است که باید انسداد گذرگاه‌های مرزی و اعتراضات پایتخت پایان می‌یافت.

به باور کنی عبور رانندگان از مرز نباید در گرو تزریق واکسن باشد و در بخشی از نامه چنین می‌گوید: “قانون واکسیناسیون اجباری دولت شما برای رانندگان ترانزیت توجیح بهداشتی ندارد. این قانون تنها موجب خشم برخی کانادایی‌ها شده و شرایط اقتصادی را در دوران پاندمی دشوارتر می‌کند. حذف این قانون برای رانندگان کامیون، کانادا و آمریکای شمالی حیاتی است.”

کنی همچنین از دولت فدرال خواسته تا درباره قوانین ناکارآمد حوزه سفر ازجمله انجام تست پیش از پرواز، قرنطینه پس از ورود و قرنطینه کودکان کمتر از پنج سال تجدیدنظر کند.

هنوز استان دیگری قصد خود برای طرح شکایت از ترودو را اعلام نکرده است.

منبع: Daily Hive