Thursday, March 28, 2024
-1.9 C
Calgary

افت کیفیت هوای کانادا در سال 2021

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کیفیت هوای کانادا طی سال 2021 چندان بد نبود اما همچنان با استانداردها فاصله دارد.

براساس گزارش IQAir در سال گذشته تنها 3 درصد شهرهای دنیا استاندارد کیفیت‌ هوای WHO را گذراند و هیچ کشوری در این امر موفق نبود.

هرچند کانادا موفق به قرار گرفتن در محدوده سبزرنگ لیست شده اما دو مرتبه کیفیت‌ هوای کشور از سطح استاندارد WHO فراتر رفته است. بگفته فرانک همس، مدیرعامل IQAir، اینکه هیچکدام از کلانشهرها و کشورها استاندارد کیفیت هوای WHO را نداشتند، بسیار عجیب است.

طبق این گزارش هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد و باید از همین حالا برای تامین هوای پاک، سالم و مناسب تنفس تلاش کنیم.

این گزارش با جمع‌آوری داده‌های کیفیت هوای ایستگاه‌های نصب شده در 6,475 شهر و 117 کشور، منطقه و قلمرو این گزارش را تهیه کرده است. براساس استاندارد WHO میانگین سالانه ذرات معلق PM2.5 نباید از 5 میکروگرم در هر متر مکعب فراتر رود.

بگفته سازمان ملل متحد تنفس در هوای آلوده باعث مرگ زودرس 7 میلیون نفر در سال شده و سبب کاهش عمر بسیاری از انسان‌ها در سرتاسر زمین می‌شود. ذرات PM2.5 می‌توانند وارد بافت ریه و جریان خون شده و مهمترین عامل ابتلا به بیماری‌هایی چون آسم، سکته قلبی، سکته مغذی و بیماری‌های ریوی هستند.

براساس این گزارش در سال 2021 تنها 4 درصد از شهرهای کانادا موفق به گذراندن استاندارد WHO شدند و مهمترین عوامل آلودگی کشور استفاده از وسایل حمل‌ونقل فسیلی، تولید انرژی از ذغال‌سنگ، آلاینده‌های صنعتی و آتش‌سوزی جنگل‌‎ها بوده است.

در این بین آتش‌سوزی جنگل‌ها معمترین عامل آلودگی بود. برای مثال وقوع همزمان 260 آتش‌سوزی در بریتیش‌کلمبیا طی تابستان 2021 کیفیت هوای شهرهای استان را به شدت کاهش داد.

در مقابل اتاوا، پایتخت کانادا، هوایی بسیار پاک داشت.

بررسی‌ها نشان داده که تنها سه قلمرو New Caledonia، US Virgin Islands و Puerto Rico استاندارد WHO برای آلاینده‌های PM2.5 را بطور کامل دارا بودند.

پنج کشور آلاینده دنیا در سال 2021 نیز بنگلادش، چاد، پاکستان، تاجیکستان و هند هستند.

در زیر می‌توان لیست کامل کشورهای مورد بررسی از نظر کیفیت هوا را مشاهده کرد.

منبع: Daily Hive